niet bestrijden van varroa.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

niet bestrijden van varroa.

Bericht door ErikS » zo 10 dec 2017, 19:32

Van enkele imkers weet ik dat ze goede ervaringen hebben opgedaan met niet bestrijden van varroa of in elk geval niet met chemische middelen bestrijden van varroa.
Graag zou ik van de imkers een overzicht maken welke methode gevolgd is en welke ervaringen opgedaan zijn.

mvg
erik.

Oranjedal
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 23 aug 2015, 21:07
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast, bastaard
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: niet bestrijden van varroa.

Bericht door Oranjedal » zo 10 dec 2017, 19:55

Hoi,

Ik bestrijd de varroa niet sinds 2015.
Groeten,
Marcel

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: niet bestrijden van varroa.

Bericht door ErikS » zo 10 dec 2017, 20:15

ok, over hoeveel kasten praten we?
en wat zijn de ervaringen? veel verlies eerste jaar.

welke drachtgebied?

grtz

erik.

Oranjedal
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 23 aug 2015, 21:07
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast, bastaard
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: niet bestrijden van varroa.

Bericht door Oranjedal » ma 11 dec 2017, 09:42

Beste Erik,

Ik heb enige twijfel om het hier uiteen te doen, niet iedereen op het forum is gecharmeerd van de manier zoals ik probeer te imkeren. Ik heb zelf de wijsheid niet in pacht, maar heb besloten om niet te bestrijden. Ik heb veel gelezen van Michael Bush en probeer een aantal van zijn methodieken uit. Hij woont en imkert in de Verenigde Staten en toont al jaren aan dat hij succesvol imkert zonder chemische bestrijding. Een van zijn opmerkingen luidt:" Als je tegen varroa bestrijdt zul je volken verliezen en als je niet bestrijdt ook. Waarom zou je dan nog bestrijden?"

De volken waarmee ik ben begonnen waren schudzwermen van 2014, die ik in mei 2015 heb aangeschaft.
In 2015 heb ik 4 volken ingewinterd, in 2016 8 volken en dit jaar 10 stuks. Eerste jaar 1 dood volk, vorig jaar 3 stuks. Ik heb afleggers gemaakt van de beste( in mijn ogen) overlevende volken.
Het drachtgebied bij me thuis is niet erg goed, helft van het gebied is landbouw, de andere helft is redelijk tot goed(linde). We wonen aan de rand van een dorp. Een tweede gebied is in een klein dorp in de buurt, hier staan veel lindes. Het derde gebied is een golfbaan met veel natuurlijke begroeiing, oa wilg, watermunt en heide. In beide laatste gebieden hebben dit jaar twee a drie volken gestaan.

Ik hoop niet afgeschoten te worden...
Groeten,
Marcel

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: niet bestrijden van varroa.

Bericht door peter-koi » ma 11 dec 2017, 09:46

Ze zijn aan het laden denk ik .

Oranjedal
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 23 aug 2015, 21:07
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast, bastaard
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: niet bestrijden van varroa.

Bericht door Oranjedal » ma 11 dec 2017, 09:50

Hahaha, errug grappig Peter..
Groeten,
Marcel

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: niet bestrijden van varroa.

Bericht door Bart de Coo » ma 11 dec 2017, 09:59

Marcel,

Fijn dat je over je twijfel bent heen gestapt, want ik ga dit onderwerp op de voet volgen.

Ik hoop dat er nog veel meer mensen zullen volgen.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: niet bestrijden van varroa.

Bericht door Tieme » ma 11 dec 2017, 10:02

Ik vind het spannend. Ik loop al een aantal jaren rond met de gedachte dat ik zou moeten stoppen met bestrijden.

Wat me er echt van weerhoudt is mijn luiheid. Dat klinkt gek, maar ik heb er een ontzettende hekel aan om dode volken op te moeten ruimen(ramen uitsmelten etc.).

Ik verwacht dat je elk jaar wel een deel van de volken zult verliezen. Als je steeds afleggers maakt van de vitaalste volken kan het zijn dat er een zekere resistentie zichtbaar wordt. Het kan ook zijn dat je na enkele jaren weer opnieuw moet beginnen.

Zelf ben ik heel gericht aan het selecteren op resistentie (AGT en VSH). Het kan zijn dat ik vanaf de winter 2017-2018 ook helemaal stop met bestrijden om te zien of de resistentie voldoende is om overleving te waarborgen. En dan is het ook mogelijk om te zien of er dan aan de bedrijfsmethode nog moet worden gesleuteld om optimale volken te hebben. Maar ik verwacht dat eigenlijk niet.

Er zijn meer mensen die gestopt zijn met behandelen en niet allemaal zijn ze al hun volken kwijt geraakt....

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: niet bestrijden van varroa.

Bericht door jossmits » ma 11 dec 2017, 12:07

Ik behandel al een aantal jaren (ik schat een jaar of acht) zwermen van het lopende jaar niet. De reden daarvan was/is dat ik vond/vind dat de varroa-belasting aan het eind van het seizoen bij deze volken zo laag was/is dat de behandeling zie als het schieten met een kanon op een mug. Ik doe dit zonder verliezen, ik heb al vanaf 2004 geen enkel verlies op 5 tot 10 volken. De volken die niet gezwermd hadden of afgezwermde volken behandelde ik wel aan het eind van het seizoen, de laatste paar jaar met MAQS (mierenzuur) daarvoor met Apivar, wat in Frankrijk een toegelaten middel is.
Vanaf volgende jaar blijf ik de zwermen niet behandelen, de afgezwermde volken wil ik behandelen met oxaalzuur in de broedloze periode na het afzwermen, op het moment dat de nieuwe koningin al wel aan de leg is. De natuurlijke selectie heeft dan zijn werk gedaan; alleen sterke volken zwermen en de nieuwe koningin zal door sterke darren bevrucht zijn. De behandeling dient om een sterk volk te houden voor de honingopbrengst. Normaal gesproken kunnen deze volken hier nog goed halen op bramen, tamme kastanje en vooral zonnebloemen.
Wat ik doe met de volken die niet zwermen weet ik nog niet, of niet behandelen of, zoals tot op heden, aan het eind van het seizoen MAQS. Ik denk aan het laatste omdat ik wil voorkomen dat deze volken eventueel de andere volken besmetten.
Jos

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: niet bestrijden van varroa.

Bericht door ErikS » ma 11 dec 2017, 13:08

Oranjedal schreef:Beste Erik,

Ik heb enige twijfel om het hier uiteen te doen, niet iedereen op het forum is gecharmeerd van de manier zoals ik probeer te imkeren.
Ik hoop niet afgeschoten te worden...
Naar mijn mening dienen we op het forum met respect met elkaars mening om te gaan, hetgeen de meeste imkers ook doen. En mensen met passie, imkers vallen hier zeker onder, willen wel eens kort de bocht zijn, alle begrip voor.
Maar voor de volledigheid, elke persoonlijk of ongepaste reactie word kritisch gevolgd en zal passend op gereageerd worden. Maak je dus geen zorgen over "afschieten". ;-) MVG Erik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten