kalbroed kast/ramen ontsmetten ?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

kalbroed kast/ramen ontsmetten ?

Bericht door Toxiq » do 12 jul 2018, 11:25

1 van de kasten van mijn vrouw had last van kalkbroed
na diverse opties is de kast geruimd (bijen afgeschud) maar nu ?

de kast/ramen reinigen, waarmee/hoe

schoonbranden, soda, oxcaal zuur, anders... ?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: kalbroed kast/ramen ontsmetten ?

Bericht door Hans van der Post. » do 12 jul 2018, 12:06

Al deze moeite is voor niets geweest.

Simpel de moer vervangen was voldoende geweest.
Wat is er aan de hand? Neem aan dat er een jonge moer van dit jaar in het kalkbroedvolk zat.
Het broed van haar krijgt kalkbroed.
Bijenvolken vererven van de voorouders heel veel zaken waaronder gevoeligheid voor de ziekte kalkbroed.
Als je nu de oorzaak van het kalkbroed wegneemt - de moer - en een andere moer -niet van jou - invoert in het kalkbroed over.
Dus ga in jou afdeling op zoek naar een collega die een moer over heeft.
Dit is geen praatje voor de vaak maar zelf ook in het verleden toegepast. Dit ook bij andere imkers uitgevoerd.

Het is niet nodig om de kast te reinigen de ramen kun je gewoon gebruiken.
!Hans.

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: kalbroed kast/ramen ontsmetten ?

Bericht door Toxiq » do 12 jul 2018, 12:42

Hoi Hans,

Nieuwe moeren staan reeds op kielerkastjes (ook ter uitbreiding)
De oude moer stamt uit 2017 en was niet te vinden tijdens meerdere zoektochten.
Om toch maar zeker te zijn deze stap gemaakt
De ramen worden uitgesneden en voorzien van nieuwe wasplaatjes, de kast opgefrist (geschilderd)
Reden van de vraag is omdat er ook gezegd word dat kalkbroed zeer besmettelijk ?! en dan liever zeker zijn zodat volgend seizoen goed begint

andere vraag
kalkbroed kan onstaan/de kop op steken door te snel afkoelen van het nest (las ik ergens hier op het forum)
De kasten zijn door de vorige eigenaar voorzien van draaghengsels (type flightcase) deze zitten met grote slotbouten door en door vast
die slotebouten zijn dan meteen een flinke koudebrug (24 stuks) zou dit bijgedragen hebben aan het toeslaan van kalkbroed ?

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: kalbroed kast/ramen ontsmetten ?

Bericht door A.A. Staals » do 12 jul 2018, 13:44

Hans van der Post. schreef:Al deze moeite is voor niets geweest.

Simpel de moer vervangen was voldoende geweest.
Dat is maar de vraag. De sporen moeten zo veel mogelijk uit het volk/raten.
Zie: viewtopic.php?f=4&t=27292&p=161426&hili ... ed#p161426
Dit gebeurd niet zomaar door de koningin te vervangen. Dat vervangen moet middels het laten kweken van een nieuwe moer (van een niet kalkbroed gevoelig volk).. Dan gaat de nieuwe moer in een leeg en gepoetst broednest aan de leg.

ad staals

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: kalbroed kast/ramen ontsmetten ?

Bericht door Toxiq » do 12 jul 2018, 17:50

A.A. Staals schreef: Dat is maar de vraag. De sporen moeten zo veel mogelijk uit het volk/raten.
ad staals

Nu ja, dat is precies waar we mee zaten 'wat is wijsheid'
Een nieuwe frisse start is veiliger, alle andere volken zitten op nieuwe dadantkasten, alleen deze kast moet nog (opnieuw) bevolkt worden

Anyway: vraag is dus... wat is de beste manier van reinigen, inmiddels ook van iemand gehoord dat soda hier geschikt voor is
Hoe staan jullie hier tegen over en/of wat is een betere manier ? we willen de kast na het weekend in gebruik nemen

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: kalbroed kast/ramen ontsmetten ?

Bericht door roelof1945 » vr 13 jul 2018, 21:02

Vorig jaar een volk die vergeven was van kalkmummies zowel zwarte als zwarte mummies, het volk wilde ik daarom ook opruimen.

Omdat het bijenvolk genoeg voer had voor de winter heb ik hem laten staan om in het voorjaar op te ruimen.

In de herfst heb ik dit volk behandeld met thymol krisstallen opgelost op een doekje met alcohol.

In dit voorjaar was geen kalkbroed meer aanwezig in dit volk terwijl vorig jaar deze kast zwaar besmet was.

Van dit volk heb ik een broedaflegger gemaakt, de jonge koningin is een paar weken aan de leg en ik heb nog geen kalkmummies gezien.


Misschien dat de meeste imkers dit een onzin verhaal vinden, voor mij was het aangenaam en hoef het volk niet op te ruimen


Ook zie ik hoe de vererving van kalkbroed verloopt bij de jonge koningin.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: kalbroed kast/ramen ontsmetten ?

Bericht door Hans van der Post. » zo 15 jul 2018, 09:10

In 1978 kwam een cursist eind juni naar mij toe en liet mij “mummies” van larven zien. Na enig gezoek kwam ik er achter dat het kalkbroed moest zijn. Het was een groot volk de raten waren voor een derde met kalkbroed gevuld. Ze had in mei - nog voor het vegers maken - gezegd dat er witte "dingetjes" op de vliegplank lagen. Achteraf was dit kalkbroed. De jonge leggende moer die nu in het volk zat "gaf" dus weer kalkbroed. Ook de nakomelingen van de "kalkmoer" missen weerstand tegen het kalkbroedvirus

Aangezien ik me al jaar en dag bezig hou met het veredelen van planten en dus ook met vererving, dacht ik; als er nu een andere leggende moer in komt wat gebeurd er dan? Van mijn bijenstand een leggende moer genomen en verwisseld met de "kalkmoer".

Nadien heeft menige imker die deze werkwijze wilde aannemen van zijn kalkbroed volken verlost.

De zelfde werkwijze heb ik gevolgd met zakbroed en Europees vuilbroed en elke keer is het verdwenen komt niet meer terug. Het een kwestie van de gevoeligheid voor een bepaalde ziekte en die gevoeligheid is verervend.
Bij elk organisme speelt dit een rol.
!Hans.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: kalbroed kast/ramen ontsmetten ?

Bericht door Hans van der Post. » do 22 aug 2019, 10:49

BuzzLightyear schreef:
do 22 aug 2019, 09:40
Ik heb in een jong volk kalkbroed, ongeveer 5% van het open broed is aangetast. Volk is niet heel groot. Is heel krap zetten een goede methode? Idee is meer warmte. Kan het gesloten broed ook aangetast zijn?

Zo jammer, dit Carnica volk is heel vriendelijk en zonder bescherming in te werken. Helaas kalkbroed. Aansterken met een raam gesloten broed van een onder volk zie ik niet zitten. Mijn overige 2 bastaardvolken zijn sterk en die wil ik niet verzwakken.
BuzzLightyear je hebt je recatie in een verkeerd jaar gezet. Daar zal ik het antwoord geven.
!Hans.

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: kalbroed kast/ramen ontsmetten ?

Bericht door JanvdR » do 22 aug 2019, 14:37

Toxiq schreef:
do 12 jul 2018, 17:50
A.A. Staals schreef: Dat is maar de vraag. De sporen moeten zo veel mogelijk uit het volk/raten.
ad staals

Nu ja, dat is precies waar we mee zaten 'wat is wijsheid'
Een nieuwe frisse start is veiliger, alle andere volken zitten op nieuwe dadantkasten, alleen deze kast moet nog (opnieuw) bevolkt worden

Anyway: vraag is dus... wat is de beste manier van reinigen, inmiddels ook van iemand gehoord dat soda hier geschikt voor is
Hoe staan jullie hier tegen over en/of wat is een betere manier ? we willen de kast na het weekend in gebruik nemen
Als een raampje met meer dan 15% besmet is dan moet je dat raampje opruimen (verbranden). Zo'n raampje zit vol met sporen. De kast hoeft, zoals Hans zei, niet gereinigd te worden. Wil je toch reinigen; gebruik dan heet sodawater, neem dan gelijk het gereedschap even mee.

Groet, Jan.

Sorry zag net dat het al een vrij oud topic is. Het probleem zal al wel opgelost zijn.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: kalbroed kast/ramen ontsmetten ?

Bericht door Toxiq » do 22 aug 2019, 15:36

Bij ons wel, we hebben uiteindelijk op safe gespeeld en de hele kast geruimd
Alleen snap ik nu de reactie van hans op buzzylightyear op het verkeerde jaar niet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten