HiveClean, oxaalzuur, perizin, ...

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mybeekeeper
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 15 jul 2015, 21:48
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

HiveClean, oxaalzuur, perizin, ...

Bericht door mybeekeeper » wo 12 aug 2015, 11:23

Hallo imkers,ik ben zelf sinds dit jaar gestart met een eerste volk en het moment is aangebroken om te behandelen tegen varroamijten.
Je hoort echter zoveel verschillende meningen dat het voor een beginner erg moeilijk is te weten wat nu in feite een goede manier van werken is, iedereen heeft een andere mening.

Zo heb ik met verschillende imkers gesproken en daarbij merk ik dat de ene enkel beevital hiveclean gebruikt, de andere druppelt of verneveld oxaalzuur, terwijl nog andere imkers perizin gebruiken (dat volgens mij verboden is).

Zelf hou ik er absoluut niet van om een natuurlijke hobby als bijenhouden te verzieken met chemische middelen of zo voelt dat toch aan voor mij. Ik kan daarin naïef zijn, maar als ik geen bijen kan houden zonder chemische troep te gebruiken, dan stop ik er wellicht mee op termijn.

Nu goed, ik ben natuurlijk hoopvol en hoop dat iemand me kan vertellen dat het ook anders kan. Wie zijn hier de imkers die deze gedachte delen en op een niet chemische manier behandelen? Is oxaalzuur dan de beste optie? Is Beevital Hiveclean (product klinkt goed) aan te raden of af te raden? Verboden of niet verboden?

Bedankt voor jullie input, ik meen het goed met de bijen en schrik soms van hoe het er in werkelijkheid aan toe gaat! :) :be9:
beginnend imker + app developer voor imkers

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: HiveClean, oxaalzuur, perizin, ...

Bericht door Tieme » wo 12 aug 2015, 15:52

Hi,

Een manier om zonder allerhande middelen een varroa behandeling toe te passen is door nu alle gesloten broed af te nemen.
De bijen zullen nu nog wel in staat zijn om dit de compenseren door extra broed aanzet.
Ik heb het vorig jaar met succes toegepast, maar het is nogal een ingrijpende ingreep.

Er is vorige week het een en ander geschreven over deze techniek.

Groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: HiveClean, oxaalzuur, perizin, ...

Bericht door Ewout » wo 12 aug 2015, 17:52

Totale broedafname zou ik nu niet meer doen, daarvoor is het eigenlijk te laat (beter tijdens de lindedracht, kan er gelijk een HK bovenop). Paul Zwartepoorte berichtte vandaag op facebook dat hij door te late toepassing dit jaar een aantal koninginnen is verloren, de koninginnen kwamen niet goed meer aan de leg en de volken hebben doppen aangezet.
Met jongen volkjes, die nu nog groeien kan het misschien nog wel.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: HiveClean, oxaalzuur, perizin, ...

Bericht door semar » do 13 aug 2015, 15:21

als je een separator hebt kun je de gesloten broedramen erboven hangen
(wel doppen breken) de moer met oude huisbijen op een oxaalzuur docuhe te trakteren.
die begingt dan weer schoon.

na 21 dagen de moerlozer bovenbak saneren met oxaal (of hiveclean).
krantje ertussen klaar.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps voor een paar centen maak je eensimpel tussenboard.
triplex, boven en onderkant een latje rondom (+/- 8mm).
aan de bovenzijde maak je een vliegspleet (je haalt een deel van het voorlatje
+/- 4cm weg).

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: HiveClean, oxaalzuur, perizin, ...

Bericht door ErikS » vr 14 aug 2015, 13:13

Hallo,

Ik ben zelf ook tegenstander van gebruik chemische middelen. In mijn ogen heeft dit de charme van gebruikt traangas of pepperspray.

In principe heb je 2 stappen, monitoren en ingrijpen.

Voor monitoren is er maar een betrouwbare methode, de poedersuikerdoos. Mijn ervaring is dat niet vertrouwd kan worden op tellen van gevallen mijten. als een volk varroa vrij is of een minimale besmetting heeft niets doen.

Voor ingrijpen heb ik zelf 2 methoden gevonden die werken, de biotechnische Combi methode http://www.bieenkorf.be/forum1/viewtopic.php?f=38&t=720 en OTS http://www.mdasplitter.com/docs/OTS.pdf . Er zijn ook andere methoden die werken, als je wil stuur ik je de documenten, graag even je mailadres doorgeven. Basis is onderbreken van de broedcyclus van de varroa.

Daarnaast heb ik goede ervaringen met hyveclean en heb ook andere methoden tot mijn beschikking in geval van problemen.

grtz

erik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten