Varromed

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Varromed

Bericht door Alex Mönch » vr 19 okt 2018, 20:33

Voor mij geen Varromed meer....je ziet wat voor een enorme besmetting ik heb ondanks een blokbehandeling van 4 keer.
Er is een wezenlijke verandering geweest in de samenstelling....bij hiveclean waren mijn volken elke herfst nagenoeg schoon en hoefde zelfs niet met oxaal te druppelen in de winter....en dat was altijd een blokbehandeling van 3 keer.

Lippe

Re: Varromed

Bericht door Lippe » zo 21 okt 2018, 09:48

Bedankt voor het delen van jouw ervaringen Alex. Ik ben steeds gelukkiger aan het worden door om 5 voor 12 nog 3 flesjes Hiveclean aan te schaffen dat blijkbaar dus niet alleen een tientje per fles scheelt in de prijs.

Ben heel erg benieuwd naar anderen en hun ervaring met varromed. Er kunnen ook specifieke variabelen spelen in jouw geval waar je wellicht nooit achter zult komen. Bijvoorbeeld een buurimker met een varroa-geinfesteerd volk dat is ingestort en waar jouw bijen de boel hebben leeggeroofd. Er vallen immers mijten, dus het middel werkt wel, misschien niet effectief genoeg, maar het werkt wel.

We zullen er in maart volgend jaar wel achter komen. Als de wintersterfte van de varromed gebruikers omhoog schiet, dan weten we genoeg.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Varromed

Bericht door Alex Mönch » zo 21 okt 2018, 15:00

Lippe geen dank...Ik zit nu op zo veel mijten met Api Life Var ...herbesmetting in deze grote na de laatste behandeling met met Varromed op Zondag 23 september...lijkt me hoogst onwaarschijnlijk....zou dit wel denken als ik een maand eerder klaar was geweest met behandelen.Inderdaad afwachten wat de resultaten zijn bij andere Varromed gebruikers na oxaal druppelen in de winter en de uitwintering.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Varromed

Bericht door Tieme » ma 22 okt 2018, 08:11

Ik druppel niet in de winter, maar ik zal dit voorjaar vanzelf zien of ik gelukkig / ongelukkig ben met het gebruik van varromed. Jullie zullen het dan ook horen.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Varromed

Bericht door Fish » di 23 okt 2018, 13:53

Na 3 dagen Apilife Var zijn er zo'n 50-150 mijten gevallen bij twee van de kasten die ik eerder met Varromed heb behandeld. Vermoedelijk zullen ze nog wel even blijven vallen dus ik houd het in de gaten. Na de 3 blokken Varromed lagen er maar een stuk of 20 a 30 mijten, dus wat de besmettingsgraad betreft gaf dit wel een vertekend beeld.

Het komt vast wel weer goed, maar ik ben wel het vertrouwen in Varromed kwijt. Vorig jaar met Hiveclean vielen er wél veel mijten.

Gert.valk
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 17 nov 2017, 20:44
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Varromed

Bericht door Gert.valk » di 30 okt 2018, 21:16

Dag allen,

Mijn varroa bestrijding zag er altijd zo uit,
Maart tot juni bouwraam methode.
Augustus hive clean.
Oktober als het nodig is API life var.
December hive clean.

Ik heb afgelopen weken 2 behandelingen met varroamed gegeven. Er gebeurde iets wat ik nooit heb gehad.
Ongeveer 100 dode bijen op elke vliegplank van de behandelde volken. Nieuwe fles. Op kamertemperatuur gegeven. 25ml per behandeling.
Met hive clean nooit last van gehad.
Er vallen wel wat mijten maar niet overdreven veel.

Zou het kunnen komen door de grote druppels, die uit de fles rechtstreeks op somigge bijen vallen?

Hebben jullie hier ook last van gehad?

Persoonlijk heb ik veel meer vertrouwen in de samenstelling van hive clean. Ook om de was minder te vervuilen. Wat zijn jullie meningen hier over?

Lippe

Re: Varromed

Bericht door Lippe » wo 31 okt 2018, 10:58

Mijn bestrijding is het hele jaar Hiveclean. Ik meet zelf niet echt af hoeveel Hiveclean ik tussen de raten spuit, maar ik knijp altijd flink in de fles. Ik zal er meer in spuiten dan wordt voorgeschreven. Een aantal bijen krijgen dan echt een flinke straal op de kop en schieten vervolgens tussen de raten. Sterfte heb ik nog niet meegemaakt. Maar ik spreek hier ook over Hiveclean, Varromed heb ik niet.

Wat mij wel eens is verteld is dat wanneer je oxaal druppelt in de winter dat de bij die de volle druppel ontvangt het loodje legt, maar daar is de concentratie oxaalzuur ook veel hoger. Heb het van horen zeggen, wat er van waar is weet ik niet. Wellicht dat er imkers zijn die dit kunnen beamen of ontkrachten.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Varromed

Bericht door tomer » do 13 dec 2018, 16:08

Alex Mönch schreef:Ik begin me steeds meer af te vragen of Varromed wel voldoende werkt.
Net werd er weer een pas geboren bijtje met dwv een kast uitgegooid.
Voorheen zag ik geen enkele aantasting na Beevital Hiveclean blok behandeling.
Nu met Varromed bij alle volken.
Ben er niet blij mee.
Varomed en Hiveclean is blijkbaar toch gewoon hetzelfde. Dus er zal misschien iets fout gegaan zijn bij de behandeling.
https://www.bijenhouders.nl/blog/varrom ... udbaarheid

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Varromed

Bericht door Alex Mönch » vr 14 dec 2018, 00:03

Oh ja ????? ineens 3 tot 5 keer behandelen inplaats van een blokbehandeling van 3 keer?????????? dat is al anders dan het met hiveclean !!!!....heb Hiveclean bijna vanaf het begin toen het net op de markt was gebruikt zonder enige problemen(jaren lang ook zonder winterbehandeling) en nu ineens wel problemen ??????????Terwijl ik nog MEER in totaal gegeven heb dan met hiveclean ??????Nee De gebruiksaanwijzing geeft ook duidenlijk aan Blokbehandeling van drie tot vijf keer!!!! Voorheen voor alle duidenlijkheid 3 keer !!!!Met die kleinere hiveclean flessen !!!!!Alle volken hebben bij mij een blokbehandeling van 4 keer gehad!! dus zelfs 1 keer meer dan ik altijd met hiveclean gaf!!!

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Varromed

Bericht door Fish » vr 14 dec 2018, 09:41

Ik denk eerder iets van een verkeerde batch, dan een verkeerde behandeling. Zo complex is de methode nou ook weer niet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten