Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door jossmits » zo 10 dec 2017, 11:09

@Erik,
Haalbijen hoeven niet te klimmen, zij leveren de nectar/stuifmeel af bij de ingang van de kast bij jonge bijen die het vervolgens naar de raten brengen. (zie onder andere Thomas Seeley "The wisdom of the hive"). Uiteraard moeten die jonge bijen het wel transporteren. Je kunt dit "transportprobleem" nog wel oplossen door meer ingangen in de kast te maken. Veel warre-kasten hebben meer ingangen. Of dit transportprobleem een rol speelt bij de optimale kast/volkgrootte weet ik niet. Ik denk bij optimale kast/volkgrootte eerder of er bijvoorbeeld een maximum zit aan de hoeveelheid nectar die binnen een bepaalde tijd binnen kan komen om nog via ventilatie te worden ingedikt. Of bijvoorbeeld dat een groter volk meer broed heeft, dat moet worden gevoerd, meer stuifmeel vraagt, etc, zodat een volk meer bezig is met broed dan met nectar halen. Wat bepaalt dat er een optimum is en wat dat optimum is weet ik niet, maar het lijkt me ( ik ben als econoom opgeleid en misschien is dit een beroepsdeformatie) dat er bij een "economische activiteit" als het verzamelen van nectar zo'n optimum moet zijn. Temeer daar het hele leven van een bijenvolk heel erg "economisch" is. Ze kiezen een zo energiezuinig mogelijke woning, ze sturen verkenners uit om nectar en stuifmeelbronnen te zoeken (ze gaan dus niet allemaal in de wilde weg aan het zoeken wat veel nutteloze energie kost), ze besparen in de winter energie door dicht op elkaar te kruipen, etc. Dit ook allemaal te vinden in het bovenstaande boek van Seeley.

Jos

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door Bart de Coo » zo 10 dec 2017, 16:30

Nou Jos,

je hebt je huiswerk gedaan, zullen we maar zeggen. Ik heb alle artikelen braaf zitten lezen. Nou ja, van de wetenschappelijke artikelen alleen samenvatting, methode en discussie en dan nog begreep ik niet alles.

Ik ben vooral onder die indruk van 70% minder opbrengst, terwijl het artikel van Le Comte en anderen dat maar zeer terloops vermeldt. Dus bestrijdingsvrij imkeren is zeker mogelijk; verwacht alleen niet al te veel van de opbrengsten.

Ondertussen had Erik graag gezien dat er wat meer aandacht was voor de broedloze perioden. Hij zegt dat dat wel eens een factor van betekenis kan zijn. Twee dingen daarover: 1. Zowel Fries en anderen als Le Comte en anderen zeggen dat er in korte tijd een evenwicht ontstaat tussen mijt en bij, maar dat we niet zo goed snappen hoe dat kan. Ik denk dus dat Erik wat te hard van stapel loopt.

2. Ondertussen is een broedvrije periode wel een factor die vanzelf spreekt bij wilde volken, terwijl die bij intensief gehouden volken vaak afwezig is, omdat er een zwermtrage moer in zit, of omdat de imker veel te snel een leggende moer invoert. Dit punt vermeldt Seeley niet in zijn artikel, maar hij zegt wel dat we vrij zijn om zijn lijst van factoren aan te vullen. Bij dezen.

Ondertussen sneeuwt het hier vreselijk en krijg ik veel zin om weer te gaan imkeren, maar ja.

Bart

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door jossmits » zo 10 dec 2017, 17:59

@Bart,
Vanaf 2001 al heb ik veel tijd voor bijen, boeken en andere leuke dingen.
Ik heb deze artikelen al een hele tijd geleden gelezen. Het gaat bij Fries en Le Conte om tamelijk oude onderzoeken. Dit was wel een gelegenheid om ze opnieuw te lezen. Van Seeley lees ik bijna alles. Zijn onderzoeken zitten zo mooi in elkaar.
Je berekening van 70% minder klopt niet, of liever gezegd, ik ben niet precies geweest. Le Conte schrijft dat de behandelde kasten 70% meer opbrengst hebben dan de niet behandelde. Als de niet behandelde volken 70% meer opbrengst hebben dan de niet behandelde volken, dan hebben de niet behandelde volken 40% ( 70 gedeeld door 170) minder opbrengst dan de behandelde volken. 40% klinkt toch een stuk vriendelijker dan 70%. Dat is nog altijd veel, maar draagbaar.
Ik vind het wel leuk om te zien dat deze Darwiniaanse aanpak bij wetenschappers als Seeley en Blacquiere en ook hier op het forum de aandacht krijgt.
Voor mij duurt de winter ook lang en hier is het nu ook slecht weer. Ik zit in het bestuur van een imkervereniging met bijna 650 leden. Ik doe daarvoor de ledenadministratie. Volgende week gaan we een paar weken naar Nederland. Als we terug zijn dan stromen de inschrijvingen voor 2018 weer volop binnen. Dat houdt me wel een tijdje van de straat.
Jos

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door G,A3. » zo 10 dec 2017, 21:01

Ik denk dat het mogelijk is om van een willekeurige zwerm een VSH volk te maken hoewel het nog een aantal jaren zal duren om te bewijzen dat het ook zo is. Mijn kasten zijn ongeveer 40 jaar geleden gemaakt dus vreemde geurtjes zijn eruit zodat aangetast broed, met Varrao, door de bijen geroken kan worden. In juni 2016 heb ik een carnica-volk geschept er bodemmul met roofmijten bijgedaan en op eigen honing laten overwinteren en gaan nu de 2de winter in , wel te kort voor konklusies maar er zijn vermeende VHS volken die na verplaatsing binnen een jaar ten onder gingen.
Mijn andere zwermvolken 2007,2014 en 2017 overwinteren ook op eigen honing en hebben roofmijten. De keuze die imkers moeten maken is volgens mij enkel deze: behandelen tegen de Varrao en veel honing oogsten of niet behandelen met een lagere honingoogst. Het is volgens mij met elk bijenras mogelijk. Voor de bijen is het dus poetsen of gepoetst worden. G,A3.

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door G,A3. » za 06 jan 2018, 19:39

Hieronder een filmpje van een vhs bijenvolk met zwermneigingen .
Een vraag aan de deskundigen op dit forum: is dit een zwak ,zielig of ziek volk ?
https://youtu.be/_oafOcnR9ao

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door Primus » za 06 jan 2018, 19:45

G,A3. schreef:Hieronder een filmpje van een vhs bijenvolk met zwermneigingen .
Een vraag aan de deskundigen op dit forum: is dit een zwak ,zielig of ziek volk ?
https://youtu.be/_oafOcnR9ao
Kan niet anders dan een sterk volk zijn, gezien de baard die ze maken vooraf aan het zwermen! Je ziet hetzelfde verschijnsel ook wel als er grote hitte heerst en de volken in de zon staan, dan verlaten ze ook de kast maar gaan 's avonds terug naar binnen.
MVG CP

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door ErikS » za 06 jan 2018, 19:50

G,A3. schreef:Hieronder een filmpje van een vhs bijenvolk met zwermneigingen .
Een vraag aan de deskundigen op dit forum: is dit een zwak ,zielig of ziek volk ?
https://youtu.be/_oafOcnR9ao
Wat is je bedoeling met deze opmerking? Dit lijkt een retorische opmerking om een punt te maken.
Onderwerp post is Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden.

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door G,A3. » zo 07 jan 2018, 18:42

ErikS, ik hoef niet een punt te maken want stel dat dit volk of een van de andere het voorjaar niet haalt sta ik hier voor gek. Ik wilde alleen laten zien , n.a.v.de opmerking over zwakke volkjes, dat mijn vsh volk? in ieder geval niet zwak is, maar je mag mij best een 10 geven :be9:
De bovenste (honing)bak van deze kast heeft een extra kleine vliegopening. dit heb ik ook bij een andere kast gedaan

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door bee-tree » di 09 jan 2018, 10:34

Volgens het "zoekvenster" zijn de volgende imkers nog niet genoemd in ons forum :
Ron Hoskins en Heidi Herrmann.
Al weet ik het niet zeker of hun sites bij het onderhavige topic passen,
toch wil ik ze onder jullie aandacht brengen.
Zet in het Google-venster :
Honeybees able to immunise themselves against Varroa virus.

Dus de titel van de site van Ron Hoskins vrij vertaald:
Honingbijen in staat zichzelf immuun te maken tegen virus dat door varroa wordt overgedragen.

De treftitel van de site van Heidi Herrmann luidt: Has Varroa lost its sting.

Vertaald: Heeft Varroa z'n angel verloren ? Abejas-árbor :b10:

P.S.
"Z'n angel verliezen" is beeldspraak. Wij zeggen wel eens : "De angel is uit het probleem"
zoals zich dat vóórdoet bij een "Netelig probleem". Dat roept op zijn beurt het beeld op
van brandnetels met hun brandharen. Die brandharen roepen op hun beurt het beeld op
van de rode gloed van het vuur, gister op het dak van de Trumpflat in New York,
waar het momenteel bitter koud is en de dakimkers het ergste vrezen voor hun bijen.
Ik wens hen sterkte.
Adri , de verweerde kast met de enorme bijenbaard ten gevolge van hitte(?) of
terugvliegen van een bromzwerm(?) waarvan de geknipte(?) koningin niet mee wou(?)
of van een aanvliegende (?) zwerm of van ruimtegebrek(?) ,
is die van jou of van een Belgische collega die het filmpje heeft gemaakt ?

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door G,A3. » wo 10 jan 2018, 19:16

Beetree, de bijenbaard is niet het gevolg van de hitte maar is in feite een bromzwerm omdat de koningin niet is gaan vliegen die dag maar mogelijk tussen de bijen zit op de kast. Ik heb haar toen niet kunnen ontdekken , maar later in de week is ze vertrokken. Bij mij is de koningin niet geknipt of genummerd. Het filmpje is genomen op 29-5-2017 om 15.08 uur op het bedrijf in Nieuwland achter de koelcellen. Dit jaar ben ik van plan om ze niet meer te laten zwermen maar om de kast 300m. verder te zetten ,dus eigenlijk een afvlieger te maken, dan staan ze ineens een beetje verdeeld .'s Winters klinkt het toch heerlijk he dat gezoem ,het werkt ontspannend. :be8:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten