Zou dit het middel zijn

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Zou dit het middel zijn

Bericht door m.kolsters. » wo 17 jan 2018, 15:12

Ik hoop dat mijn mierenzuur nog lang zijn werk doet, geen problemen met de bijen en dat is het beste.
Tinus Kolsters

renékant
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 13 jul 2016, 09:21
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Zou dit het middel zijn

Bericht door renékant » vr 02 feb 2018, 14:12

m.kolsters. schreef:Ik hoop dat mijn mierenzuur nog lang zijn werk doet, geen problemen met de bijen en dat is het beste.
Jammer... dat nog zoveel imkers met mierenzuur werken. Het is een "martelwerktuig" voor de bijen. Men kijkt alleen maar naar het resultaat zonder naar de inwerking op het volk te letten. Mijn mening is dat imkers die MZ gebruiken een "beetje blind zijn", nier verder kijken dan hun neus lang is.. En dus niet echt van hun bijen houden. Zouden ze dat wel doen, dan is MZ gebruik uit den boze!!! Tip: gebruik het veel onschuldiger oxaalzuur waar je dezelfde resultaten mee kunt behalen zonder de bijen enkele weken met heftig bijtende dampen te hoeven confronteren. Ja, je moet er wel wat meer voor doen, een blokbehandeling toepassen, dus wat vaker druppelen. Maar je moet er wat voor over hebben om je bijen lief te hebben..... :be2:

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Zou dit het middel zijn

Bericht door m.kolsters. » vr 02 feb 2018, 15:05

Wat is er fout aan mieren zuur, oxaalzuur gaan de bijen dood na 2 x gebruik dan heb je geen bijen meer.
En ik hoef maar een behandeling in 3 keer 1 dag 4 dag 8 dag en als het heel erg is 12 dag nog dit is half augustus naar sept.
Dan kom ik niet meer in de bijenkast tot april.
Denk daar ook maar is aan.
Tinus Kolsters

renékant
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 13 jul 2016, 09:21
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Zou dit het middel zijn

Bericht door renékant » vr 02 feb 2018, 19:04

Als ik het over een blokbehandeling heb, gebruik je oxaalzuur zonder suiker. Ofwel gebruik HiveClean (basis is oxaalzuur). Met MZ kan en gaat er zoveel mis. Heb je je bijen wel eens geobserveerd en geluisterd bij de kast wat er plaats vindt? Zet maar eens een kast voor de proef op het gras. Geef MZ en kijk wat er met je gras gebeurd. Dit wordt bruin en geel en gaat dood. Dit door de giftige dampen die de bijen als een bezetene proberen kwijt te geraken door te gaan ventileren. Dan opeens zie je wat teweeg brengt. Je moet niet denken, maar observeren!

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Zou dit het middel zijn

Bericht door Ruinerweg » zo 04 feb 2018, 14:12

Bij al deze middelen blijft de bij afhankelijk van de imker, doe we niks - ook ik niet - , dan is het
rap gebeurd met de volken.
Wij gebben vrijdag een presentatie gehad van Dr. Frens Pries in zijn onderzoeksafdeling en laboratorium bij de hogeschool IN Holland in Amsterdam en wij zijn daar aardig overtuigd geraakt van het onderzoek dat in Nl. breed is opgezet om de bij zelf te laten overleven. Het DNA van de bij ontrafelen en kijken of er genen zijn die van invloed zijn op de taakdifferentiatie die er in bijenvolken is.
Een bepaald percentage van de bijen haalt propolis, een bepaald percentage van de bijen is betrokken bij het ruimen van aangetaste cellen. Als nu ontdekt wordt welke bijen dit zij is er met selectie waarschijnlijk iets te doen..... wij waren onder de indruk van de vorderingen die er al zijn in verschillende landen.

Groeten,

Roel

http://www.ruinerimkers.nl

Imkers, denkt u aan onze grote bijenboelavond op 16 maart a.s. in Ruinen?
U kunt ook spullen ter veiling aanbieden!

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Zou dit het middel zijn

Bericht door m.kolsters. » ma 05 feb 2018, 10:53

Hoe kan je goed imkeren als er zo veel geen tijd hebben voor de bijen.
Als je zwermen schept hoef je niet te behandelen , als je ze nieuwe raat geeft.
Bij goed weer - goede dracht 3 bakken in 3 weken uitbouwen.
Als je de bijen op nieuwe uitgebouwde ramen zet in sept. hoef je ook niet te behandelen.
Maar ik weet ook dat het wat meer werk is maar vroeger kregen alle zwermen een nieuwe korf,
En de andere korven mochten naar de hei, en werden daar gezwaveld.
Nooit varoa.
Bedenk maar wat je wil, en wat je gaat gebruiken.
Maar het kan wel.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Zou dit het middel zijn

Bericht door Tieme » ma 05 feb 2018, 11:08

Roel,

Misschien wel leuk te vermelden dat het werk van Frens Pries in samenwerking met de stichting Arista Beeresearch plaats vindt. Ikzelf heb hiervoor ook vele monsters verzameld. Ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen.

groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Zou dit het middel zijn

Bericht door Fish » ma 05 feb 2018, 14:27

m.kolsters. schreef:Als je zwermen schept hoef je niet te behandelen , als je ze nieuwe raat geeft.
Als je de bijen op nieuwe uitgebouwde ramen zet in sept. hoef je ook niet te behandelen.
Kan je dit misschien toelichten? Een aantal van de zwermen die ik heb gevangen zaten vol met varroa, met eigen raatbouw ben ik hier in ieder geval niet vanaf gekomen.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Zou dit het middel zijn

Bericht door m.kolsters. » ma 05 feb 2018, 17:30

Doe jij dan de bijen niet besproeien, je kan in de vernevelaar wat HIVE CLEAN toe voegen.
Als ik in het voor jaar de eerste controle doe gebruik ik dat ook.
Ik heb 2 liter water spuit en daar doe ik 200 ml. aan toe voegen.
En dat gebruik ik ook bij de zwermen.
Tinus Kolsters

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Zou dit het middel zijn

Bericht door Ruinerweg » di 06 feb 2018, 10:11

Het onderzoek waar ik het over had is heel breed over nederland uitgerold, er wordt door veel organisaties aan meegedaan: wat jij noemde Tieme, maar ook o.a. naturalis en op verschillende plekken in Nederland: Larenstein in Leeuwarden, Hanzehoogeschool Groningen, Wageningen universiteit.... met als doelstelling het mechanisme in de bijen te leren begrijpen en bijenvolken te kweken met een hoog V S H niveau. Gaat enige tijd duren.... en tot die tijd behandel ik mijn bijen ook met de bekende middelen.

Maar wat zou het mooi zijn als de bijen het zelf zouden kunnen en wij dat spul in de kast konden laten.


Groeten,

Roel

http://www.ruinerimkers.nl

Imkers, denkt u aan onze grote bijenboelavond op 16 maart a.s. in Ruinen?
U kunt ook spullen ter veiling aanbieden!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten