darrenraat snijden

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: darrenraat snijden

Bericht door Jaap v.Popering » di 03 mei 2016, 13:23

Tieme schreef:En hoe zorg je dat de honing niet vervuild wordt?
Er komt daarna nog lindedracht....
Dat is aan te passen naar ieders omstandigheden ....

Nee hier is tot mijn spijt geen linde dracht.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: darrenraat snijden

Bericht door joselito » di 03 mei 2016, 13:24

tomer schreef: maar het hoofdvolk zou ik pas eind juli behandelen tegen varroa. Tot die tijd kunnen ze nu toch verder met een lagere varroadruk, lijkt mij.
Waarom eind juli pas, begin juli is hier de grootste dracht afgelopen, dus ik zou geen dag langer wachten.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: darrenraat snijden

Bericht door tomer » di 03 mei 2016, 14:07

ErikS schreef:3 mijten op de varroaschuif betekend toch 1500 mijten in het volk?
Dat gaat richting de grenswaarde van 10%.
oeps, is per week, helemaal goed. Maar snap dan het aantal mijten dat je nu vind nog niet. je had van de winter 200 mijten en nu heb je die op een raam al. Klinkt als veel.
Het aanzetten van darrenbroed kost energie maar het voeden van darren gedurende hun leven ook. Na wegsnijden hoeven ze niet gevoed te worden, de larven weer wel.
De 3 mijten per week was in de winterperiode. Ik denk dat het er nu wel iets meer zijn, maar de resulaten zijn minder betrouwbaar door de mieren en oorwormen enz. En idd: 2000 extra darren voeden kost ook energie.
joselito schreef:
tomer schreef: maar het hoofdvolk zou ik pas eind juli behandelen tegen varroa. Tot die tijd kunnen ze nu toch verder met een lagere varroadruk, lijkt mij.
Waarom eind juli pas, begin juli is hier de grootste dracht afgelopen, dus ik zou geen dag langer wachten.
Het is mijn eerste jaar als bijenhouder. Ik heb nog niet zo'n goed idee van de drachtperiodes in mijn streek (Lubbeek, Vlaams Brabant).
Ik ging er van uit dat honing rond 21 juli geslingerd wordt en dat er daarna kan bestreden worden.
Misschien idd dus vroeger...bedankt voor de tip!
Laatst gewijzigd door tomer op wo 04 mei 2016, 02:29, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: darrenraat snijden

Bericht door ErikS » di 03 mei 2016, 14:13

tip 2: vlieger maken bij begin hoofddracht, relatief meer haalbijen en de broedramen hebben de hoofdmoot varroa en kun je alvast beginnen met bestrijden.

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: darrenraat snijden

Bericht door Gerard Boswinkel » di 03 mei 2016, 21:46

Hoi Tomer,

Je bent helemaal op de goede weg om in het drachtseizoen de mijten te bestrijden. Eigenlijk is darrenraat snijden één van de weinige activiteiten in het drachtseizoen die we kunnen toepassen om de mijten te bestrijden zonder dat we de honing die in onze volken zit en komt te vervuilen met chemicaliën die wij toedienen. Daarnaast komt nog dat het snijden van darrenbroed de zwermdrift uitstelt juist doordat de darren heel veel voedersap opnemen en de bijen de darrenraat moeten uitbouwen. Door nu de varroa besmetting te verlagen door darrenraat te snijden, kun je de chemische bestrijding uitstellen tot in augustus (of in jaren met weinig mijten zelfs tot september, dus nog na de heidedracht). Immers de winterbijen worden pas in september en oktober 'gekweekt'. Dus Tomer doorgaan zo.

Verder vraag jij je in je eerste bijdrage nog af hoeveel mijten het dan zouden zijn in augustus. Een goede vuistregel is dat de mijtenpopulatie per maand tenminste verdubbeld. Dus dat zou betekenen dat de 150 mijten die jij nu weggevangen hebt met de darrenraat er in augustus tenminste 1600 zouden zijn geweest.

Tieme schrijft in een reactie:
Hoe doet iemand dat zonder de honing te vervuilen?
Dat is ook heel vaak de vraag die ik mij hier stel als ik zo het forum doorlees. Ik zie heel veel imkers in hun bijdrage het advies geven om tijdens het drachtseizoen met hiveclean of oxaalzuur te behandelen. Of propageren om elke maand een hiveclean behandelink uit te voeren. Ik heb heel vaak het idee dat wij uit het oog verliezen dat wij levensmiddelen produceren. Uit onderzoek blijkt gewoon dat als je oxaalzuur gebruikt in het drachtseizoen de geslingerde honing een hoger gehalte oxaalzuur bevat dan in volken die niet zijn behandeld. En het afnemen van de honingkamer blijkt hier niet de oplossing. In Duitsland is behandelen van bijenvolken met varroabestrijdingsmiddelen verboden.

Groeten.................

Gerard Boswinkel

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: darrenraat snijden

Bericht door tomer » wo 04 mei 2016, 00:46

ErikS schreef:tip 2: vlieger maken bij begin hoofddracht, relatief meer haalbijen en de broedramen hebben de hoofdmoot varroa en kun je alvast beginnen met bestrijden.
Zal ik zeker overwegen, maar het grote verschil met een broedaflegger te maken is dat ik dan de koningin zal moeten vinden veronderstel ik?
Ik heb ze nog geen enkele keer gezien, maar eerlijk gezegd ook nooit naar gezocht.
Gerard Boswinkel schreef: Verder vraag jij je in je eerste bijdrage nog af hoeveel mijten het dan zouden zijn in augustus. Een goede vuistregel is dat de mijtenpopulatie per maand tenminste verdubbeld. Dus dat zou betekenen dat de 150 mijten die jij nu weggevangen hebt met de darrenraat er in augustus tenminste 1600 zouden zijn geweest.
Bedankt Gerard. Zelf kwam ik op andere (zelfs nog hogere) resultaten, er van uitgaand dat een vrouwelijke varroa zich 2 tot 3x voortplant en er dan telkens 2 tot 3 extra vrouwelijke mijten bijkomen. Hoeveel tijd er tussen de generaties varroa zit, weet ik echter niet.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: darrenraat snijden

Bericht door tomer » wo 04 mei 2016, 02:46

ErikS schreef:Makkelijkste is een vlieger maken (met een vangraam) en het broed separaat behandelen (of ook met vangramen werken, 3x).
Bedoel je met vangramen ramen met darrenraat? Ik las net een interessante methode om de darrenraatmethode te combineren met het maken van een vlieger. Een week voor het maken van de vlieger kan je darrenraat laten beleggen. Dan het volk opsplitsen in een vlieger en een broedaflegger (met alle ramen broed). De darrenraat wel in de vlieger hangen om de mijten weg te vangen. Hierna opnieuw darrenraat laten beleggen in de vlieger en die dan in de broedaflegger hangen om ze ook daar weg te vangen. Lijkt mee een goede methode, maar je moet wel steeds exact op tijd zijn.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: darrenraat snijden

Bericht door joselito » wo 04 mei 2016, 06:43

De darrenraatmethode is een goede methode, je vangt een aantal mijten en tegelijkertijd remt het de zwermdrift.
In juli kun je dan drastischere maatregelen nemen.
Zolang je nu maar niet te pas en te onpas met Hive Clean in je kasten gaat rommelen. :)
De honing die je oogst wil je toch zuiver houden, veronderstel ik.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: darrenraat snijden

Bericht door ErikS » wo 04 mei 2016, 08:34

@Tomer, exact wat ik bedoel. Je hebt enkele dagen speling, in de praktijk werkt het goed als je de bijen redelijk "aan huis" hebt staan. De belasting is niet anders als de normale zwermcontrole.

@Joselito, helemaal eens. Voorjaar en zomer geen chemische middelen in de productievolken! Laag in de varroa de winter in, als het nodig is darrenraat uitnemen/snijden, vlieger en andere vorm van broedafname zijn uitstekende methoden om de varroa te bestrijden in het honingseizoen.

Wat ik dit jaar ga proberen is het broed van de volken die vlieger zijn gemaakt op een volk plaatsen op broedbeperking. Ook het eigen broed is boven de broedbeperking gezet, op een vangraam na. Telkens het volk in de broedbeperkingsruimte darrenraat laten uitbouwen, laten beleggen en sluiten, het open werksterbroed uitnemen voor het sluit. Minder bewerkelijk als het lijkt, is eenmaal per week actie.
Het darrenraat wordt uitgenomen voordat het uitloopt.
Het open werksterbroed hang ik in een volk dat schoon is en wordt daar gesloten, daarna kan het terug in het eigen volk. Na 3 weken is alle broed van de verzamelbroedafleggers uitgevallen en de varroa overgegaan op de darrenramen. In theorie is de varroa van 3 volken dan overgegaan op 4 ramen met darrenbroed........
doel: geen energie verspillen in de verzamelbroedaflegger aan aanzetten van doppen, het verzamelvolk geen broedstop laten ondergaan, het "schone" volk een extra inspanning laten doen maar dat is een dag de extra ramen voeden met stuifmeel, dat is de minimale aanslag op de levensduur van de voeders van dat volk, in ruil mogen ze enkele ramen werksterbroed houden ;-).
Het schone volk wordt waarschijnlijk een vlieger die ik enkele weken eerder maak en met vangramen schoonmaak. of een schudzwerm.

Het geheel testen met de poedersuikermethode, als het niet hoeft, niet ingrijpen.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: darrenraat snijden

Bericht door tomer » ma 09 mei 2016, 23:48

Een week na het wegsnijden van het darrenbroed, hebben ze nieuwe darrenraat gebouwd, al bijna de volledige oppervlakte, maar er zit nu nectar in de cellen ipv eitjes... Ik hoop dat ze dat binnenkort naar de honingzolder verplaatsen, anders zal ik niet veel mijten vangen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten