Varromed

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Lippe

Re: Varromed

Bericht door Lippe » vr 14 dec 2018, 10:37

En daarbij wordt aangegeven dat Varromed slechts 30 dagen houdbaar is na opening van de fles, terwijl Hiveclean een half jaar houdbaar is... Wat zal daar de reden van zijn? Verkoopstrategie of misschien wel andere eisen ivm de EU bijsluiter, of toch een andere samenstelling..... wie zal het zeggen.

Ik heb mijn winterbehandeling inmiddels gedaan met Hiveclean en ben van plan met dat zelfde flesje ook in de broedloze periode volgend jaar te gaan behandelen. Dan heb ik nog 1 volle fles fles over voor volgend jaar zomer en winter. Hopelijk is er dan bekend of Varromed werkt naar behoren, anders overweeg ik over te stappen op de bekende zuren.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Varromed

Bericht door tomer » vr 14 dec 2018, 11:49

De houdbaarheidsdatum, prijsverhoging en veranderingen in de bijsluiter zijn enkel het gevolg van de Europese toelating als officieel medicijn. De inhoud is gewoon hetzelfde. Als de producent dit zelf beweert, zal het wel zo zijn veronderstel ik.
De effectiviteit van Hiveclean (en dus nu van Varromed) is sowieso minder dan van andere producten. Het wordt verkocht als varroabestrijdingsmiddel, maar dat is het eigenlijk niet. Het stimuleert het poetsgedrag en bevat maar een lage dosis oxaalzuur. Ik lees duidelijk:
VarroMed mag alleen worden gebruikt als onderdeel van een geïntegreerd varroabestrijdingsprogramma.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Varromed

Bericht door Tieme » vr 14 dec 2018, 12:10

de dosis oxaalzuur is aangepast ivm de toelating (vehoogd)

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Varromed

Bericht door Fish » vr 14 dec 2018, 12:14

Wat ik terug vind in de bijsluiter is 3% oxaal en 0,5% mierenzuur. Nagenoeg gelijk aan een oxaalzuur druppeling, en dus niet simpelweg een stimulatie van het poetsgedrag. Voor de liefhebber. Naast het mieren- en oxaalzuur zijn de ingrediënten Karamelkleurstof (E150d), Sucrosestroop, Propolistinctuur 20%, Steranijsolie, Citroenolie, Citroenzuurmonohydraat en Gezuiverd water. Zelfde als Hiveclean (natuurlijk). Ik denk niet dat iemand Ben of de fabrikant in twijfel trekt.

Overigens maak ik volgend jaar gewoon zelf mijn oxaal-oplossing, ik voel eigenlijk niet zoveel voor de hulpstoffen nu ik de bijsluiter heb bestudeerd.

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Varromed

Bericht door Freek » do 20 dec 2018, 22:10

M.b.t. Varomed
Ik heb na de lindeoogst ergens in augustus zes kasten met een fles varromed behandeld een blokbehandeling na afloop was die fles leeg.
De andere vier kasten waren schudzwermen en die had ik bij het maken ervan met een bloemenspuit met oxaalzuuroplossing besproeid ik vond het niet nodig die te behandelen omdat zulke volken zo goed als schoon starten.
Ik weet niet wat er door de varomed behandeling aan mijten gevallen is ik had de schuiven er niet in.
Ongeveer drie weken terug de schuiven schoongemaakt en geplaatst de mijtval was weinig naar mijn idee dus max vijf per dag.
Ik heb afgelopen zaterdagochend in de kou oxaalzuur staan druppelen die oplossing maak ik altijd zelf en volgens mij moet het met koud weer ook beter een andere oplossing zijn ik maak dan een 1:1 suikerwateroplossing met 36 gram oxaalzuur per liter, die druppel ik met een 35 jaar oude perizine bus over de bijen dat werkt heel handig. Alle volken leefden nog de schudzwermen zagen er heel goed uit.
Ik ga zaterdag kijken hoeveel mijten er liggen, liggen er veel dan is dat reden volgend jaar meer aan de zomerbehandeling te doen (want dan heb ik niet zulke beste winterbijen).

Freek

Lippe

Re: Varromed

Bericht door Lippe » vr 12 apr 2019, 10:25

Lippe schreef:Bedankt voor het delen van jouw ervaringen Alex. Ik ben steeds gelukkiger aan het worden door om 5 voor 12 nog 3 flesjes Hiveclean aan te schaffen dat blijkbaar dus niet alleen een tientje per fles scheelt in de prijs.

Ben heel erg benieuwd naar anderen en hun ervaring met varromed. Er kunnen ook specifieke variabelen spelen in jouw geval waar je wellicht nooit achter zult komen. Bijvoorbeeld een buurimker met een varroa-geinfesteerd volk dat is ingestort en waar jouw bijen de boel hebben leeggeroofd. Er vallen immers mijten, dus het middel werkt wel, misschien niet effectief genoeg, maar het werkt wel.

We zullen er in maart volgend jaar wel achter komen. Als de wintersterfte van de varromed gebruikers omhoog schiet, dan weten we genoeg.

En Alex.... heb je wintersterfte gehad? En wat zijn de ervaringen van anderen. Ligt de werking van Varromed in de lijn der verwachting of zijn er problemen bij het uitwinteren geconstateerd?

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Varromed

Bericht door Alex Mönch » vr 12 apr 2019, 15:27

Lippe,2 Dadanten verhoogde wintersterfte ....plusminus 500 per kast
Viel me al met al nog mee.Bij 1 van deze 2 beginnen ze al besmette darrenpoppen te ruimen.
Andere Dadanten een 20 tal dode bijen per kast,zoals ik het gewent ben.De Api life Var heeft denk ik een ramp voorkomen.Echter 2 Dadanten vertonen tekenen van verhoogde besmetting....hopen dat de besmetting niet uit de hand loopt voor de zomerdracht.

Lippe

Re: Varromed

Bericht door Lippe » za 13 apr 2019, 15:31

Wel meer dode bijen dus, maar geen volken ten onder gegaan, das positief, of toch te danken aan een nabehandeling.
Geen krabbelaars voor de kasten?

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Varromed

Bericht door Alex Mönch » zo 14 apr 2019, 10:59

Geen krabbelaars voor de kasten.
Mogelijk was de oorzaak van wintersterfte de aantasting voor de behandeling met Api life Var en waren deze bijen wel varoa vrij de winter in gegaan maar wel verzwakt.
Vaak zie ik het besmette darrenpoppen trekken pas in de zomer,wanneer het aantal varoa s gestaag toeneemt.
Hopen dat het allemaal mee valt.
Na de zomerdracht zit ik er wat bestrijding betreft bovenop.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten