Hitte en varroa hoe te handelen?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Hitte en varroa hoe te handelen?

Bericht door Tieme » do 02 aug 2018, 15:10

hoe selecteer jij dan?

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Hitte en varroa hoe te handelen?

Bericht door Kroese » do 02 aug 2018, 22:06

gerard.b.w.vos schreef:Temperatuur in het broednest van een bijenvolk is bepalend voor het voortbestaan van de Varroa.

Zouden de huidige temperaturen invloed hebben op de niet/minder aanwezige Varroa?
Gerard, ik zit ook al een tijdje in die richting te denken.
Het broed ziet er geweldig uit, gezonde bijen, een vracht aan honing (iemand?)
Ook zie ik bijna geen mijten (dagelijkse val) op de lade....
Vraag: zou dit aan de hogere temperaturen kunnen liggen??
Maar in het middelandse zeegebied hebben ze altijd al van die hogere temperaturen.
En ook daar is de varoa aanwezig, dus dat is weer tegenstrijdig.....

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Hitte en varroa hoe te handelen?

Bericht door bee-tree » do 02 aug 2018, 23:15

Als je de verspreidingskaarten van varroa over de hele wereld via internet
bejijkt, dan is er toch een kralensnoer van witte vlekken waar nauwelijks
Varroa een probleem is. Midden-Amerika, Zuid-Oost- Azië, Australië.

Ik verwacht dat een paar graden hogere temperatuur in de bijenkast niet door Varroa
gewaardeerd wordt. Een zomer als de huidige is dan een voordeel.
Ik ga de gapende kastdeksels maar in de normale stand zetten en
de 'varroala' dicht. Zj. :b10:

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Hitte en varroa hoe te handelen?

Bericht door bee-tree » do 02 aug 2018, 23:48

Tieme schreef:hoe selecteer jij dan?
Bedankt voor het wachten. De bijen gingen vóór en ook de afdronk bij de buren
van de zoveelste bijenvriendelijke dag. De buren zijn bier aan het brouwen
met honing van mijn bijen.

Tieme, mijn benaming "selectie op VSB-gedrag" houdt veel minder in dan
wat jij er onder verstaat. Jij steekt er veel meer energie in. :clap:

Ik kies die volken, die sterk de winter doorkomen ondanks een milde varroabestrijding .
Ze mogen veel darren maken. Ik maak er meer sterke broedafleggers van, als
de uitverkoren volken zich in het voorjaar goed ontwikkelen.

Het lukt soms om de koninginnen te laten bevruchten op plekken
die ge-isoleerd liggen ten opzichte van de mindere volken en andermens volken.

Heer Blaquière is voorstander van deze aanpak door de hobby-imker.

Mijn manier van de varroa's onderdrukken heb ik op meer plekken in het forum
al beschreven. Zoek ze maar op als je ze vergeten bent. Goede nacht. Zj. :b10:

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Hitte en varroa hoe te handelen?

Bericht door imker Marinus » vr 03 aug 2018, 09:48

tomer schreef:
imker Marinus schreef:Wat ongeacht de hitte wel kan, is druppelen met oxaalzuur. Ik gebruik niet zo graag mierenzuur, 2 jaar terug overgestapt op druppelen met oxaalzuur. Druppel op dag 1, dag 7 en dag 13, oplossing van 3.5%. Kan ook met hiveclean, maar dat is duurder.
Krijg je dan geen sterfte als je verschillende keren dezelfde bijen druppelt met oxaalzuur? :think:
Wat misschien ook nog een mogelijkheid is (maar heb het zelf nog niet zo gedaan): alle gesloten broed met wat bijen in een andere kast zetten, de kast met bijen en koningin zonder gesloten broed behandelen met oxaalzuur. De kast met gesloten broed op dag 24 behandelen met oxaalzuur en nadien de 2 volken terug verenigen. Ondertussen heb je een nieuwe koningin en kan je de oude vervangen en je kan ook de oude ramen omsmelten.
Ik heb nooit sterfte geconstateerd. Ook anderen heb ik daar nooit over gehoord. Ik gebruik deze methode al een paar jaar bij al mijn volken (+ 10). Methode wordt wel vaker gebruikt door buckfast-imkers.

Jouw methode kan ook. Wel wat meer werk. Maar werkt prima. Al is het er nu wat te laat voor. Volken bouwen nieuwe ramen niet meer zo goed uit.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Hitte en varroa hoe te handelen?

Bericht door Tieme » di 07 aug 2018, 17:00

Hi Hennie,

Als ik dit jaar met vorig jaar vergelijk denk ik dat het verschil tussen de volken heel duidelijk aan de continue beschikbaarheid van stuifmeel te danken is. Ik heb 3 volken met prachtig broed gebruikt om mijten uit te vangen en "gelukkig" zaten er veel in. Dit wegvangen deed ik na 3 weken oplsuiten van de moer in een sclavinikooitje en daarna de mijten uitvangen met poedersuiker.

Dus, ik heb niet minder mijten kunnen constateren. Door het continue aanbod van stuifmeel wordt er goed gebroed en kunnen we straks flink wat mijten verwachten.

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Hitte en varroa hoe te handelen?

Bericht door roelof1945 » vr 21 sep 2018, 16:52

Weinig mijten dit jaar, in augustus 1 volk getest met een mierenzuur verdamper geen mijten ook de

andere volken 2x per week gecontroleerd geen mijten.

Vorige week bij 1 volk 2 stuks bij deze een verdamper geplaats met een resultaat 2x 15 mijten.

Hierop heb ik besloten de bijen met rust te laten alleen met de kerstdagen oxaalzuur sproeien.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hitte en varroa hoe te handelen?

Bericht door Alex Mönch » za 22 sep 2018, 14:07

Wat op viel deze zomer ,was dat er nauwelijks darrenpoppen werden getrokken.Normaliter zie je hier een toename van naarmate het seizoen vordert.
Die zou kunnen wijzen op een lagere aantasting in sterke volken,die door de enorme hoeveelheid bijen toch al een hogere temperatuur hebben in het broednest in vergelijking met middelmatige of zwakke volken.Ik maak me echter geen illusies en bestrijdt des ondanks net als anders.Niemand heeft inzicht in b.v herbesmetting door b.v. onbehandelde schoorsteen volken die op instorten staan of leeggeroofd worden.Zolang er nog geen volledige resistentie tegen Varoa is blijf ik altijd bestrijden.
Er waren in het verleden al vaker berichten over een gering aantal vallende varoa mijten en dan een hoog aantal na oxaalzuur winter behandeling,en wie zegt dat de bijen na al die jaren niet geleerd hebben om de zwakke/dode Varoa s te grijpen en naar buiten te brengen?In mijn ogen is dat tellen van de gevallen mijten een twijfelachtige indicatie.(zeker bij afwijkende lage aantallen)

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Hitte en varroa hoe te handelen?

Bericht door roelof1945 » zo 23 sep 2018, 12:09

Mijn bijen zijn zeker niet resistent tegen de varroa mijt daar ben ik me zeker van bewust.

Als ik een verdamper plaats met 100ml mierenzuur en bij het tellen kom ik niet verder dan 0 wat gevallen is

aan mijten vind ik dat het volk aardig schoon is en kunnen er best nog mijten aanwezig zijn maar niet veel.

Iedere dag kijk ik wat voor de kast ligt en wat er uit komt aan zieke bijen, dit jaar totaal geen zieke bijen gezien.

Heb goede hoop dat op het eind van dit jaar weinig mijten te zien zijn met het oxaalzuur sproeien.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hitte en varroa hoe te handelen?

Bericht door Alex Mönch » zo 23 sep 2018, 19:56

Beste roelof1945,Tieme werkt met Carnica (beebreed 55-2) en zag niet minder mijten !
Onze Buckfasten zijn waarschijnlijk zelfs iets minder resistent tegen Varoa dan (beebreed 55-2)(tenzij je gebruik maakt van een Buckfastlijn met verhoogte resistentie!?
Het ligt dus in de lijn der verwachting dat wij dan zo wie zo een hogere aantasting zullen hebben.En dat er bij jou 0 zijn gevallen na 100ml mierenzuur roept bij mij dan grote twijfels op.De oxaal behandeling is een mooie eind controlle ...eens temeer omdat er dan niet gevlogen wordt en de bijen dode/zwakke Varoa mijten dan niet uit de kast zullen gooien en eventuele oorwormen en andere eters van dode Varoa mijten ook niet actief zullen zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten