Besmetting wasmot in de garage

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
MvdK
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 10 aug 2018, 16:58
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Besmetting wasmot in de garage

Bericht door MvdK » vr 10 aug 2018, 17:11

Hoi,
Ik heb een broedkast met bebroedde ramen te lang in de garage laten staan. De bedoeling was om dit na de vakantie op te ruimen. Maar nu ik terug kom, blijken er overal larven te zitten! De hitte zal alles versneld hebben...... In allerlei kieren (tussen dozen en de muur, op het hout, in een doos met oude kleren, overal zitten spinsels en larven!! Ik wordt er wanhopig van. Ik ben nu bezig om alles opzij te zetten en de larven weg te halen, wat een ongewoon vieze en onaangename klus is... maar waar ik me vooral zorgen over maak: hoe kom ik hier van af? Alle berichten die ik heb kunnen vinden gaan over het stadium van een mot in een raam, waarbij je nog met ijs azijn kan werken. Bij mij gaat het om een hele garage en ik ben nog lang niet klaar met alle larven weghalen...... Hoe moet ik dit aanpakken. Ik heb alles waar larven in op of op zitten in vuilniszakken gedaan, maar wat als ze uitkomen? Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen....... Wat moet/ kan ik nog meer doen om deze besmetting te lijf te gaan? Kan ik dit nog bestrijden of wordt het tijden lang overal motten en larven weghalen in de hoop dat ik het probleem daarmee kan verhelpen? De garage staat helemaal vol met allerlei spullen: etenswaar, kampeerspullen, van alles en nog wat..... Help.........

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Besmetting wasmot in de garage

Bericht door maartenkleijne » vr 10 aug 2018, 18:16

Maak je niet al te druk.
De wasmotten gaan bij gebrek aan wasramen vanzelf uitsterven.
Bescherm alleen de spullen waar je ze niet op of in wil hebben.
Zeker als er toevallig iets bij is dat de larven lusten.
De larven kruipen rond op zoek naar meer was, en vinden dat niet.
Vervolgens gaan ze vrijwillig dood.

Ik had eens een paar dozijn kamers met ramen in de kelder gezet voor de winter.
Overwegend kunstraat, maar ook wat uitgebouwde, niet bebroede ramen.
Einde winter vlogen er opeens duizenden motjes door het hele huis.
In de kelder kijken, en ja hoor, net als bij jou: overal kropen larven rond.
Ik dacht nog: die kunnen nooit allemaal uit die paar uitgebouwde ramen komen.
En jawel: alle raam met alleen kunstraat waren volledig kaal gevreten; alleen het ijzerdraad zat er nog in.

Nog voor ik kon bedenken hoe ik deze ramp zou gaan bestrijden zag ik dat de motjes al dood neer begonnen te vallen.
En in de kelder zag ik bij nader inzien meer dode dan levende larven.
48 uur later was alles voorbij.
gr,
m

MvdK
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 10 aug 2018, 16:58
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Besmetting wasmot in de garage

Bericht door MvdK » vr 10 aug 2018, 21:14

Hoi Maarten,
Dank voor je snelle reactie! Je stelt me hiermee wel een beetje gerust. Ik zit/zat echt met mijn handen in het haar... De schuur (heel donker als de deur dicht is, dus een walhalla voor de mot).... staat vol spul en ik vind het zo vies al die larven!! Ik wilde morgen al een fles B401 halen bij de imkerwinkel. Al weet ik niet hoe ik dat kan gebruiken, dat zou ik dan daar na vragen. Ik had ook al een ongediertebestrijdingsbedrijf gebeld, maar die konden me niet helpen..... Ik ga nog wel door om zoveel mogelijk larven weg te halen, maar ze zitten echt overal :( .
Dus als ik het goed begrijp gaat het probleem uiteindelijk vanzelf over als er geen was meer te vinden is? Leggen de motten alleen eitjes bij de wasramen, of ook elders, gewoon in kiertjes in de schuur Want ik kom dus ook poppen met larven tegen ver van de besmettingsbron vandaan...... Ik kan er zo weinig over vinden op internet.....

Groet,
Marjo

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Besmetting wasmot in de garage

Bericht door JackC » vr 10 aug 2018, 23:17

Het valt mij dit jaar ook op dat de wasmot razendsnel toeslaat, broedkamerramen worden al binnen enkele dagen volledig ingenomen dus mijn stoomwassmelter maakt overuren. Als ik nu het verhaal van Maarten lees maak ik me een beetje zorgen over mijn omgesmolten was die ik, open om schimmel tegen te gaan, op zolder heb liggen: loopt die ook gevaar?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Besmetting wasmot in de garage

Bericht door maartenkleijne » vr 10 aug 2018, 23:29

JackC schreef:Als ik nu het verhaal van Maarten lees maak ik me een beetje zorgen over mijn omgesmolten was die ik, open om schimmel tegen te gaan, op zolder heb liggen: loopt die ook gevaar?
Er wordt altijd gezegd dat schone was veilig is, Jack, en het voorbeeld dat ik noemde is de enige keer in mijn 40 jaar ervaring dat het anders was.
gr,
m

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Besmetting wasmot in de garage

Bericht door bee-tree » za 11 aug 2018, 00:21

Marjo, zet de garagedeur overdag open zodat Winterkoninkjes en Roodborstjes
met eventuele jongen de garage in kunnen. Die vangen de wasmotlarven
die bij jou overal rond kruipen, zoals je zegt. Die larven en volwassen motten
behoren tot hun voedselketen.

Ook de schattige jonge gewone padjes van 3 cm groot, die je momenteel
voor de voeten lopen, zijn gek op de larven.

Ken je iemand die vist, breng hem wat larven; anders moet hij ze kopen. Zj. :b10:

MvdK
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 10 aug 2018, 16:58
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Besmetting wasmot in de garage

Bericht door MvdK » zo 12 aug 2018, 19:28

De garage is weer "schoon". Ik kwam de poppen en larven op de gekste plekken tegen.... meest ironisch was wel dat ze zelfs in de blaasbalg van mijn beroker zaten!! Er zullen nog wel wat motjes uit komen in de garage die ik over het hoofd heb gezien, maar de eitjes/larfjes zullen gruwelijk verhongeren, want er is geen was meer te bekennen. Ik heb mijn lesje wel geleerd! Ik heb de kast ingeleverd bij de stort...... pff gelukkig accepteerden ze de kast met levende have. Misschien waren ze allang blij dat er geen bijen in zaten ;-) Het was even slikken om de mooie blauwe broedbak vernietigd te zien worden, maar ik ben blij dat ik er vanaf ben. De roodborstjes, winterkoninkjes en wespen zullen zich vast tegoed hebben gedaan aan de larven die nog in de bak zaten ;-)

Bedankt voor jullie reacties,
Marjo

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Besmetting wasmot in de garage

Bericht door Jaap v.Popering » zo 12 aug 2018, 19:44

MvdK schreef:) Het was even slikken om de mooie blauwe broedbak vernietigd te zien worden, maar ik ben blij dat ik er vanaf ben.

Bedankt voor jullie reacties,
Marjo
Volgens mij zijn er best andere manieren om deze op te ruimen zonder je materiaal te vernietigen .

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 20:41
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: Besmetting wasmot in de garage

Bericht door Matthijs » zo 12 aug 2018, 20:41

Je broedbak weggegooid? Een nachtje in de vriezer had ook geholpen hoor. Als ik een HK of BK eraf haal gaan ze bij mij standaard de vriezer in. Incl ramen als ik die over heb.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

MvdK
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 10 aug 2018, 16:58
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Besmetting wasmot in de garage

Bericht door MvdK » di 14 aug 2018, 21:22

Een vriezer (en een grotere garage waar die dan in past) staat al jaren op mijn verlanglijstje, maar op dit moment heb ik die niet en zal ik het zonder moeten doen. Tja, die broedkamer was jammer, maar het was zo vies dat ik het echt niet meer zag zitten om die nog schoon te maken, nog afgezien van het risico op langdurige besmetting doordat ik de bak niet kan invriezen. Nu is afbranden natuurlijk ook nog een optie, maar daar hoef ik me nu niet meer druk over te maken. Uithuilen en weer door........

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten