Oxaalzuur verdampen in de zomer

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Oxaalzuur verdampen in de zomer

Bericht door tomer » do 11 jul 2019, 12:49

Ik heb gisterenavond oxaalzuur verdampt bij een aantal volken. Het zijn volken waarvan een veger werd gemaakt en die op dit moment nog geen gesloten broed hebben. Vandaag zie ik maar weinig mijten op de schuif: 5 tot 10. Daarom twijfel ik aan de effectiviteit van de behandeling. In de winter is het wel zeer doeltreffend, maar in de zomer zou oxaalzuur vernevelen waarschijnlijk effectiever zijn dan verdampen? Ik koos voor verdampen omdat het gemakkelijker is (kasten hoeven niet open) en minder schadelijk voor de bijen.
Omdat de honingkamers eraf zijn zitten de kasten (broedbak dadant) bomvol bijen. Ik merkte wel dat er een paar tiental bijen uit paniek naar buiten renden bij het openen van de vliegopening na de behandeling...maar de volken waren snel terug rustig.
Kan het zijn dat er weinig mijten vallen omdat er een broedstop van 3 weken is geweest?
Stel dat ik om de effectiviteit van het verdampen te testen nu oxaalzuur vernevel, is er dan kans op verhoogde bijensterfte?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Oxaalzuur verdampen in de zomer

Bericht door Fish » do 11 jul 2019, 13:19

Omdat de varroa-groei exponentieel toeneemt zijn er (theoretisch) meer varroa in de kast aanwezig bij een winterbehandeling dan dat er op dit moment in de kast zitten. Uiteraard is een broedstop ook uiterst effectief op dit moment. Hopelijk weinig mijtenval, doordat er weinig mijt aanwezig is.

Ik zou eerder de natuurlijke mijtval of besmetting in het darrenbroed bekijken dan dat ik nog een keer zou behandelen, al kan ik je niet met zekerheid vertellen of een tweede behandeling een verhoogde bijensterfte geeft.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Oxaalzuur verdampen in de zomer

Bericht door tomer » do 11 jul 2019, 23:16

Ik ben er vrij zeker van dat er meer dan 5 tot 10 mijten in de volken zitten. Dus de behandeling heeft maw nauwelijks effect gehad. Oud forumgebruiker Joselito had mij al eens gezegd dat verdampen in de zomer om 1 of andere reden niet goed werkt. Toch staat hier niets van in de gebruiksaanwijzing en weet ik dat er nog imkers zijn die dit doen.
Nog eens behandelen ga ik nu idd niet doen. 2 x verdampen kan geen kwaad, 2 x vernevelen of druppelen is wel schadelijk. Maar 1 x verdampen en 1 x vernevelen...?
Binnen enkele dagen wordt het eerste nieuwe broed gesloten. Wat ik ga doen is die eerste paar ramen wegnemen en er afleggers mee maken, dan vang ik zo de mijten weg.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Oxaalzuur verdampen in de zomer

Bericht door oldtimer » vr 12 jul 2019, 08:32

Om Varoa te kunnen behandelen moet er Varoa zijn. Als er geen Varoa aanwezig is, of zoals je zegt 5 per volk, is het zinloos om te behandelen.
Je zou kunnen druppelen met Beevital of de vervanger ervan als je je daar goed bij voelt.
Alexander (Lex)

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Oxaalzuur verdampen in de zomer

Bericht door tomer » vr 12 jul 2019, 10:26

Wanneer ik darrenbroed weghaalde zaten er mijten in en ook wanneer ik broedafleggers met oxaalzuur vernevelde vielen er een paar tiental mijten. Dus zullen er in de hoofdvolken wel meer mijten zitten.
Tenzij de broedstop ervoor heeft gezorgd dat de mijten nu allemaal weg zijn, dat lijkt mij ook sterk.
Kan evt poedersuikertest doen...
Varromed, de vervanger van hiveclean, gebruik ik liever niet, recent las ik dat dit product 10% bijensterfte veroorzaakt, terwijl iedereen denkt dat het een onschuldig middeltje is. Dan zou ik meer bijen bestrijden dan mijten.

Lippe

Re: Oxaalzuur verdampen in de zomer

Bericht door Lippe » vr 12 jul 2019, 10:34

tomer schreef:....Varromed, de vervanger van hiveclean, gebruik ik liever niet, recent las ik dat dit product 10% bijensterfte veroorzaakt, terwijl iedereen denkt dat het een onschuldig middeltje is. Dan zou ik meer bijen bestrijden dan mijten.
Waar heb je dit gelezen Tomer?
Ik vind VarroMed ook veel te duur. Hiveclean was €17,- en Varromed is € 27. Heb nog een flesje Hiveclean in het plastic staan voor volgend jaar, maar dan overweeg ik over te stappen op mierenzuur. Heb het altijd een te agressief middel gevonden, maar ga me ook niet scheel betalen.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Oxaalzuur verdampen in de zomer

Bericht door Fish » vr 12 jul 2019, 10:46

Varromed is vrijwel gelijk als een oxaalzuur druppel behandeling, het is geloof ik een oplossing van 4% oxaalzuur met enkele extra's (en een vergelijkbare sterfte logischerwijs).

Ik heb nog niet eerder gehoord dat oxaalzuur sublimatie in de zomer anders zou werken, of minder effectief zou zijn. Als het niet gewerkt heeft zou ik het eerder in de dosis zoeken.

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: Oxaalzuur verdampen in de zomer

Bericht door marc17960 » vr 12 jul 2019, 11:17

waarom zou 2 maal sublimeren niet schadelijk zijn en 2 maal bedruppelen wel op het leven van een bij??
Je mag een volk toch maar 1 maal in hun leven behandelen met oxaalzuur. Als je 6 weken zou wachten dan heb je nieuwe bijen, en dat zou dan wel verklaarbaar zijn.
niet??
one whisky a day, keeps the doctor away

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Oxaalzuur verdampen in de zomer

Bericht door mick » vr 12 jul 2019, 11:20

marc17960 schreef:waarom zou 2 maal sublimeren niet schadelijk zijn en 2 maal bedruppelen wel op het leven van een bij??
Je mag een volk toch maar 1 maal in hun leven behandelen met oxaalzuur. Als je 6 weken zou wachten dan heb je nieuwe bijen, en dat zou dan wel verklaarbaar zijn.
niet??
Bij bedruppelen komt het oxaal in de bij terecht omdat dit opgelikt wordt als ze elkaar poetsen, dit heb je niet met sublimeren.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Oxaalzuur verdampen in de zomer

Bericht door tomer » vr 12 jul 2019, 11:24

Ik heb 2 gram oxaalzuur verdampt per kast (dadant broedkamer), zoals in de gebruiksaanwijzing.
Er was op het moment van behandelen nog geen gesloten broed, maar het was wel al rond dag 7 na het leggen van eitjes, misschien zijn de mijten al onder de larven gekropen, minder vatbaar voor oxaalzuur? Ik probeer het maar te verklaren...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten