Oxaalzuur gebruiken

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door joselito » do 24 dec 2015, 12:27

FrancA schreef:Daarom 3 x om de 6 dagen Hive-Clean.
Is dat niet verboden in Nederland?

Bart DC
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 07 aug 2015, 00:02
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Leuven, België
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Bart DC » do 24 dec 2015, 14:00

Vanmorgen oxaal gedruppeld. Was minder dan 10°C, maar zeker meer dan 5°C. De bijen zaten in losse tros toen ik begon om 9u00, maar vanaf de eerste druppels was het een mierennest van jewelste in de hele kast.

Ik hoop maar dat ze dicht genoeg op elkaar zaten om de behandeling efficiënt te maken.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door szx2js » do 24 dec 2015, 15:56

1e vraag: Ik lees op het imkerforum steeds het advies bij de winterbehandeling met Hive Clean om 3 x om de 6 dagen toe te passen. Zou om de 4 dagen niet beter zijn i.v.m. gesloten broedperiode van 12 dagen?
2e vraag: zou 3 x 10 ml oxaalzuur om de 4 dagen nagenoeg hetzelfde effect hebben in de praktijk (lagere dosis om darmschade te beperken)?

Beide methoden lijken mij een redelijk alternatief bij volken met broed.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door FrancA » do 24 dec 2015, 19:14

joselito schreef:
FrancA schreef:Daarom 3 x om de 6 dagen Hive-Clean.
Is dat niet verboden in Nederland?
Zeg het maar..

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door FrancA » do 24 dec 2015, 19:16

szx2js schreef:1e vraag: Ik lees op het imkerforum steeds het advies bij de winterbehandeling met Hive Clean om 3 x om de 6 dagen toe te passen. Zou om de 4 dagen niet beter zijn i.v.m. gesloten broedperiode van 12 dagen?
2e vraag: zou 3 x 10 ml oxaalzuur om de 4 dagen nagenoeg hetzelfde effect hebben in de praktijk (lagere dosis om darmschade te beperken)?

Beide methoden lijken mij een redelijk alternatief bij volken met broed.
Dat heeft te maken met de overlapping die ontstaat omdat nu eenmaal niet alle broed op dezelfde dag wordt gesloten..

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Jaap v.Popering » do 24 dec 2015, 19:30

FrancA schreef: Dat heeft te maken met de overlapping die ontstaat omdat nu eenmaal niet alle broed op dezelfde dag wordt gesloten..
Mag ik vragen hoe lang Hive Clean werkt .??

Jaap v P

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door FrancA » vr 25 dec 2015, 09:06

Jaap v.Popering schreef:
FrancA schreef: Dat heeft te maken met de overlapping die ontstaat omdat nu eenmaal niet alle broed op dezelfde dag wordt gesloten..
Mag ik vragen hoe lang Hive Clean werkt .??

Jaap v P
Mijn ervaring is dat bijenvolken nog weken doorgaan met poetsgedrag na gebruik van Hive Clean.
Er vallen dan in ieder geval nog veel mijten, wel steeds minder, wat logisch is omdat er natuurlijk steeds minder mijten zijn.
Misschien moet elke nieuwe generatie bijen wel steeds opnieuw goed leren poetsen totdat dat gedrag in de genen verankerd is?

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Primus » vr 25 dec 2015, 10:19

FrancA schreef:
Jaap v.Popering schreef:
FrancA schreef: Dat heeft te maken met de overlapping die ontstaat omdat nu eenmaal niet alle broed op dezelfde dag wordt gesloten..
Mag ik vragen hoe lang Hive Clean werkt .??

Jaap v P
Mijn ervaring is dat bijenvolken nog weken doorgaan met poetsgedrag na gebruik van Hive Clean.
Er vallen dan in ieder geval nog veel mijten, wel steeds minder, wat logisch is omdat er natuurlijk steeds minder mijten zijn.
Misschien moet elke nieuwe generatie bijen wel steeds opnieuw goed leren poetsen totdat dat gedrag in de genen verankerd is?
Franc,

Als er lang veel mijten vallen wil dat zeggen dat ge een zware besmetting heeft in uw volken. Bij lichte besmetting vallen er weinig mijten en duurt de val heel kort. Ik heb ook in het verleden hiveclean geprobeerd en denk dat het juist dezelfde werking heeft als oxaalzuur maar in een lichtere dosis. Volgens mijn bescheiden mening in ben nog maar imker van 1973 en heb dus de varao zien opdagen in de volken en ook zo'n beetje alles mee gemaakt wat bestrijding betreft ben ik overtuigt dat ge best het advies van WUR volgt,dan ga je de beste resultaten boeken.
MVG CP

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door FrancA » vr 25 dec 2015, 11:18

Primus schreef:
FrancA schreef:
Jaap v.Popering schreef:
Mag ik vragen hoe lang Hive Clean werkt .??

Jaap v P
Mijn ervaring is dat bijenvolken nog weken doorgaan met poetsgedrag na gebruik van Hive Clean.
Er vallen dan in ieder geval nog veel mijten, wel steeds minder, wat logisch is omdat er natuurlijk steeds minder mijten zijn.
Misschien moet elke nieuwe generatie bijen wel steeds opnieuw goed leren poetsen totdat dat gedrag in de genen verankerd is?
Franc,

Als er lang veel mijten vallen wil dat zeggen dat ge een zware besmetting heeft in uw volken. Bij lichte besmetting vallen er weinig mijten en duurt de val heel kort. Ik heb ook in het verleden hiveclean geprobeerd en denk dat het juist dezelfde werking heeft als oxaalzuur maar in een lichtere dosis. Volgens mijn bescheiden mening in ben nog maar imker van 1973 en heb dus de varao zien opdagen in de volken en ook zo'n beetje alles mee gemaakt wat bestrijding betreft ben ik overtuigt dat ge best het advies van WUR volgt,dan ga je de beste resultaten boeken.
MVG CP
Dankjewel voor je advies Primus.
Het behandelen met Hive-Clean gaat tot nu toe tot tevredenheid :)

Door omstandigheden - met name weersomstandigheden! - kwam het er dit jaar niet van om Hive-Clean altijd even gestructureerd toe te passen.
De mijtenval bij behandeling met Hive-Clean verschilt bij mij ook per volk.
Ik heb volken waar vrijwel niets valt en een volk waar alle mijt zich wel lijkt te concentreren - en daar valt dan wel wat meer..

Het advies van de WUR ga ik niet volgen omdat ik prima ervaring heb met Hive-Clean en de methode van Bruno Becker (Nassenheider Professional): http://www.bienen-becker.de.
Nog geen volk verloren en altijd vitale, snel-groeiende volken in de lente :)

Rene K
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 03 jan 2011, 17:00
Locatie: Mill Noord Brabant
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Rene K » vr 25 dec 2015, 12:31

Vandaag gedruppeld, eigenlijk aan de warme kant, maar wat moet dat moet!
De helft van de volken op tros,de andere helft los.
Opvallend: mijn 3 Carnica volken zaten netjes op tros.
Bij de Buckfast was het anders, minder dan de helft op tros.
Ik weet niet of dat altijd zo is,ik heb pas sinds dit jaar Carnica .
Tot nu toe geen sterfte.

Fijne kerstdagen


René

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten