Wasstraat voor bijen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Wasstraat voor bijen

Bericht door JanvdR » zo 25 nov 2018, 21:16

Sinds ik in Duitsland woon heb ik kennis gemaakt met een voor mij nieuw fenomeen: de wasstraat (Reinigungstag).
Het is een methode die ontstaan is door de bestrijding van Amerikaans vuilbroed.
Er zijn 2 varianten: 1 ontsmetting van door avb besmette volken en 2: voorkomen van besmetting van avb en andere ziekten voor bijen.

1.
1. Zeer besmette volken worden met zwavel gedood. Kasten worden verbrand.
2. Van volken waar geen uitbraak is op dezelfde bijenstand worden kunstzwermen gemaakt
3. De kunstzwermen worden niet gevoerd zolang zij raat bouwen.
4. Raat wordt afgebroken. Als er niet meer gebouwd wordt: voeren.
5 raampjes worden ontdaan van was en goed schoongemaakt door krabben. De was wordt gebruikt voor het maken van kaarsen. Honing kan gebruikt worden voor verkoop.
6. Raampjes en kasten worden gereinigd door onderdompeling in een 6% kokende oplossing van etsnatron (caustic soda) gedurende 5 minuten.
7. Al het materiaal wordt met een hogedrukreinger schoon gemaakt.
8. laten drogen

2.
1. als 5 bij 1
2. Raampjes en kasten worden gereinigd door onderdompeling in een 3 tot 5 % kokende oplossing van soda gedurende 5 minuten.
3. als 7 bij 1
4. als 8 bij 1

Al deze activiteiten worden gecoördineerd door een Bienensachverständiger für Bienengesundheit ( coödinator bijengezondheid). Ook wel BSV.

Er zijn Deelstaten in Duitsland die voor de wasstraat een aanhanger met alle voor de "Reinigung"' benodigde materialen klaar hebben staan. Vele verenigingen hebben zelf het materiaal.

Als nieuwgebakken BSV was ik zeer onder de indruk van deze hulp voor imkers. Ik heb nu een paar van deze Reinigungstage meegemaakt en vraag mij af of dit concept ook niet in Nederland gebruikt zou kunnen worden.

Wie meer wil weten: gwoon vragen.

Bzzz, Jan
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten