Temperatuur registreren tussen de bijen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Temperatuur registreren tussen de bijen

Bericht door Toxiq » do 02 aug 2018, 13:35

Door de enorme warmte van afgelopen weken én dat volgens de info die ik vind op internet de Varoa zou doodgaan bij temperaturen boven de 37,5 graden wil ik dus weten 'hoe warm is het nou tussen de bijen'

Met een vriend (die zeer technisch is) sprak ik dus over het bouwen van een temperatuur logger
Deze zou dan doormiddel van IP adres en een html pagina uit te lezen zijn en ook via een micro card (net wat je wil)

Echter rijst te vraag: waar plaats ik de sensor(en)
Ook zou ik ook graag in de winter willen meten

Aangezien de bijen van mijn vrouw zijn en ik de sidekick ben voor het technisch gedeelte kan ik wel wat input gebruiken voor welke weg we gaan bewandelen

Voor de winter zou ik graag weten wat de temp in het het hard van het nest is, maar ook bijv. langs de wanden, boden en deksel
Dan kom je al snel aan 7 sensoren voor een kast
ik zou dan 1 kast willen monitoren die ingepakt is met tempex en eentje die niet ingepakt is

Is dit een gek idee, zijn er betere ideeen/plaatsen

Welke posities zouden jullie registeren voor de winter en welke voor de zomer ?

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Temperatuur registreren tussen de bijen

Bericht door Kroese » do 02 aug 2018, 22:22

Meten kan met een Raspberry Pi 2 model B+
Die heeft een aantal sensor meet aansluitingen waaraan je NTC's zou kunnen aansluiten.
Die meet waarden zou je dan kunnen opslaan.

Maar voor die ontwikkeling heb je een Nurd nodig met kennis van dat spul.

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Temperatuur registreren tussen de bijen

Bericht door Toxiq » do 02 aug 2018, 23:16

Vriend is wel van Nerdfactor (qua kennis, gelukkig niet als mens) er is online veel te vinden, zowel op basis van Arduino als Raspberry
We kijken vooral rond wat het makkelijkste is om ook uit te lezen enzo, als dit goed/makkelijk werkt
Elke sensor heeft een eigen ID, daardoor is het geen probleem om er bijvoorbeeld 10 sensoren aan te knopen
Een veel gebruikt en zeer betrouwbaar type is de DS18B20, deze meet tot ca 0.05 celsius nauwkeurig
Het technische deel gaan we wel uit komen

Waar ik voornamelijk naar opzoek ben is tips wat interessant is om uit lezen, oftewel welk deel van de kamers, zowel voor de zomer als winter
Ik ken wel iemand in apeldoorn die wat bijtjes heeft maar of die daar enig inzicht op heeft ?! :D :D :D

Voor de snelle directe aanpak heb ik een andere meetsensor geplaatst, daarmee kan ik niks opslaan maar wel uitlezen
Tempex van die kast verwijderd, even zien wat dat doet in de warmte overdag

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Temperatuur registreren tussen de bijen

Bericht door Hans van der Post. » do 02 aug 2018, 23:25

!Hans.

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Temperatuur registreren tussen de bijen

Bericht door Toxiq » do 02 aug 2018, 23:43

Interessant, weet je ook waar de sensoren geplaatst waren en is er ook bekend wat voor kast dat was ? spaarkast met dubbelwandige voor/achterkant en enkelwandige zijkant, wat voor materiaal (volhout, multiplex, kunstof zal wel niet gok ik)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Temperatuur registreren tussen de bijen

Bericht door Hans van der Post. » do 02 aug 2018, 23:56

Was een spaarkast.
De sensoren waren in een broedraam geplaatst een in het midden, een 5 cm van de onderlat en zijlat en de derde 5 cm boven en zijlat.
Een vierde achter op de kast uit de zon. Gewoon een standaard houten kast zoals een spaarkast in die tijd.
Er is meer geschreven even zoeken. "wateren"
!Hans.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Temperatuur registreren tussen de bijen

Bericht door A.A. Staals » vr 03 aug 2018, 08:28


Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Temperatuur registreren tussen de bijen

Bericht door Toxiq » vr 03 aug 2018, 18:30

Dank, leuk om te zien maar om een goed beeld van warmte te krijgen in verschillende zone's misschien wat weinig meetpunten ?
Luchtvochtigheid en gewicht is dan wel weer een leuke gadget :-) die zit er voorlopig niet in

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Temperatuur registreren tussen de bijen

Bericht door A.A. Staals » vr 03 aug 2018, 20:37

[quote="Toxiq"]Dank, leuk om te zien maar om een goed beeld van warmte te krijgen in verschillende zone's misschien wat weinig meetpunten ? Luchtvochtigheid en gewicht is dan wel weer een leuke gadget :-) die zit er voorlopig niet in[/quote] Je hebt niet veel meetpunten nodig om te weten dat de temperatuur boven de normale temperatuur van het broednest ligt. [attachment=1]IMG_0825_1.JPG
IMG_0826.JPG
Je hebt niet veel meetpunten nodig om te weten dat de temperatuur boven de normale temperatuur van het broednest ligt.
Deze temperatuur is gemeten in het broednest.
Maar wat kun je ermee als je dit weet?

ad staals
Bijlagen
IMG_0825_1.JPG

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Temperatuur registreren tussen de bijen

Bericht door Toxiq » vr 03 aug 2018, 21:32

Ten eerste is het ook voor de leuk
ten tweede is het interessant om te weten of dit richting de 40 graden (ivm sterfte varoa)
En als derde, stel de temp schiet daar ver overheen, door bijv teveel zonlicht op zeer hete dagen, dan weet je dat er wat mis is en weet je ook dat je er wat aan moet doen (isoleren bijv)
Stel je komt aan de 39 graden maar zonder isolatie op 40.5 dan is dat een overweging waard om een dag (of langer) de isolatie weg te laten als zijnde strijd tegen de varoa

Buiten dit alles om zou ineens omslaand weer (kou) als het broed al op gang komt oorzaak kunnen zijn van kalkbroed (is mij verteld) en dit matched ook met onze bevindingen eerder dit jaar (of is het toeval)
met een meting zou dit wat duidelijkheid kunnen verschaffen en ook hier weer bedenken over isoleren op zijn plaats is

In het wilde weg isoleren is ook niet altijd goed, want een te hoge temperatuur zou er voor kunnen zorgen dat de bijtjes teveel voer gebruiken (heb ik ergens gelezen)

Dus op de vraag waarom: nou gewoon, omdat het kan :D :D :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten