Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door G,A3. » di 12 mar 2019, 19:02

Geachte Thieme, het verdwijnen van z.g. VHS verdwijnt niet als er roofmijten op de bodem zitten en ondanks dat er deskundigen zijn die zeggen dat roofmijten niets aan de varrao doet omdat ze niet in het broednest komen.

H.S. Kok
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door H.S. Kok » zo 17 mar 2019, 00:37

Deelnemers aan de De Duurzame Bij bestrijden al vele jaren niet meer en kunnen gewoon bijenhouden. Ik ken ook BD imkers die hun volken niet meer bestrijden. Ik zelf ben in 2012 volledig gestopt met bestrijden. Darrenraat wordt niet gesneden en er is alleen een broedpauze als er een kunstzwerm wordt gemaakt. De sterfte komt niet boven de 10%. Dit jaar heb ik 57 volken ingewinterd waarvan er 1 dood is gegaan. Ze staan verspreid over 6 verschillende plekken in de provincie Utrecht. Ik tel mijten het hele jaar door in alle volken en bereken de snelheid waarmee de varroaval groeit in een volk en teel na van de volken met de laagste groei en voldoende sterk uit de winter zijn gekomen. VSH controleer ik op basis van de witte antennes op de varroa-lade. In september 2018 heb ik een proef gedaan bij Arista. In een volk wat aangeduid werd als 87,5% VSH werd 3 raampjes zwaar besmet broed (68%) gedaan. Een week daarna heb ik de varrao lade uitgeplozen. Het volkje in een mini-plus had 138 witte antennes en in het broed ouder dan 7 dagen kwamen geen mijten meer voor. In het jonge net weer gesloten broed was zwaar besmet (50%). We gaan dit jaar verder kijken in hoeverre percentages witte antennes corresponderen met de percentages niet-reproducerende mijten. Volken die bij mij veel witte antennes laten vallen in verhouding tot het aantal vallende mijten, blijken dit gedrag door te geven aan dochtervolken. Ik kijk vanaf 2017 naar witte antennes. Zowel in 2017 als in 2018 en nu in dit voorjaar van 2019 komen de hoogste percentages witte antennes voor bij volken met de laagste gemiddelde mijtval.

Maar naast het uithalen van poppen met reproducerende mijten, blijken werksters ook deksels van cellen die besmet zijn met mijten, te openen en vervolgens weer te sluiten. De mijt wordt hierdoor gestoord in de voortplanting, want ze loopt uit de geopende cel, die daarna weer gesloten wordt.
Maar er is ook nog een SMR effect en poetsgedrag die invloed hebben op de ontwikkeling van de mijtpopulatie. Een hoge constante broednest temperatuur werkt in het nadeel van de mijt. De verhouding broednestomvang/werksters moet zo laag mogelijk zijn.

Dit hoef je als imker niet allemaal zelf te onderzoeken, hoewel dat wel interessant is om te doen. Maar iedere imker kan stoppen met bestrijden op een deel van zijn volken, om zelf te ervaren dat het kan.


Henk Kok

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door Fish » ma 18 mar 2019, 10:10

H.S. Kok schreef: Maar iedere imker kan stoppen met bestrijden op een deel van zijn volken, om zelf te ervaren dat het kan.
Ik heb wel eens enkele volken niet behandeld, andere volken minder behandeld (bijv. geen darrenraat maar wel mierenzuur, of alleen Hiveclean), tot nog toe zijn de meeste volken overleden, en geen van de onbehandelde volken hebben het overleefd. Behandelde volken overleefden grotendeels wel. Misschien een iets te voorbarige conclusie, om te zeggen dat behandelen overbodig is?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door tomer » ma 18 mar 2019, 15:05

Er zijn zo van die mensen in de imkerij die als profeten verkondigen dat de bijen niet meer behandeld moeten worden. Een aantal volgers, vooral beginnende imkers, nemen hieraan een voorbeeld, met als gevolg dat ze het jaar erna opnieuw bijen kunnen gaan kopen...demotiverend voor de beginnende imker en spijtig voor de bijen.
Je hoeft inderdaad niet steeds zware bestrijdingsmiddelen in te zetten, maar je zal meestal wel iets moeten doen om de mijtenpopulatie klein te krijgen. Al is het darrenraat snijden, kunstzwermen maken, vangramen gebruiken enz...
Ook niet iedereen werkt met dezelfde bijen, sommige rassen of lijnen zullen misschien wel zonder behandeling overleven, door bvb hoog VSH gedrag of lage gevoeligheid voor virussen.
Er zijn ook bijen die juist zeer gevoelig zijn voor varroa en virussen. Ik zou daarom zeggen tel regelmatig het aantal mijten, hou het goed in het oog en behandel of bestrijd waar nodig, maar stop niet zomaar met behandelen omdat je hebt horen verkondigen dat dat kan.
Wacht nog een aantal jaren tot de VSH bij algemeen verspreid is. Spijtig dat imkers dit zelf allemaal moeten realiseren. Als de overheid meer in het VSH onderzoek zou investeren, zou het toch veel sneller gaan?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door Fish » ma 18 mar 2019, 15:58

Ook de locatie is van belang, bij mij zijn er veel stressoren die een ander misschien niet zal tegenkomen. Ik geloof best dat een volk onder optimale omstandigheden een aantal jaar met varroa kan dealen, maar als je al met bijvoorbeeld voedselgebrek of mijtbommen te maken hebt dan wordt het toch een optelsom met een negatief einde. Stadsimkeren, reizen, dracht of gebrek hieraan, hoeveelheid kasten in de nabijheid; allemaal heeft het wel invloed. Vandaar gevaarlijk, en in mijn geval zeker onjuist, om te zeggen dat iedereen kan stoppen met behandelen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten