Kritische kijk op de bijensterfte.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Kritische kijk op de bijensterfte.

Bericht door joselito » do 14 apr 2016, 14:54

ErikS schreef: Ik denk niet met meer onderzoek maar door slim na te denken (en samen na te denken) over bedrijfsmethodes, volksvernieuwing en selectie.
mee eens?
Persoonlijk lig ik er niet meer wakker van. Door schade en schande ben ik wijzer geworden.
Het systeem dat ik nu toepas zal me vrijwaren van enige problemen wat betreft de verdwijnziekte.
Maar ga je naar 10 lezingen dan hoor je 10 verschillende methoden omdat er geen uniformiteit is van boven uit gestuurd.
Nu kan ik als ervaren imker er al direct een deel elimineren als te ingewikkeld of wat dan ook.
Maar hoe ga je daar mee om als beginnende imker?
Hopen dat je een goede mentor hebt.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Kritische kijk op de bijensterfte.

Bericht door Jaap v.Popering » do 14 apr 2016, 16:44

ErikS schreef:OK, die gedachte daar ga ik in mee, maar waar kunnen wij, de praktijk gerichte imkers, een bijdrage leveren aan verlagen van de bijensterfte?
Ik zou een van Imkers uit de broepsvereniging raadplegen , volgens mij hebben zij veel minder verliezen dan de regulier bijenhouder .

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... FhZwi4ZIdA

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kritische kijk op de bijensterfte.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 14 apr 2016, 18:16

Hi JP,

Ik ken enkele van de deelnemers. Het kan zijn dat er op termijn iets uitkomt, maar tot nu toe zijn de volken die weinig of geen virussen hadden net zo makkelijk aan varroa te onder gegaan als de anderen.

Ik persoonlijk denk dat dit een doodlopend onderzoeksspoor is.

Ook het verhaal van locale stammen ontwikkelen is waarschijnlijk nergens op gebaseerd. De bastaardbijen die 25 % van de imkers in Nederland hebben zouden in dat geval beter moeten overleven om dit aannemelijk te maken. Ik heb daar nog nooit iets van gehoord.

groeten,
Tieme
Als je goed mijn bericht leest, is dat ook wat ik beweer. Mee eens dus.

vr.gr.
JP

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kritische kijk op de bijensterfte.

Bericht door Hans van der Post. » do 14 apr 2016, 22:17

citaat Erik:
Ik denk niet met meer onderzoek maar door slim na te denken (en samen na te denken) over bedrijfsmethodes, volksvernieuwing en selectie. mee eens?
Grtz, Erik.
Helemaal mee eens!
!Hans.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Kritische kijk op de bijensterfte.

Bericht door martin b » zo 17 apr 2016, 23:20

bedrijfsmethodes, ben ik mee eens, Hans,

jaren geleden ben ik 1 Volk kwijt geworden met de `verdwijn ziekte`, balen, Maar ik heb in de spiegel gekeken en de schuld als eerste bij mij gezocht. Wat had ik hier anders gedaan, Volk stond bij een collega, die een mosterzaad veld ingezaad had, als groenbemesting.
Het bloeide in het nazomer, en wilde ze wat extra stuifmeel bezorgen.

Wat bleek, ik had de varroa bestrijding niet goed uitgevoerd, dat is me niet meer overkomen, en nooit meer last gehad van de verdwijnziekte.

Een harde les voor mijn over de rug, bewijze van spreken, van de bijen, maar door nu wel goed op te passen, zorg ik er voor dat de bijen die ik nu heb, er van profiteren.

Goed imkeren is best moeilijk, maar door te leren, op welke manier dan ook, en dat ook toe te passen, kom je een heel eind.
Missschien kan ik dan ooit zeggen, ik ben een imker.

( 19 volken ingewinterd, 19 volken met leggende konining uit gewinterd, een beetje geluk moet je ook hebben)
met een groet van martin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten