Oxaalzuur gebruiken

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Jaap v.Popering » vr 25 dec 2015, 13:56

FrancA schreef: Mijn ervaring is dat bijenvolken nog weken doorgaan met poetsgedrag na gebruik van Hive Clean.
Enkele topic terug schrijf je ...ik citeer ...Sowieso kun je 3 x Hive-Clean om de 6 dagen doen als het boven de 5 graden is.


Dan is mijn vraag ... :think: ..Om welke reden elke 6 dagen behandelen . :think: :think: Terwijl het nog weken werkt .???

Jaap v P

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door FrancA » vr 25 dec 2015, 16:38

Jaap v.Popering schreef:
FrancA schreef: Mijn ervaring is dat bijenvolken nog weken doorgaan met poetsgedrag na gebruik van Hive Clean.
Enkele topic terug schrijf je ...ik citeer ...Sowieso kun je 3 x Hive-Clean om de 6 dagen doen als het boven de 5 graden is.


Dan is mijn vraag ... :think: ..Om welke reden elke 6 dagen behandelen . :think: :think: Terwijl het nog weken werkt .???

Jaap v P
Dergelijke herhalingspatronen hebben blijkbaar hun nut in praktijk bewezen, het staat ook zo op de Hive-Clean fles vermeldt :)
Wat overigens ook zou kunnen betekenen dat de producent meer verbruik stimuleert tbv meer omzet? :)

Bij mij komt de gedachte op dat bijen dan wel doorgaan met poetsgedrag, maar dat mijten dan niet meer geirriteerd worden door de stoffen in Hive-Clean zelf (die verdampen) waardoor de mijten minder makkelijk loslaten en het praktisch is om een behandeling meerdere malen te herhalen?

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Jaap v.Popering » za 26 dec 2015, 21:22

De geschiedenis lijkt zich weer te herhalen . Toen de "Apistan " strips gebruikt werden stond er op der gebruiksaanwijzing dat deze slechts zes weken in de volken mochten hangen ...Sommige imkers hebben deze er vrijwel het jaar rond in laten hangen . Zodoende zijn er destijds veel meer residuen in de volken achtergebleven dan wenselijk was .

Ik lees in de bijsluiter van ...Hive-Clean..( Een middel welke in Nederland geen toelating heeft ) .. :think: .Let op dit is geen wetenschappelijk bewezen methode voor het bestrijden van de Varroa aan het einde van het seizoen..... einde citaat . Wanneer men dan zo veel behandelingen direct na elkaar doet Zouden er dan ook hier weer veel meer residuen in de volken zitten dan men denkt ??? ...https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... POl-DgII5A

Rene K
Berichten:101
Lid geworden op:ma 03 jan 2011, 17:00
Locatie:Mill Noord Brabant
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Rene K » za 26 dec 2015, 22:31

Dat hiveclean is gewoon heel duur oxaalzuur.

René

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door FrancA » zo 27 dec 2015, 13:51

Rene K schreef:Dat hiveclean is gewoon heel duur oxaalzuur.

René
:)

Maar dan wel met wat (geheime?) toevoegingen en heel gemakkelijk en effectief in het gebruik ;)

Probeer het anders eens met een mengsel van wat oxaalzuur, suker en water in een plastic spuit/knijpfles.
Misschien heb je dan hetzelfde resultaat? :)

Rene K
Berichten:101
Lid geworden op:ma 03 jan 2011, 17:00
Locatie:Mill Noord Brabant
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Rene K » zo 27 dec 2015, 15:16

FrancA schreef:
Rene K schreef:Dat hiveclean is gewoon heel duur oxaalzuur.

René
:)

Maar dan wel met wat (geheime?) toevoegingen en heel gemakkelijk en effectief in het gebruik ;)

Probeer het anders eens met een mengsel van wat oxaalzuur, suker en water in een plastic spuit/knijpfles.
Misschien heb je dan hetzelfde resultaat? :)
Dan gebruik ik een gewone oxaalzuur oplossing

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Kroese » zo 27 dec 2015, 16:56

Kroese schreef:Ik heb toch maar vandaag 21 Dec. gesproeid. Was het eerst na de kerst van plan, maar omdat het afgelopen Donderdag 17 Dec wel een complete reinigingsvlucht leek ben ik maar eerder gaan sproeien. 17+9 = 26 Dec broed gesloten wat op 17 misschien ingelegd is.

Ik was met al mijn volken binnen het uur klaar, de bijen vlogen nauwelijks op een enkele na.
De meeste zaten erg breed op alle ramen.
Na 6 dagen even de lades bekeken.

Dit was degene met de meeste mijten val. De rest is alleen maar minder mijten. :dance:
Ik ben gezien de sterkte van de volken zeer tevreden. :be8:
2016 zien we weer verder.
20151227_Varoa.jpg

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Primus » zo 27 dec 2015, 17:01

Kroese schreef:
Kroese schreef:Ik heb toch maar vandaag 21 Dec. gesproeid. Was het eerst na de kerst van plan, maar omdat het afgelopen Donderdag 17 Dec wel een complete reinigingsvlucht leek ben ik maar eerder gaan sproeien. 17+9 = 26 Dec broed gesloten wat op 17 misschien ingelegd is.

Ik was met al mijn volken binnen het uur klaar, de bijen vlogen nauwelijks op een enkele na.
De meeste zaten erg breed op alle ramen.
Na 6 dagen even de lades bekeken.
Dit was degene met de meeste mijten val. De rest is alleen maar minder. Ik ben tevreden tot 2016
20151227_Varoa.jpg
beste Kroese,

Ook bij mij is dat hetzelfde beeld, ik weet alleen niet of er nu weinig mijten zijn of dat ze al bijna allemaal in het broed zitten en springlevend zijn!
Maar er is volgens mij geen andere mogelijkheid om iet aan de mijten te doen op deze moment.
MVG CP

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Kroese » zo 27 dec 2015, 17:44

Primus schreef: beste Kroese,

Ook bij mij is dat hetzelfde beeld, ik weet alleen niet of er nu weinig mijten zijn of dat ze al bijna allemaal in het broed zitten en springlevend zijn!
Maar er is volgens mij geen andere mogelijkheid om iet aan de mijten te doen op deze moment.
MVG CP
Als je zoveel mijten hebt als gevolg van een natuurlijke val, dus zonder dat je behandeld hebt?
Dan blijft nog de vraag over de periode waarin die mijten gevallen zijn.
Maak een foto en geef aan wanneer de lade schoongemaakt is.
Dan kun je beter bepalen of het nodig is.
Heb je helemaal nog niet behandeld, dan zou ik het zeker overwegen. na de behandeling direct de lades schoonmaken.
4-5 dagen later kun je de val gaan beoordelen.

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Primus » zo 27 dec 2015, 17:57

Kroese schreef:
Primus schreef: beste Kroese,

Ook bij mij is dat hetzelfde beeld, ik weet alleen niet of er nu weinig mijten zijn of dat ze al bijna allemaal in het broed zitten en springlevend zijn!
Maar er is volgens mij geen andere mogelijkheid om iet aan de mijten te doen op deze moment.
MVG CP
Als je zoveel mijten hebt als gevolg van een natuurlijke val, dus zonder dat je behandeld hebt?
Dan blijft nog de vraag over de periode waarin die mijten gevallen zijn.
Maak een foto en geef aan wanneer de lade schoongemaakt is.
Dan kun je beter bepalen of het nodig is.
Heb je helemaal nog niet behandeld, dan zou ik het zeker overwegen. na de behandeling direct de lades schoonmaken.
4-5 dagen later kun je de val gaan beoordelen.
Ik heb dus de bijen behandeld en het resultaat was bijna geen mijtenval, daarom dat ik bovenstaande schreef.

MVG CP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten