interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Atlas2 » do 27 jun 2019, 19:45

Fisch,
Eigenlijk pleit je voor véél bijensterfte, waarna hopelijk wat resistentere bijen overblijven. Het is voor mij de vraag of dit het waard is, zeker omdat de genenpoel een klap krijgt.
Waarom nu een dergelijke reactie?
Al surfend op het internet zijn er al legio meer of minder succesvolle manieren van imkeren zonder mierenzuur etc te vinden.
Dit zou hier op dit forum een wat grotere kans moeten krijgen.
Immers: dat is toch wat wij allemaal willen?
Welke genenpool bedoel je trouwens want wie zegt dat de genen van de huidige Buckfast en Carnica's niet al de verkeerde "Bernersennen/Dalmatiers/Labrador" kweekrichting op gaat?
Vraagt men zich af of de huidige manier van selectie niet teveel richting eenvormigheid (zoals nazaten stier Herman all over the world) gaat?
Komt dit de diversiteit van de soort ten goede?
Ik bedoel hiermee niet dat het de verkeerde kant opgaat, immers op dit moment zijn er geluiden uit hawai en Californie dat juist door kweek VSH gedrag gerealiseerd is.
Wel dat men "alternatief" initiatief en vragen te snel stuk relativeerd.
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Atlas2 » do 27 jun 2019, 19:49

Lippe:

[quote] tomer schreef:
Kan zijn. In zo'n geval kan het ook zijn dat het volk in de winter sterft en dat er in het voorjaar een nieuw volk inkomt. Voor de bewoners lijkt het dan alsof er al jaren "dezelfde" bijen inzitten.
Dat is geen steekhoudende reactie : vooral even lezen wat ik daarna heb geschreven. Om dit al dan niet te bevestigen heb ik haar alsnog ge-appt met de vraag of dit kon. Haar antwoord was (zie mijn bijdrage daarboven) duidelijk dat ze er s'winters ook zaten.
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Fish » vr 28 jun 2019, 08:35

Atlas2 schreef:Waarom nu een dergelijke reactie?
Ik denk dat dit realistisch is. Stop je met behandelen, gelijktijdig, in all kasten in heel Nederland, dan zal het overgrote deel van de bijenvolken sterven. Tachtig procent misschien? Gokje. Dat je hier rooskleuriger over denkt is gevaarlijk. Ik heb in ieder geval genoeg dode volken gehad, zie mijn vorige reactie. Ik weet niet zo goed wat je verstaat onder het imkeren zonder mierenzuur, gaan we dan over op de Varromed/Apivar/oxaal/schorpioentjes ofzo? Die legio manieren om zonder behandelen te imkeren kan ik echt niet vinden.

De genenpoel bedoel ik met wat er overblijft als je 80% van de bijen laat sterven (zie hierboven). Invloed van Buckfast/Carnica's is een geheel andere discussie, waar we het nog wel eens over eens kunnen zijn. Bijenonderzoekers pleiten al jaren voor het (onder)houden van een lokale bijenpopulatie. Nogmaals, is een andere discussie.

VSH-onderzoek kan ik alleen maar toejuichen. Hoe dit tot stand komt, heeft dan weer niets met biologisch/natuurlijk imkeren te maken, maar ook deze discussie zullen we maar achterwege laten. Momenteel is het nog niet zo ver dat deze volken volledig zonder behandeling kunnen.

Die twee stromingen die je eerder noemt zijn natuurlijk onzin. Geen imker werkt hetzelfde. Vanuit de eerste groep schets je het beeld dat ze te star zijn, maar wat als dit op ervaring is berust? Je bent zeker niet de eerste met een Top Bar Hive bijvoorbeeld, die heb ik er ook gewoon bij staan. Doen het echt niet beter dan de andere bijen hoor. De tweede groep noem je eigenlijk imkers die maar wat roepen, want dat is eigenlijk wat er aan de hand is als ze het niet kunnen onderbouwen, toch?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Fish » vr 28 jun 2019, 08:54

Nog even de nadruk, ik denk dat ik zo'n 3 imkers in de omgeving heb die gestopt zijn met het imkeren, na het stoppen met behandelen. Het is niet altijd een succesverhaal, in hun geval haalden hun volken de winter niet. Vandaar dat ik het altijd zou afraden aan een nieuwe imker. Maar imker zoals je wilt, houd je het een paar jaar vol dan hoor ik er graag alles over.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door tomer » vr 28 jun 2019, 11:49

Niet behandelen, ja dat kan ook zeker zonder bijensterfte. Maar dan moet je wel een aantal andere zaken doen om de varroa tegen te gaan. Bvb een combinatie van darrenraat snijden, broed wegnemen (broedafleggers) of broedloos maken op een andere manier (moer opsluiten, veger maken) en dan met vangraam werken. Het is wat meer werk en vraagt een goede planning, maar lukt perfect.
Maar deze dingen kan je natuurlijk ook niet doen in een schoorsteen.

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door G,A3. » vr 28 jun 2019, 23:41

Gewoon proberen, net als de bijen in de schoorsteen, een zwerm scheppen , in een kast doen en er een jaar niet erin kijken (of langer). Het kan wel. G,A3.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Tieme » za 29 jun 2019, 10:39

Probeer gewoon. Het gaat vast een hele tijd goed. Vooral als je ook laat zwermen.

In welke van de twee vakjes zou ik horen. Ik doe aan teelt, voor VSH, zodat ik kan imkeren zonder bestrijden.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door tomer » za 29 jun 2019, 12:16

Bijen houden en er niet naar omkijken, dus aan hun lot overlaten, ja het kan een tijd goed gaan. Meer waarschijnlijk is dat het toch niet goed afloopt.
Dan denk ik aan dierenverwaarlozing, zoals je bvb katten houdt en ze moeten zelf maar muizen vangen en met hun vlooien en andere parasieten leren omgaan.

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door G,A3. » za 29 jun 2019, 17:35

Gaat bij mij met 1volk al meer dan 12jaar goed en bij 4 andere zwermvolken doe ik ook totaal niets aan bestrijding behalve dat er van nature er (niet gedetermineerde) grondroofmijten op de bodemplank zitten die volgens mij de Varrao mede bestrijden. Verder is het misschien maar beter om in deze discussies de ethiek er buiten te laten en te kijken naar de resultaten. G,A3.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door ErikS » ma 01 jul 2019, 21:24

Of door heel rechtlijnig te zijn.
Volken hun natuur laten volgen waar het kan en niet onnodig bestrijden. Maar wel systematisch gebruik maken van broedstop en broedafname om de varroa vermeerdering te verminderen.
Daarnaast de volken monitoren.
Volken die laag blijven in varroa hun gang laten gaan en van verder kweken.
Volken die aantallen varroa krijgen, blijven volgen maar niet van telen.
Volken die hoog in varroa zitten, wel bestrijden om overlast door vervliegen voor andere volken minimaal te krijgen. En uitsluiten van kweek.

Uiteindelijk gaat het erom dat de sterke volken overleven. Maar we moeten waken dat een volk dat last heeft van varroa of zelfs eraan bezwijkt een sterk volk onevenredig belast door bijen die elders hun heil zoeken.

grtz

erik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten