mijtenval

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
mach
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 11:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

mijtenval

Bericht door mach » vr 03 aug 2018, 19:20

ik heb sinds kort een volk waar varroa duidelijk de boel aan het verstoren is: veel DWV en bijen met normale vleugels die niet kunnen opstijgen. Toen me dit opviel vorige week ben ik begonnen met mijten tellen. De eerste dag vond ik 20 mijten waardoor ik als beginner half in paniek raakte. Je kan bijna niet bestrijden met de gangbare middelen dus ik heb via een imker te horen gekregen dat je een knoflook extract in combinatie met suiker kan proberen. Dit heb ik ook gedaan. De mijten val vanaf deze dag was: 30, 48, 80, 92, 144, 170. Bij het tellen van de mijten valt het me op dat er veel levende tussen zitten maar misschien is dit normaal.

Mijn vraag is als volgt: is het mogelijk dat de knoflook helemaal niks helpt en dat het mogelijk is dat de mijtenval in een week zo snel kan oplopen zonder behandeling?

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: mijtenval

Bericht door Toxiq » vr 03 aug 2018, 19:37

Ik kan je helemaal niks vertellen, wel zou ik me dan afvragen
Wat is de geschiedenis van het volk, waar komen ze vandaan, hoe tot stand gekomen, wat is wel of niet behandeld

Ik lees al een tijdje mee, maar knoflook en suiker ben ik nog niet tegen gekomen
Wellicht als de mijten van het type Vampiroa zou zijn dat het helpt, maar dan is wijwater wellicht ook een uitkomst :D
Laatst gewijzigd door Toxiq op vr 03 aug 2018, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

mach
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 11:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: mijtenval

Bericht door mach » vr 03 aug 2018, 19:42

Toxiq schreef:Ik kan je helemaal niks vertellen, wel zou ik me dan afvragen
Wat is de geschiedenis van het volk, waar komen ze vandaan, hoe tot stand gekomen, wat is wel of niet behandeld

Ik lees al een tijdje mee, maar knoflook en suiker ben ik nog niet tegen gekomen
Wellicht als de mijten van het type Vampiroa zou zijn dat het helpt, maar dan is weiwater wellicht ook een uitkomst :D
Ik heb het volk vorige maand gekocht op 11 US dadant ramen uit de regio Breda. Volgens mij vertelde de imker dat ze al een tijdje niet meer behandeld waren en dat ik DWV in de gaten moest houden...

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: mijtenval

Bericht door Hans van der Post. » za 04 aug 2018, 00:02

Je kunt wel oxaalzuur opgelost in water tussen de raten druppelen 5 ml per straatje bijen.
of even op de site kijken van een imkerwinkel daar zijn twee middelen te vinden die bij deze warmte (hitte) te gebruiken zijn.
!Hans.

mach
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 11:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: mijtenval

Bericht door mach » za 04 aug 2018, 21:44

Hans van der Post. schreef:Je kunt wel oxaalzuur opgelost in water tussen de raten druppelen 5 ml per straatje bijen.
of even op de site kijken van een imkerwinkel daar zijn twee middelen te vinden die bij deze warmte (hitte) te gebruiken zijn.
ok bedankt ik zal ernaar kijken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten