Amerikaans vuilbroed in oude kasten?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Amerikaans vuilbroed in oude kasten?

Bericht door tomer » ma 13 nov 2017, 00:01

Ik heb de mogelijkheid om een heleboel oud materiaal over te nemen van iemand die met imkeren gestopt is.
Het gaat om houten kasten, broedbakken, honingkamers, zesramers, koninginnenroosters, voerbakken enz enz...
De kasten zitten wel onder het stof en moeten ook vanbinnen helemaal proper gemaakt worden (veel propolis, wasresten, muizennesten enz)
Er zit nog geen houtworm in en ze zijn niet rot, dus met een beetje werk zijn de kasten nog wel in orde te krijgen.
Ik vraag me gewoon af of ik met het overnemen/opkopen van oude kasten gevaar loop om Amerikaans vuilbroed mee te krijgen?
Volgens imkerpedia kunnen de AVB-sporen tot 100 jaar levensvatbaar blijven... Ik ben wel van plan om de kasten grondig te reinigen en met een brander te ontsmetten, maar vraag me toch af of er dan nog een risico bestaat dat er bvb sporen in kieren blijven zitten en achteraf voor problemen kunnen zorgen. Is het echt zo besmettelijk en gevaarlijk of is dit een overdreven gedachte?
De vrouw van de imker zei tussendoor dat ze 10 jaar geleden eens een AVB besmetting gehad hebben en opnieuw zijn moeten beginnen, nadat alles vernietigd werd. Vandaar dat ik nu toch twijfel of ik het risico wel zou nemen... :think:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed in oude kasten?

Bericht door Hans van der Post. » ma 13 nov 2017, 00:55

Neem geen risico!!! Niet overnemen, de brand er in! Avb blijft heel lang actief. In NL werd tot een aantal jaren geleden de bijenstand met bijen en kasten geruimd en naar de vuilverbranding getransporteerd.
!Hans.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed in oude kasten?

Bericht door gijs.v » ma 13 nov 2017, 06:53

Alles was toch vernietigd? Dan zijn deze spullen AVB vrij. Of hebben ze alleen de volken vernietigd. In dat geval zou ik het ook niet over enen maar de mensen helpen het te verbranden zodat ze niet iemand anders er een "plezier" mee kunnen doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

peter h
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 48
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed in oude kasten?

Bericht door peter h » ma 13 nov 2017, 08:55

Alleen de kasten met volk wordt vernietigd waar van bekend is. Als deze zwijgt en stopt ben je klaar. Ik denk dat er zo toch zijn omdat het weer steeds de kop op steekt. Ook die door gaan met imkeren. Volk niet goed opruimen en zwijgen.
gr. Peter

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed in oude kasten?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 13 nov 2017, 10:34

Ik zou deze nog wel durven kopen ..Maar dan wel alles en dan ook ALLES in een heet bad met een oplossing ; Sodium Hydroxide ( Casticsoda ) dompelen en naspoelen .

Jaap v P

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed in oude kasten?

Bericht door tomer » ma 13 nov 2017, 11:26

Het is een beetje een raar verhaal: 10 jaar geleden zouden ze AVB gehad hebben. Alles werd toen vernietigd, dus ik veronderstel ook de kasten. Imker is daarna verder blijven imkeren en is 3 jaar geleden gestopt wegens gezondheidsproblemen.
Anderzijds hoor ik dat de kasten al 25 jaar gebruikt zijn...
Ik zou de kasten wel goed kunnen gebruiken en ze zijn zo goed als gratis, maar ik ga eerst nog extra info vragen, want als die kasten er al waren toen er AVB was en toen niet zijn vernietigd, zal ik er voor bedanken.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed in oude kasten?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 13 nov 2017, 11:39

tomer schreef: maar ik ga eerst nog extra info vragen, want als die kasten er al waren toen er AVB was en toen niet zijn vernietigd, zal ik er voor bedanken.
Wanneer er daarna ( als ik het goed begrijp ) nog een jaar of 6/7 in geimkerd is .....Kan je deze gewoon zonder verdere behandeling gebruiken .

Jaap v P

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed in oude kasten?

Bericht door tomer » ma 13 nov 2017, 18:22

Heb het nog eens extra nagevraagd. De besmette kasten zijn meer dan 20 jaar geleden allemaal verbrand. De kasten die over te nemen zijn, zouden pas erna aangeschaft geweest zijn. Ze zijn wel vuil, maar er zouden nooit zieke volken in gezeten hebben. Als ik de mensen op hun woord mag geloven, is er dus geen probleem...(maar mag je mensen op hun woord geloven... :think: ) Zal alles toch maar eens goed ontsmetten.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed in oude kasten?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 13 nov 2017, 18:35

Ik zou alles met een sopje soda schoonmaken en gewoon gebruiken .

Jaap v P

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed in oude kasten?

Bericht door JanvdR » ma 05 nov 2018, 18:19

Ik ben wat laat met mijn reactie maar heb toch een advies.
Gebruikte kasten goed uitkrabben. Daarna 5 tot 6 minuten in kokend water met caustic soda (etsnatron). Daarna goed afspoelen met water. Daarna zijn de kasten gegarandeerd vrij van avb sporen.
Met een brander behandelen is niet aan te bevelen. De sporen worden pas vernietigd bij een temperatuur van 700 graden C. De kans dat je elk plekje van de kast bereikt is te klein.
Deze techniek wordt in Duitsland gebruikt en heeft veel succes.

Groet, Jan.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten