Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door A.A. Staals » vr 08 dec 2017, 15:40

Niet bestrijden, als je dat een paar jaar volhoud kun je weer roepen :HET GAAT SLECHT MET DE HONINGBIJEN.
Trouwens hij kan het toch uitproberen met zijn eigen volken.
Het gaat er de meeste van ons (denk ik) niet om een hoop volken te verliezen en/of geen opbrengst te hebben.

ad staals

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door Tieme » vr 08 dec 2017, 16:31

Er is net een serie artikelen verschenen van de hand van Tom Seeley over Darwinistisch bijenhouden in zowel "Biene & Natur" als ook in "Beekeeping Quarterly".

Het is hip om Darwin er bij te halen en te zeggen dat dit heel anders is dan selectie door mensen. Dit levert zeer onproductieve discussies op.

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door jossmits » vr 08 dec 2017, 17:42

De negatieve reacties hierboven gaan eraan voorbij dat inmiddels op verschillende plaatsen op de wereld varroa-resistente of - tolerante bijen voorkomen: Gottland, Arnott forest, Avignon, Le Mans,etc. Zie ook het onderzoek van Locke waarin in het stuk van Blacquire naar verwezen wordt. Bovendien heb ik in het dorp waar ik woon, en dat ligt toch een heel eind van Avignon en Le Mans af inmiddels minstens 15 "wilde" volken gevonden in schoorstenen, holle bomen, etc. die elke winter weer zonder problemen doorkomen. Daar is Darwin al goed bezig geweest.
Ik denk dat dit wel een interessante gedachte is. Ik heb ook in een tijd geimkerd toen niet behandelen binnen maximaal 2 jaar tot verlies van je volken leidde.

Jos

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door ErikS » za 09 dec 2017, 13:18

jossmits schreef:De negatieve reacties hierboven gaan eraan voorbij dat inmiddels op verschillende plaatsen op de wereld varroa-resistente of - tolerante bijen voorkomen: Gottland, Arnott forest, Avignon, Le Mans,etc. Zie ook het onderzoek van Locke waarin in het stuk van Blacquire naar verwezen wordt.
Het valt me op dat ook Blacquire voorbij lijkt te gaan aan varroa-resistente of - tolerante bijen die op verschillende plaatsen op de wereldzijn geconsteerd en van voren af aan wil beginnen met een natuurlijke selectie. Lijkt me goed om tenminste deze volken mee te nemen in een verbeteringsprogramma. Ik kan die stap niet uit zijn verhaal opmaken. Ik heb de indruk dat er meer gezegd zal zijn in het interview maar het artikel is een samenvatting.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door Bart de Coo » za 09 dec 2017, 13:29

Ik ben niet zo thuis in de literatuur natuurlijk, maar ik meen mij te herinneren dat de experimenten op Gotland en in Nederland op Tiengemeten veel minder opleverden dan gehoopt. Mocht iemand zeker weten dat het Gotland-experiment succesvol was, dan hou ik mij aanbevolen voor een leuk linkje, maar zo ver ik weet leverde dat weinig op.

Maar pas op mensen, laten we Tjeerd niet onderschatten. Die zal toch heus wel op de hoogte zijn van alle experimenten?

Dat van voren af aan beginnen met de selectie is wel degelijk verdedigbaar, zo begrijp ik ook uit het interview, want de omgeving zou een belangrijke factor zijn: je kunt een varroaresistente of -tolerante bijenpopulatie niet zo maar loslaten in een heel andere omgeving. Dan zou het met die resistentie dan wel tolerantie wel eens gauw gedaan kunnen zijn, althans, dat zijn de vermoedens.

Groet,

Bart

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door ErikS » za 09 dec 2017, 13:50

Wat ik heb onthouden hebben de genoemde experimenten zwakke volken hebben opgeleverd die overleven maar voor praktische doelen, honingoogst en bestuiving niet geschikt zijn. En inderdaad verschillende mechanismen lijken aan de tolerantie ten grondslag te liggen. Dus een leerzaam maar geen succesvol traject.

Het traject wat Tjeerd beschrijft is al afgelegd door bv Arjan van Damme, hij heeft bijen die resistent zijn. Het resultaat van bewust niet behandelen en verstandig omgaan met zijn lokale bijen. Ook G.A3 claimt bijen te hebben die met varroa kunnen omgaan. Volgens mij ken ik een 5 tal imkers die al een eind op weg zijn met selectie van bijen op varroa tolerantie.

Daarnaast heeft het grote invloed op de ontwikkeling van de varroamijt of je continu broed hebt in een kast of broedonderbrekingen. Dat aspect mis ik in het artikel.

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door jossmits » za 09 dec 2017, 17:29

De links naar alle onderzoeken/experimenten met resistente bijen zijn te vinden in het onderzoek van Locke waarin in het artikel van Blacquiere wordt verwezen.
Wat mij bij al deze varroaresistente bijen is opgevallen is dat die resistentie heel snel werd bereikt. Bij het Gotland-experiment binnen 6 jaar zie de link naar dit experiment van Fries https://www.apidologie.org/articles/api ... /m6039.pdf. Ook de resistentie in Arnott-forest, le Mans en Avignon was bereikt binnen een jaar of tien/vijftien nadat deze bijen in contact kwamen met varroa. Dit zijn allemaal onderzoeken/experimenten die gedaan zijn tussen ca. 2000 en 2005! Blijkbaar kan de natuur sneller resistente bijen bereiken dan de mens met selectie, ik ken in elk geval geen selectieprogramma dat zo snel tot deze resultaten is gekomen.
Dat lijkt me in elk geval al een succes en een aanmoediging voor degenen die wat zien in de "darwinmethode".
Over de honingopbrengst is het experiment met de Avignon/le Mans bijen interessant. Ze namen daar twee groepen van volken, allemaal Avignon/le Mans bijen, in principe dus allemaal resistent. De ene helft van die volken werd gewoon behandeld tegen varroa, de andere helft niet. Het resultaat was over een periode van 6 jaar geen verschil in sterfte; de conclusie was dus als er geen verschil in sterfte is, dan zijn ze dus resistent (de sterfte was bovendien heel laag). Er was verder wel een enorm verschil in honingopbrengst, de behandelde volken 70% meer dan de niet behandelde. Wat mij betreft is dan de conclusie dat je niet meer hoeft te behandelen om de volken nog in leven te houden, maar nog wel als je een maximale honingopbrengst wilt. Dit is de link naar dit onderzoek van le Comte https://hal.inria.fr/file/index/docid/8 ... 892292.pdf .
Je zou er wat mij betreft dus over moeten nadenken wat je behandelstrategie tegen varroa zou moeten zijn bij deze resistente bijen. Misschien zou je in plaats van behandelen aan het eind van de seizoen, wat je in principe doet om ze goed de winter door te krijgen, juist aan het begin van het seizoen moeten doen om een maximale honingoogst te krijgen. Of genoegen nemen met minder honing en niet behandelen en bij deze bijen weer op meer honingopbrengst selecteren. Om maar twee opties te noemen.
Het onderzoek van le Comte heeft mij er een aantal jaren geleden toe gebracht om in elk geval zwermen van het lopende jaar niet meer te behandelen tegen varroa; mijn wintersterfte is vanaf 2004 nul. Ik durf het (nog) niet aan om de andere volken niet te behandelen.

Jos

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door maartenkleijne » za 09 dec 2017, 21:58

Nice Jos.
Dat sluit weer aan bij de hypothese te danken hebben aan onze begeerte naar onnatuurlijk grote volken, met tientallen K's honing per volk.

Net als bij koeien. De eerste koe die ik ooit kende, die meer dan 10.000 liter per jaa gaf, was zo mager dat ze uiteindelijk in elkaar gezakt is.
gr,
m

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door jossmits » zo 10 dec 2017, 09:37

Hier nog een link naar een artikel van Thomas Seeley, mijn favoriete bijenonderzoeker, over "darwinistisch" bijenhouden.
http://www.naturalbeekeepingtrust.org/d ... beekeeping
Ik geloof ook niet in supergrote volken. Ik zie een volk als een soort bedrijf, waarin werksters samen zo veel mogelijk honing proberen binnen te halen. Net zoals in onze economie bestaat daarbij een optimale bedrijfsgrootte. Tot een bepaalde grootte neemt de opbrengst toe, maar daarboven levert een verdere groei niets meer op. Ik denk dat die optimale "bedrijfsgrootte" voor een bijenvolk past in een kast van 40 tot 45 liter. Ik heb de laatste 8 jaar 6 Warre kasten, die zijn ongeveer 40 ltr groot en 2 Dadant blatt kasten, die zijn ongeveer 35% groter dan Warre-kasten. De opbrengst per Dadant kast is niet of nauwelijks groter dan van de warre-kasten, in elk geval bij lange na geen 35% meer. Als je meer honing wilt lijkt het mij handiger om meer volken te houden dan te zoeken naar grotere volken.

Jos

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door ErikS » zo 10 dec 2017, 09:59

@Jos, interessante gedachte.
Ook omdat imkers met Golzkasten claimen een hogere opbrengst te hebben omdat de bijen minder hoeven "lopen/klimmen" in de kast. Ze kunnen rechtdoor vanaf de vliegplank de honingruimte in. ipv een broednest door en een halve meter stijgen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 28 gasten