kleine cellen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door roelof1945 » wo 20 nov 2019, 16:14

Vaak werk ik met 1 br.kamer en 3 honingkamers maar zonder koninginne rooster.
Bij kleinere cellen komt er wel een rooster op de broedkamer en een raamafstand van 32 mm.
De honingkamers gaan niet veranderen dus celmaat 5.4mm en raam hart op hart 37.5mm

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door szx2js » wo 20 nov 2019, 17:45

Ik heb inmiddels 34 volken op 4,9 mm (3 jaar geleden begonnen), dus ik heb enige ervaring met de overgang van 5,4 naar 4,9 mm. Ik zou jullie willen adviseren om direct over te stappen van 5,4 naar uitgebouwde 4,9 mm raat d.m.v. een schudzwermpje o.i.d..
Indien je eerst overgaat naar 5,1 en dan 4,9 mm kunstraat gaat geven, is mijn ervaring dat ze er nog al eens broddelwerk van maken. Voor de honingkamers is zowel 5,1 als 5,4 mm geschikt. Ze slaan ook prima honing op in de 4,9 mm cellen, maar het is natuurlijker om grotere honingcellen te gebruiken.
Groet, Ben

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door Tieme » ma 02 dec 2019, 07:52

Dit weekeinde kwam ik een leuk artikel tegen van Thomas Seeley en Sean Griffin uit 2010. Ze hebben geprobeerd volken te vergelijken op kleine cel en gewone cel. Het onderzoek was mooi opgezet. Grote volken werden in 2 kunstzwermen opgedeeld en vervolgens op kunstraat met grote cellen en op plastic raat met kleine cellen gezet. Dit laatste was nodig omdat twee pogingen om bijen kunstraat met kleine cellen uit te laten bouwen niet lukten. (dit verschilt per bijentype / locatie; in Ierland met A.m.m. lukt dat zonder problemen (artikel van Coffrey en anderen uit 2010).
Vervolgens hebben ze de volken gevolgd om te zien hoe de mijtpopulatie zich ontwikkelde. Het bleek dat er statistisch geen verschil was tussen kleine cel en grote cel. Ik zie in hun data dat de verhouding mijten-bijen bij kleine cel hoger is dan bij grote cel. Ook geven ze aan dat de kleine cel volken de winter niet overleefden, al gaan ze er niet verder op in waarom niet. Het artikel heet: "Small-cell comb does not control Varroa mites in colonies of honeybees of European origin".

Verder las ik nog een artikel van Jennifer Berry en Keith Delaplane uit 2006, met als titel "Small-cell comb foundation does not impede Varroa mite population growth in honey bee colonies" wat nog groter was opgezet, maar eigenlijk de zelfde conclusies heeft.

Wat ik hier uit haal is dat de celmaat geen invloed heeft. Dit zou betekenen dat effecten die worden gezien door anderen komen door; beter kijken, resistentere bijen of een andere reden. Het enige dat criticasters nog zouden kunnen aanvoeren als probleem bij deze onderzoeken is wellicht dat de hart op hart raatafstand niet in de artikelen gemeld staat en dus wel 35 mm zal zijn. Wat voor impact dat heeft is nog niet duidelijk onderzocht.

Het artikel van Coffrey et al. 2010 heet Brood-cell size has no influence on the population dynamics of Varroa desctructor mites in the native western honey bee, Apis mellifera mellifera.

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door BenSDC » ma 02 dec 2019, 12:38

Herald Singer uit Oostenrijk (2017, in 2019 gepubliceerd) heeft een uitgebreid meerjarig onderzoek gedaan (10 jaar lang en meer dan 1200 Carnicavolken omgezet naar 4,9 mm). Hieruit blijkt dat niet alle Carnica-stammen omgezet kunnen worden naar 4,9 mm cellen.

Tevens blijkt dat wat er niet in zit, je er ook niet uitkrijgt. Zit er absoluut geen SMR en/of VSH in de genen, dan zie je dat ook niet terug in een verlaagde mijtbesmetting.

De conclusies van Herald Singer. In zijn onderzoek ziet hij:
- een verlaagde mijtval in kleine cellen volken
- een lagere wintersterfte in kleine cellen volken
- varroa reproductie is in hoge mate afhankelijk van de genen maar correleert met kleine cellen.

Kleine cellen plus VSH leidt tot lagere infestation rates.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door Tieme » ma 02 dec 2019, 13:30

Hi Ben,

hier de link voor wie mee wil lezen:
https://cdn.netletter.at/imkerbund/medi ... 1564642443

Ik heb het artikel net diagonaal doorgelezen maar mijn eerste reactie is dat het in deze studie toch ook lijkt dat er eigenlijk geen effect is. Ik zal het vanavond even goed doorlezen. Misschien dat ik wat over het hoofd zie. In tabel 6 zie je dat het onderscheid bij de lijnen significant is maar bij de celmaat niet.

groeten,
Tieme

Dus, met wat nuance:
De conclusies van Herald Singer. In zijn onderzoek ziet hij:
- een verlaagde mijtval in kleine cellen volken bij sommige selectielijnen
- een lagere wintersterfte in kleine cellen volken bij sommige selectielijnen
- varroa reproductie is in hoge mate afhankelijk van de genen maar correleert met kleine cellen.bij sommige selectielijnen

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door BenSDC » ma 02 dec 2019, 14:02

Ha Tieme, de conclusies van Herald Singer zijn toch duidelijk dat kleine cellen bij aanwezigheid van VSH/SMR een verlaagde mijtenreproductie oplevert ten opzichte van grote cellen. Zo staat het in zijn abstract.
Ik kan zijn 'abstract' niet kopiëren en pasten, maar het staat er echt.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door Tieme » ma 02 dec 2019, 14:39

Hi Ben, Ik lees dat ook. Echter, de data die hij presenteert in tabel 6 spreken dat tegen. Wel significante verschillen bij de selectie lijnen en niet bij de celgrootte.
Maar ik zal het vanavond nog eens goed doorlezen. Misschien dat ik iets mis.
groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door Tieme » ma 02 dec 2019, 20:24

Ik lees op bladzijde 268 bovenaan: “We must conclude that those lines that do not show the VSH-trait, clearly demonstrate that cell-size per se does not influence Varroa population growth under experimental conditions”. geen effect dus tenzij er een ander effect is (vsh). Het hele artikle riekt naar het shoppen in eigen data. De proef opzet is groot, maar er zijn echt maar gedeeltelijk en tijdelijk effecten. Zo gaan ook in tabel 5 voorbij aan het gebrek aan significantie in wintersterfte en leggen in de tekst uit dat het toch significant is. Ik zou dit onderzoek lezen en concluderen dat het effect van kleine cellen weer niet is aangetoond. Het effect van selectie daarentegen wel.

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door BenSDC » di 03 dec 2019, 10:13

Tieme, Herald Singer heeft meer dan duizend volken omgezet naar kleine cellen en heeft tien jaar aan dit project gewerkt. Hij is volgens mij afgestudeerd op dit onderzoek en zal dus ook wel goed bevraagd zijn voor publicatie. Waarom zouden wij zijn conclusies in twijfel trekken?

In mijn eigen woorden zegt hij niets meer dan dat kleine cellen - mits SMR/VSH aanwezig is - een versterkend effect heeft op de vermindering van de mijtenreproductie.

Ook de studie van Cuypers (2018) vermoedt een remmend effect van kleine cellen op de mijtenreproductie.

Het is blijkbaar moeilijk om de vinger er achter te krijgen en het bewijs te leveren. Dat is overigens ook niet eenvoudig domweg omdat er veel factoren een rol zouden kunnen spelen, denk aan o.a. broedduur en fillfactor. Bij verschillende lijnen zit er variabiliteit in al die verschillende eigenschappen, die iets bijdragen aan SMR en VSH.
Gewoon zelf een keertje proberen met kleine cellen in een MP! Leuk om die kleinere bijen te zien!
Groet, Ben

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door BBBeez » di 03 dec 2019, 10:41

Voor de voortgang op je VSH selectie kan je dus het beste werken met grote cellen. Dan heb je meer zekerheid dat je metingen meer door erfelijkheid worden bepaald en niet door omgevingsfactoren zoals kleine cellen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten