bestrijding van ziekten door totale broedafname

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

bestrijding van ziekten door totale broedafname

Bericht door joselito » do 30 jul 2015, 09:53

Dit jaar heb ik dit voor de tweede maal toegepast. Op 12 juni heb ik alle ramen uit de broedbak van verschillende kasten afgenomen en vervangen door wasraat. De ramen met broed heb ik licht afgeschud en in zesramers gehangen. Deze heb ik naar een andere plaats gebracht.
Op de broedbak van de kasten heb ik een uitlaat gelegd en daarop de honingzolders geplaatst. De volgende dag zaten al de bijen in de broedbak (Dadant blatt ) en heb ik de acacia honing afgenomen.
Na één week heb ik de ramen in de broedbakken besproeid met oxaalzuur. De bijen hadden alle wasraat reeds opgebouwd en de koningin had er al verschillende belegd.

Voordelen.
Totale raatvernieuwing.
Een groot gedeelte van mogelijke ziektekiemen uit de kast.
De Varroa populatie wordt grotendeels terug gebracht waardoor de winterbijen een gezonde start krijgen.
De koningin heeft ruimte om te leggen en na een zestal weken merk je geen verschil meer met de andere kasten.

Dit jaar was de zomerhoning zo uitbundig dat ik deze kasten nog weinig ga moeten bijgeven om door de winter te komen

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: bestrijding van ziekten door totale broedafname

Bericht door Jaap v.Popering » do 30 jul 2015, 11:28

joselito schreef: De ramen met broed heb ik licht afgeschud en in zesramers gehangen. Deze heb ik naar een andere plaats gebracht.
Het is een goede methode om je varroa onder de knie te houden .
Het is mij niet duidelijk wat je met de zesramers gedaan hebt .

Jaap v P

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: bestrijding van ziekten door totale broedafname

Bericht door joselito » do 30 jul 2015, 11:45

Het is mij niet duidelijk wat je met de zesramers gedaan hebt .
Vorig jaar heb ik ze na enkele dagen een rijpe dop gegeven. Op het moment dat de koningin begon te leggen heb ik ze behandeld met oxaalzuur.
Toch zijn er een aantal hiervan gestorven door de verdwijnziekte en vervolgens leeg geroofd door de andere kasten.
Dit jaar ben ik een stap verder gegaan en heb op het moment dat de jonge koninginnen begonnen te leggen ook daar alle ramen uitgehaald en vervangen door wasraat. Na één week heb ik ze ook hier verneveld met oxaalzuur. En nu gaan we afwachten.
De productiekasten zijn afgelopen winter wel perfect door de winter gekomen, ondanks dat ze verschillende zesramers leeg geroofd hadden en op die manier toch weer virussen en/of nosema binnen gehaald hadden.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: bestrijding van ziekten door totale broedafname

Bericht door Jaap v.Popering » do 30 jul 2015, 12:06

De beste tijd voor een behandeling is net voordat de eerste cellen van de jonge koningin gesloten worden , dan is de koningin wat sterker .
Van de Virussen zullen wij niet afkomen , want die zitten er al honderden jaren in . Het probleem is de combinatie van virussen met varroa .
De problemen met Nosema valt hier best mee .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: bestrijding van ziekten door totale broedafname

Bericht door Tieme » do 30 jul 2015, 13:12

Ik heb de totale broedafname vorig jaar ook gedaan. Volken reageerden er goed op. Een volk dat last had van "schwarzsucht" (Chronisch Paralyse virus) is daar toen van af gekomen. Dat volk heeft dit jaar flink honing gehaald.
Ik vind het een vrij lastige ingreep omdat je ergens naar toe moet met al dat broed. Het mooiste zou zijn om alle raten in een grote broedstoof uit te laten lopen, die bijen te behandelen en er dan moeren op in te voeren. Dan kun je alle vieze raten meteen omsmelten. Maar, ja. Ik heb geen broedstoof....

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: bestrijding van ziekten door totale broedafname

Bericht door joselito » do 30 jul 2015, 13:24

Het is mooi om te zien hoe bijen reageren als je ze al de oude ramen met stuifmeel afneemt en wasraat in de plaats geeft. Ogenblikkelijk gaan ze zich concentreren op het terug aanvullen van de voorraad. Het verschil met andere kasten is opmerkelijk.
Bijlagen
003.JPG

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: bestrijding van ziekten door totale broedafname

Bericht door joselito » do 30 jul 2015, 13:35

Tieme schreef: Ik vind het een vrij lastige ingreep omdat je ergens naar toe moet met al dat broed.
ik heb het broed nu in zesramers gedaan, maar je zou ook grote broedafleggers kunnen maken van meerdere kasten. Na 3 weken kan je dan de bijen behandelen, de oude raten eruit nemen en de bijen gebruiken voor kunstzwermen.
Zo wordt het in Duitsland gedaan klik hier

De broedafleggers worden dadelijk naar een andere stand gebracht. Na 21 tot 24 worden ze gecontroleerd. Al het broed is nu uitgelopen en de oude ramen kunnen eruit gehaald worden en vervangen door nieuwe. In geval van twijfel of er een koningin aanwezig krijgen ze een raam met open broed. Als de koningin uit de redcel niet voldoet kan ze later vervangen worden.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: bestrijding van ziekten door totale broedafname

Bericht door Ewout » do 30 jul 2015, 14:36

Wij hebben vorig jaar en het jaar daarvoor ook totale broedafname gedaan (dit jaar door omstandigheden helaas niet), maar we hebben niet de luxe van een tweede stand. Daarom hebben we verzamelbroedafleggers gemaakt van 3-4 volken, en daar een mierenzuur verdamper op gezet. Dan hou je al je koninginnen/productievolken vrij van chemische bestrijding (itt joselito gebruiken wij geen oxaal op de hoofdvolken, maar 1 vangraam met open broed) en heb je niet het risico dat de bijen uit de verzamelbroedaflegger je schone volken gaan herbesmetten.

Ik vind het een van de meest eenvoudige biotechnische methodes, het is effectief en niet heel veel werk, bovendien kan er bij dracht een honingkamer op... die ze nog voldragen ook (er is de eerste dagen immers nog vrijwel geen broed te verzorgen). Er zijn veel varianten op dit thema met speciale rotatieschema's en vangraam- of arrestraam-regimes, maar dat vind ik persoonlijk te veel gedoe.

Tot slot: Het resultaat vind ik heel mooi om te zien, schone raten die een nagenoeg perfecte nestopbouw hebben (wat met het maken van kunstzwermen en wisselingen in dracht door het seizoen heen toch altijd wat verstoord raakt).

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: bestrijding van ziekten door totale broedafname

Bericht door joselito » do 30 jul 2015, 17:12

Ewout schreef: maar niet de luxe van een tweede stand.
:) ik ben gewoon aan een boer gaan vragen of ik de kastjes langs zijn stal mocht zetten voor 4 weken en heb hem daar een paar potjes honing voor gegeven.
Op die manier kan ik het aantal bijen dat ik meegeef met het broed beter doseren omdat ze niet afvliegen en vermijd ik herbesmetting van de hoofdvolken

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: bestrijding van ziekten door totale broedafname

Bericht door Ewout » do 30 jul 2015, 19:02

Zo simpel had ik nog niet eens gedacht! Misschien moet ik eens gaan vragen in de omgeving! bedankt voor de tip! :dance:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten