kleine cellen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door oldtimer » di 04 aug 2020, 09:21

Met correcties is het misschien goed te benoemen wat wat is.

Celwanden liggen bij mij tegen elkaar, leg uit wat en waar als je daar over maten spreekt.
Omschrijf de definitie van de raat-afstand eens? 35mm 32mm, en 38mm ten opzichte van 10 raams spaarkast, hoe waar en wat maar vooral wat is het doel?? En hoe dit te meten?

Ik denk niet dat het moeilijk of niet moeilijk uitbouwen van kleinere cellen zich tot andere of mijn volken verhoudt, ik denk dat het accepteren van was met kleinere voor 90% te maken heeft met 1- de tijd van het jaar van aanbod. 2 - de situatie op het moment van aanbod van het volk.

Los van bovenstaande vragen is mijn ervaring de volgende.
Resumé : Globaal genomen. 1- Aanbod van anders van 5.4 is voor een zwerm geen probleem.
2- Aanbod in het najaar van het bijen seizoen,, juli - augustus zijn er goeie maanden voor.
3 - Sterke maar nog groeiende volken accepteren en bouwen een afwijkende celmaat gewoon goed uit. Dit heeft naar mijn idee ook met de kwaliteit van de koningin te maken.

Zeker niet aanbieden in het begin van het bijenseizoen of moeilijk van de grond komende volken. Die bouwen een afwijkende celmaat uit als darrenraat en dubbel raat.
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door Tieme » di 04 aug 2020, 10:07

:)

De cel heeft natuurlijk wanden aan de zijkant en de achterkant. De zijwanden vormen samen de bekende 6-hoek. De celmaat is de afstand tussen de 2 overleggende zijwanden (eigenlijk de afstand van het begin van de ene celwand tot de overleggende celwand.

De raat afstand is van kunstraat tot kunstraat. In spaarkasten is de afstand traditioneel 38 mm. In de verdere wereld is die afstand 35 mm. En Huber heeft vastgesteld dat dit oorspronkelijk in bijenvolken 32 mm was. Dit was voordat er met celmaten is gerommeld. Maar verschillende bronnen melden hierover verschillende afstanden. Er wordt ook wel aangegeven dat de raatafstand oorspronkelijk 35 mm was.

Het hangt heel erg af van het type bij of de overstap goed lukt. Bij Lex lukte alles goed, maar in een artikel in de historie van dit draadje wordt een onderzoek uit Oostenrijk (Singer) aangehaald waaruit duidelijk wordt dat sommige lijnen er nauwelijks toe zijn te bewegen de 4,9 mm raat goed uit te bouwen.

Zelf had ik een volkje op miniplus dat op plastic 4,9 mm ramen goed leek te bouwen maar toen het een paar weken later kunstraat 4,9 mm kreeg werd het niet mooi uitgebouwd. Met 5,1 had ik veel minder problemen.

Lex kun je aangeven waarom 5,1 mm wordt afgeraden en door wie? Er zijn best veel imkers die 5,1 kiezen.

RuudAlphen
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 05 jun 2020, 13:35
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door RuudAlphen » di 04 aug 2020, 15:15

Dankjewel Tieme, dat zijn de antwoorden waar ik naar zocht!

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door oldtimer » di 04 aug 2020, 16:23

Tieme,

Allereerst, bij mij lukt ook niet alles, het is een misverstand als je dat denkt. Dat wil niet zeggen dat ik mijn ervaringen soms deel.
In het NBV blad heb ik meen ik het artikel gelezen van BSC over de ombouw van 5.4 naar 4.9. De 5.1 werd door Ben gebruikt teneinde de overstap naar 4.9 te maken.
Ik weet dat de overstap van 5.4 naar 5.1 om uiteindelijk bij 4.9 uit te komen niet succesvol is gebleken. Met andere woorden, als je naar 4.9 toewilt is het niet echt noodzakelijk om 5.1 als tussenstap te gebruiken.

Zie het resultaat van een half jullie opgezet volkje op Dadant Blatt formaat met eigen was uit eigen 4.9 pers zonder een tussenstap.
De bijen die je nu op de raat ziet lopen zijn natuurlijk nog de bijen uit de schudzwerm. De uiteindelijke bijen zijn zeer klein.

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden :o de foto is genomen met het raam op zn kop.
Bijlagen
raat 4.9 juli 20.jpg
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door Tieme » wo 05 aug 2020, 07:56

Graag gedaan Ruud.

5,1 mm afraden als tussenstap begrijp ik. Als einddoel is 5,1 mm trouwens prima. Er zijn meer mensen die dat doen.

Het is overigens niet erg logisch dat een overstap van 5,4 mm direct naar 4,9 wel lukt en via 5,1 mm niet. Het zal eerder zijn dat het overbodig is gebleken.

Ik heb ook een 4,9 mm pers gehad. Ik heb een heel seizoen met die kunstraat gewerkt en toen heb ik het ding weggedaan. Het wilde niet bij mij. Kleine stukken werden mooi uitgebouwd, maar hele rijen werden samen geknepen om grote cellen te krijgen. Ik denk dat er een groot verschil in de lijnen zit of het lukt.

groeten,
Tieme

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

kleine cellen

Bericht door vdiesveld » wo 05 aug 2020, 09:22

Er staat een interessant artikel in het blad Bijenhouden van augustus. Dat de aanname waar de kleine-cellenmensen altijd mee schermen, dat bijen van nature kleine cellen maken en dat voor honingopbrengst bewust is overgeschakeld naar grote cellen, onzin is. Er is een fout gemaakt in de interpretatie van gegevens van auteurs uit eerdere eeuwen, er blijkt dat er helemaal geen sprake is van grotere cellen dan vroeger.

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door BenSDC » wo 05 aug 2020, 10:01

Goede morgen, deze bewering over vermeende onjuistheid komt uit een publicatie uit 2013 of 2014. Het is de enige publicatie, die dit beweert. Misschien goed om het volgende artikel uit het NBV-archief nog eens te lezen: https://library.wur.nl/ojs/index.php/bi ... /8194/7697
In de jaren 1920 tot 1940 werd er zeer regelmatig gepubliceerd in ons maandblad over de vergroting van onze bijen door middel van grotere celstructuren in onze kunstraat. Ook in Schotman wordt gesproken over het feit dat er verschillende typen kunstraat te koop aangeboden worden, met gewone en grotere cellen. Met gewone werd 5.0 mm bedoeld en met grote 5,3 of 5,4 mm.

Trek daarna je eigen conclusies over de eventuele vergroting van onze bijen door de introductie van aangepast kunstraat.

Nog even terugkomend op een opmerking van Ruud: naar mijn eigen ervaring is de overgang van 5,4 via 5,1 naar 4,9 een lastige weg. De laatste stap van 5,1 naar 4,9 lijkt lastig te nemen. Er zijn andere collega-imkers die het wel zo gedaan hebben en met succes. Persoonlijk geef ik de voorkeur om door middel van broedafleggers uit 4,9 mm volken, mijn volkerenbestand op 4,9 mm uit te breiden. Wil je met 4,9 beginnen, dan kun je het beste beginnen met 6 uitgebouwde miniplusraampjes 4,9 mm raat. Vestig daarop een volkje (schudzwerm bijvoorbeeld) en wacht tot er twee generaties jonge kleine bijen geboren zijn. Deze zijn redelijk in staat om 4,9 mm kunstraat uit te bouwen. Inmiddels heb ik tientallen volken op 4,9 mm. Deze volken overleven tot op heden (al 3 en 4 jaar) zonder behandeling en lijken een balans te vinden met de aanwezige varroamijten.
Volledigheidshalve moet ik er wel bij vermelden dat ik al vanaf 2016 zeer streng selecteer op teeltmoeren met de laagste mijtenbesmetting. Teelt en selectie zijn een randvoorwaarde voor gezonde, virus- en mijtoverlevende volken.
Mocht je je willen aansluiten bij een Whattsappgroep van imkers, die werken met 4,9 mm volken (ongeacht het ras) en de intentie hebben, deze volken niet meer te behandelen, stuur me dan een mailtje of een PB dan voeg ik je toe aan de groep zodat we ervaringen met elkaar kunnen delen.
Groet, Ben

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door Jaap v.Popering » wo 05 aug 2020, 17:29

BenSDC schreef:
wo 05 aug 2020, 10:01

Trek daarna je eigen conclusies over de eventuele vergroting van onze bijen door de introductie van aangepast kunstraat.
Ik kan mij nog levendig herinneren dat mijn vader in mijn kinderjaren niet op kon houden met het spreken over bijen en dat het zo'n grote vooruitgang geweest was om kunstraat te gaan vervaardigen met grotere cellen . Het betekende immers , grotere Bijen , meer draagkracht , grotere honingmaag .
Zelfs op de cursus in ( ik dacht 1965 ) waar hij ook weer om bepaalde redenen van de partij was waren zij , Dhr v Willigen en hij vol lof over deze vooruitgang .

Ook ik kan mij niet voorstellen dat de celmaat grote invloed op de virulentie van de honingbij heeft . Er zullen factoren zijn welke grotere invloed daarop hebben .

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door jossmits » ma 10 aug 2020, 18:33

Is er niet iemand die de bijen zelf raat (zonder kunst raat) heeft laten bouwen, Wat is daar de cel grootte?

Jos

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

kleine cellen

Bericht door vdiesveld » ma 10 aug 2020, 18:43

Thomas Seeley heeft van een heleboel bijenvolken die al tientallen jaren in het wild leven, de celmaat gemeten. Hij komt op een gemiddelde celmaat van 5,2 mm.
Hij gelooft zelf overigens níet dat kleinere celmaten van invloed zijn op de vermindering van varroa. En hij is best een autoriteit op het gebied van onderzoek naar bijen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten