niet bestrijden van varroa.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: niet bestrijden van varroa.

Bericht door Teake de Jong » wo 13 dec 2017, 08:57

Dankjewel voor jouw reactie Zjef.
Zin 1 sloeg op de reactie van Johan, dat eigenlijk alles chemie is...
Kluwers Chemisch-Technisch handboek uit 1954..., ik voel me weer lekker jong, toen was ik pas 3 jaar :be8:

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: niet bestrijden van varroa.

Bericht door G,A3. » wo 13 dec 2017, 22:46

Er zijn er niet veel die op ErikS vraagstelling positief reageren. Ik heb ook weleens gevraagd of men het zou willen proberen met geschepte zwerm
maar niemand reageerde. G,A3.

JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: niet bestrijden van varroa.

Bericht door JohnHoogendoorn » do 14 dec 2017, 05:05

Een ieder is vrij om te bestrijden of niet te bestrijden. Niet bestrijden is voor mij geen optie. Wij verkopen F1 Buckfastvolken deze moeten ‘schoon’ zijn van Varroa en virussen. Onze ervaring is dat de volken enorm inboeten in kwaliteit als er niet bestreden wordt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: niet bestrijden van varroa.

Bericht door ErikS » do 14 dec 2017, 08:38

G,A3. schreef:Er zijn er niet veel die op ErikS vraagstelling positief reageren. Ik heb ook weleens gevraagd of men het zou willen proberen met geschepte zwerm
maar niemand reageerde. G,A3.
Heb zelf ook enige praktijk ervaring met lege kasten door CCD, het is een drama om je bijen kwijt te raken en lege ramen uit te moeten ruimen. Dat wil je niet meer meemaken. Ik denk persoonlijk dat de weerzin tegen de varroamijt erg diep zit bij imkers. En de automatische reactie is de varroamijt uit de volken proberen te krijgen. Soort van beschermende ouder of oudere broer reactie. Los nog van de nadruk van WUR met zijn 3 gangen indoctrinatie.

Maar goed bewaken van de mate van varroabesmetting en hier conclusies aan verbinden is denk ik de enige weg voorwaarts om tot een gezonde bijenstand te komen. En dan uitgaande van een reeele situatie, er is altijd varroa druk uit de omgeving, vervliegen van bijen door instortende volken en een mix van darren in de omgeving die een koningin kunnen bevruchten.

Praktisch benaderd. Goed bewaken van de mate van varroabesmetting kost tijd en aandacht en vraagt een betrouwbare methode. Het eerste is een kwestie van tijd en motivatie. Een betrouwbare methode is lastiger, er zijn meerdere mogelijkheden.
Maar wat ik ook het komende jaar ga doen is volken volgen, de mijten goed tellen en koninginnen selecteren op mate van varroa besmetting.

Ik zit in een zwermschep groep en wil graag proberen een geschepte zwerm goed te volgen. In het algemeen is een zwerm laag in varroa. Hier is een verklaring voor en ook dat wil ik gebruiken in het opzetten van een bedrijfsmethode. Wordt vervolgd en G,A3 bedankt voor je bericht.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: niet bestrijden van varroa.

Bericht door Jaap v.Popering » do 14 dec 2017, 08:58

JohnHoogendoorn schreef:Een ieder is vrij om te bestrijden of niet te bestrijden. Niet bestrijden is voor mij geen optie. Wij verkopen F1 Buckfastvolken deze moeten ‘schoon’ zijn van Varroa en virussen.
Ook voor mij is niet bestrijden geen optie ....In het verleden is de bijen branche met name voor de bestuiving al te veel in diskrediet gebracht door in de lente geen volken voor de bestuiving te kunnen leveren welke wel beloofd en besteld waren ,omdat er niet of onvoldoende bestreden was tegen de varroa . Meestal door onvoldoende kennis hier over . De bedrijven welke hiervan afhankelijk waren zaten veelal met de handen in het haar omdat de opbrengt van hun bedrijven in gevaar was . Velen zijn overgestapt op de Hommel omdat de levering daarvan wel constant was . Ik tel geen mijten maar bestrijd alles achter elkaar op rij .

Schoon van virussen zal je niet redden want die zitten waarschijnlijk al honderden jaren in zonde schade te veroorzaken .

Jaap v P

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: niet bestrijden van varroa.

Bericht door johan » vr 15 dec 2017, 21:21

ErikS schreef:In het algemeen is een zwerm laag in varroa. Hier is een verklaring voor en ook dat wil ik gebruiken in het opzetten van een bedrijfsmethode.
Jullie zullen het wellicht beter weten maar ik dacht dat de WUR (onder leiding van blacquiere) een proef heeft lopen met onbehandelde volken. Elk jaar worden er kunstzwermen of afleggers gemaakt van de overjaarse kolonies.
Uiteindelijk maak je de vijand (varroa) alleen maar sterker door hem te bestrijden. Dat is algemeen geweten. We kunnen dit enkel doorbreken door de varroa niet meer te bestrijden. Er moet en zal dan wel een evenwicht gevonden worden in de gastheer parasiet relatie.
En tot die dag aanbreekt ben ik blij dat anderen er aan werken. En intussen blijf ik vrolijk bestrijden 8-)
Het enige probleem dat ik heb met het niet bestrijden van varroa is het vervliegen van de mijten naar (mijn) minder besmette kolonies. Dit is nefast voor vroeg behandelde volken (juli) in een dicht bevolkte regio als deze waar ik imker. De gevolgen zie ik nu aan het aantal straatjes dat de trossen bezetten op deze stand..

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: niet bestrijden van varroa.

Bericht door Bart de Coo » za 30 dec 2017, 12:50

Hoe is het toch mogelijk dat de ervaring zo uiteen lopen. Bekijk dit filmpje van David Heaf eens:

https://youtu.be/6gCY6EZkgxE

Het maakt volgens hem weinig uit of je wel of niet bestrijdt dus. Zeer merkwaardig.

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten