Varromed

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Varromed

Bericht door jossmits » di 20 jun 2017, 21:20

Er is een nieuw middel tegen varroa met een toelating voor heel Europa. De naam is varromed. Het bestaat blijkbaar uit een mengsel van mierenzuur en oxaalzuur. Is er iemand die er al ervaring mee heeft.

Jos

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Varromed

Bericht door Fish » zo 11 feb 2018, 23:41

Met de zoekfunctie kwam ik deze vraag tegen. Volgens enkele advertenties de opvolger van HiveClean, wat door veel imkers wordt toegepast. Dezelfde leverancier en alles. Ik vind het vreemd dat ik hier eigenlijk nooit van gehoord heb, zijn er inmiddels misschien mensen die ervaring met dit middel hebben? Of die überhaupt gevonden hebben wat het verschil is met HiveClean (beide lijken een oxaal/mierenzuur menging)?

Hoewel goedgekeurd voor gebruik heb ik het ook niet gevonden in de bekende Nederlandse webshops. In Duitsland wel te verkrijgen. Niemand nog geprobeerd?

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Varromed

Bericht door johan » ma 12 feb 2018, 20:42

Dit product is in België naast oxuvar en polyvar yellow ook erkend.

MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: Varromed

Bericht door MH1995 » di 27 feb 2018, 13:31

Ik heb het idee dat dit gewoon een middel is van Beevital wat ze wel erkent is of wat ze wel verkopen als een middel tegen varroa. HiveClean is officieel niet bedoeld tegen varroa te gebruiken, maar om je bijen vitaler te maken of houden. Dat HiveClean tegen varroa wordt gebruikt is dus wat anders.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Varromed

Bericht door Fish » vr 07 sep 2018, 10:33

Inmiddels is het goedje goed te verkrijgen en heb ik het bij een aantal volken toegepast, althans het eerste blok. Wat mij is opgevallen, is dat ik slechts 1 of 2 mijten op de plank heb liggen zes dagen na de eerste behandeling. Met hiveclean vorig jaar had ik al honderden mijten op de plank en deze (kleine) volken hebben de winter dan ook niet gehaald. Jullie begrijpen het probleem; moet ik blij zijn met een minimaal aantal mijten, of werkt Varromed misschien niet, of niet zo snel? Voor de zekerheid zet ik de behandeling door, dus het worden in totaal 3 behandelingen (om de 6 dagen). Andere volken zal ik ter controle met mierenzuur doen.

Zijn er andere imkers die Varromed proberen en wél veel mijtval hebben? Of is de 85% effectiviteit misschien in twijfel te trekken?

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Varromed

Bericht door Toxiq » vr 07 sep 2018, 15:33

Als ik de verhalen hier op het forum lees heeft iedereen (met en zonder behandeling) zowieso weinig mijten, te danken aan de hele warmte zomer lijkt het vermoeden in het algemeen
Ik zou dus even andere berichten doorspitten voor je eigen gemoedsrust

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Varromed

Bericht door Fish » di 11 sep 2018, 11:40

Ik heb ze gelezen inderdaad, en gelukkig wijst alles erop dat het goed gaat. Verderop (2km) een imker met duizenden mijten op de plank na mierenzuur, vandaar dat ik weet dat er ook uitzonderingen zijn.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Varromed

Bericht door Tieme » di 11 sep 2018, 16:58

Mag ik dan even iets anders laten horen? De broednesten beginnen nu te krimpen en nu pas wordt duidelijk dat er toch veel mijten in de volken kunnen zitten. Ik heb bij sommigen na een behandeling met mierenzuur een dekplank die rood ziet van de mijten en in Olst was het minstens even warm als in de rest van Nederland.

Ik heb bij een tiental volken varromed als blokbehandeling toegpast. Het resultaat hiervan moet ik nog bekijken. Hier waren ook enkele met een hoge besmetting bij. Al waren er ook volken waar geen mijten in leken te zitten.

groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Varromed

Bericht door gijs.v » wo 12 sep 2018, 05:52

Na mijn behandeling met hiveclean schrok ik ervan hoeveel mijten er op de plank lagen.
Mierenzuur was het eerste plan, maar ik had nog een flesje hiveclean die ik ook nog op moest maken. Mijn twijfel over de werkzaamheid is wel voor stuk afgenomen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Varromed

Bericht door Tieme » wo 12 sep 2018, 08:54

het werkt wel idd

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten