darrenraat snijden

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

darrenraat snijden

Bericht door tomer » di 03 mei 2016, 00:44

Gisteren voor de eerste keer darrenraat gesneden. Ik vond het zeer leerrijk om zowel de ontwikkeling van de varroa als die van de bij te zien.
Het bouwraam heb ik 3 weken geleden gegeven en daarop was nu grotendeels gesloten darrenbroed te zien. Er was ook nog wat open broed in alle stadia, dus ik had achteraf gezien nog een week langer kunnen wachten en dus meer gesloten broed kunnen verwijderen, maar ja...ik dacht liever te vroeg dan te laat en alles wat we hebben, dat hebben we al.
Ik wou een duidelijk beeld van hoeveel mijten er nu weggevangen waren. Ipv een kleine steekproef te doen, heb ik dus de tijd genomen om 1 volledige kant van het gesneden broed cel per cel te inspecteren (!). Het resultaat: in de 700 geopende cellen heb ik 80 mijten gevonden. Aan de andere kant van het raam waren iets minder gesloten cellen dus ik schat in totaal 150 mijten. Ik bedoel hiermee enkel de volwassen ingestapte vrouwtjes, hier en daar waren er namelijk ook al kleine schattige varroa's geboren...
Meestal zat er maar 1 mijt in een besmette cel, soms 2 of 3. Gemiddeld was er dus ongeveer 1 cel op de 10 besmet met varroa. Dit lijkt me enerzijds nog mee te vallen en anderzijds weet ik dat het aantal mijten dat nu verwijderd is tegen augustus x ...!!??!!... kon zijn geweest.
Een ander voordeel van de darrenraat te snijden: de larven zijn een goede bron van eiwitten, al moet je wennen aan de smaak (op de markten in Thailand zie je het ook soms liggen) :)
P5010027 (600 x 450).jpg
P5010037 (600 x 450).jpg
P5010049 (600 x 450).jpg

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: darrenraat snijden

Bericht door joselito » di 03 mei 2016, 05:51

Dat zijn veel mijten dus dat is zeker de moeite waard geweest.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: darrenraat snijden

Bericht door Hans van der Post. » di 03 mei 2016, 09:24

Wat is veel als de voorgeschiedenis van bestrijden ons niet bekend is. :be2:
!Hans.

johanwichink
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 12 jul 2010, 21:24
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): carnica
Locatie: heeten
Contacteer:

Re: darrenraat snijden

Bericht door johanwichink » di 03 mei 2016, 09:53

: de larven zijn een goede bron van eiwitten, al moet je wennen aan de smaak (op de markten in Thailand zie je het ook soms liggen) :)

Tomer je geeft het zelf al aan, je haalt dus veel eiwit uit je volk en de bijen willen het darrenbroed wat jij hebt weg gehaald weer herstellen om aan hun geliefde aantal darren te komen, moeten hier dus nogmaals veel energie en eiwit in stoppen wat ten koste gaat van hun levensduur.
Als je over een aantal weken toch je veger en hoofdvolk behandeld is het maar de vraag of darrenbroed snijden wel de juiste methode is.

Johan

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: darrenraat snijden

Bericht door FrancA » di 03 mei 2016, 10:45

johanwichink schreef:: de larven zijn een goede bron van eiwitten, al moet je wennen aan de smaak (op de markten in Thailand zie je het ook soms liggen) :)

Tomer je geeft het zelf al aan, je haalt dus veel eiwit uit je volk en de bijen willen het darrenbroed wat jij hebt weg gehaald weer herstellen om aan hun geliefde aantal darren te komen, moeten hier dus nogmaals veel energie en eiwit in stoppen wat ten koste gaat van hun levensduur.
Als je over een aantal weken toch je veger en hoofdvolk behandeld is het maar de vraag of darrenbroed snijden wel de juiste methode is.

Johan
Precies zoals je aangeeft Johan: een bijenvolk blijft darrenraat aanmaken als ze geen of te weinig darren hebben.
Die energie mogen ze van mij in nectar halen en honingmaken stoppen :)

Tim Rowe van The Rose Hive Method: darren horen gewoon in een bijenvolk en zorgen mede voor evenwicht en harmonie.
Darren bestrijd dus ook ik niet en ik laat ze gewoon hun 'darrendingen' doen :)

Met Hive-Clean voorkom ik escalatie van Varroa zonder bijenvolken overmatig te belasten.

Maar als iemand graag darrenpoppen nuttigt..

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: darrenraat snijden

Bericht door Tieme » di 03 mei 2016, 11:04

Ik lees "Als je over een aantal weken toch je veger en hoofdvolk behandeld is het maar de vraag of darrenbroed snijden wel de juiste methode is" bij Johan.

Hoe doet iemand dat zonder de honing te vervuilen?
Het hoofdvolk kan pas behandeld worden na de laatste dracht. Daar zit hem ook het voordeel van het darrenraat snijden.

groeten,

Tieme

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: darrenraat snijden

Bericht door Jaap v.Popering » di 03 mei 2016, 12:01

Tieme schreef:
Hoe doet iemand dat zonder de honing te vervuilen?
Na de fruitbloei ..Kunstzwerm maken .
13 dagen later ..Doppen breken ......en honing afnemen ...dan volgt hier een drachtloze periode .
15 dagen later op broed controleren ...zo ja.... behandelen zo nee een week wachten . en behandelen

Daarna als er weer dracht is de honingbakken plaatsen .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: darrenraat snijden

Bericht door Tieme » di 03 mei 2016, 12:24

En hoe zorg je dat de honing niet vervuild wordt?
Er komt daarna nog lindedracht....

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: darrenraat snijden

Bericht door tomer » di 03 mei 2016, 12:51

@ Hans: In augustus vorig jaar heb ik met thymovar bestreden. Deze warme winter is het er niet van gekomen om oxaal te druppelen.
Natuurlijke mijtenval viel toen goed mee: max 3 mijten per week.
@ Johan en FrancA: Dat het een grote ingreep is die veel energie vraagt van de bijen, ok, daar twijfel ik niet aan. Maar het is om het volk in zijn geheel gezonder te houden. Ik begrijp wel dat er voor- en tegenstanders zijn. Ik zie het als een noodzakelijk kwaad. Net zoals de kast openen in de winter om oxaalzuur te druppelen ook een grote ingreep is.
Ik moet wel zeggen dat er zowiezo voldoende darren aanwezig zijn in het volk! Op de gewone broedramen zit er ook darrenbroed rond het werksterbroed. Door het geven van het bouwraam maken ze juist een extra hoeveelheid darren, die er anders niet zou geweest zijn.
In het vervolg ga ik wel het bouwraam in 3 opdelen, zodat ik niet alles in 1x moet wegsnijden en er steeds open darrenbroed is voor de varroa om in te stappen.

Ik plan om binnenkort een aflegger te maken en die te behandelen met oxaal, maar het hoofdvolk zou ik pas eind juli behandelen tegen varroa.
Tot die tijd kunnen ze nu toch verder met een lagere varroadruk, lijkt mij.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: darrenraat snijden

Bericht door ErikS » di 03 mei 2016, 13:13

3 mijten op de varroaschuif betekend toch 1500 mijten in het volk?
Dat gaat richting de grenswaarde van 10%.
oeps, is per week, helemaal goed. Maar snap dan het aantal mijten dat je nu vind nog niet. je had van de winter 200 mijten en nu heb je die op een raam al. Klinkt als veel.

Het aanzetten van darrenbroed kost energie maar het voeden van darren gedurende hun leven ook. Na wegsnijden hoeven ze niet gevoed te worden, de larven weer wel. Daar zal ook een optimum liggen. Ik denk wel dat een in 3en gedeeld darrenraam een verbetering is.

Persoonlijk zou ik de mijtenval controleren en een poedersuikertest doen. Indien hoog meteen maatregelen nemen. Makkelijkste is een vlieger maken (met een vangraam) en het broed separaat behandelen (of ook met vangramen werken, 3x).

grtz,

erik.
Laatst gewijzigd door ErikS op di 03 mei 2016, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten