Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door JanvdR » za 15 dec 2018, 20:23

Het viel mij op dat er bij een kast nauwelijks wat op de varroalade te vinden was. Ik bedoel nu geen mijten maar ander afval zoals wasdekseltjes. Ik kreeg het een beetje benauwd, leeft dat volk nog wel?
Het volk staat op 2 bakken en elke bak heeft in het midden een temperatuursensor zoals dat hoort bij mijn methode om de varroa te bestrijden. Het was dus gemakkelijk om even de temperatuur in het volk te meten. Bovenste bak 19,1 graden, onderste bak 8,9 graden.
Ik ben gerustgesteld. Dat volk leeft nog!
Handig, die sensoren.

Groet,Jan.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door Tieme » ma 17 dec 2018, 10:25

Zo te horen is de onderste bak leeg.
Dit kan verklaren waarom er niets op de lade valt.

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door JanvdR » di 26 feb 2019, 18:58

Mijn volken leven nog steeds en zijn bij dit mooie weer zeer actief. Natuurlijk ben ik blij om dit te zien. De broednesten groeien explosief.
Er is echter een keerzijde; als de broednesten zo snel groeien is dat ideaal voor de varroamijten, zij vermeerderen zich veel sneller als normaal.
In de USA begon het in 2018 ook zo. De varroadruk is in 2018 kennelijk zo toegenomen dat men nu verliezen telt van 40 tot 80 %. Alleen imkers die volken hoog in bergen houden tellen een verlies van 20%. Er zijn daar minder mijten en het verlies is daar meer toe te schrijven aan beren.
Door dit mooie weer zouden we bij ons ook weleens een veel hogere varroadruk kunnen krijgen dan normaal.
Hoewel ik sinds een jaar geen enkele mijt gezien heb begin ik uit voorzorg mijn thermobehandeling vanaf begin maart. Ik weet zeker dat bij deze manier van behandelen het de bijen zeker niet schaadt.
Ik raad iedereen aan om de mijten goed in de gaten te houden. Als je nu één of meerdere mijten vindt wees dan op je hoede!

Groet, Jan.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door JanvdR » di 26 feb 2019, 19:23

Een methode tegen varroa https://www.vatorex.ch/de/

Deze methode lijkt op de mijne, is wel iet gecompliceerder. De methode zal wel werken maar is veel te duur. Daar zal maar een enkele imker in trappen.

Groet Jan.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door JanvdR » di 30 apr 2019, 19:17

Als er geruime tijd geen reacties komen op een topic denkt men al snel: weer zoiets dat niet werkt. Ik kan zeggen dat het tegendeel waar is bij mijn methode. Ik pest mijn bijen niet door zuren te gebruiken en ik denk dat ze daardoor sterker de winter doorkomen. Zuren tasten ook de bijen aan! Ze zijn nu erg goed bezig en de honingkamers zijn erg zwaar.
Als er imkers zijn die meer over mijn methode willen weten dan kunnen ze mij een mailtje sturen. In Duitsland, waar ik woon, is men wel enthousiast. Eventueel ben ik bereid om ook in Nederland, mits niet te ver weg, mijn methode uit de doeken te doen. Ik denk aan Groningen en Drenthe.

Groet, Jan.

PS. Regio Rotterdam, Utrecht en Zwolle is ook mogelijk dan moet ik iets regelen met mijn kinderen.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten