Niet behandelen?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Niet behandelen?

Bericht door Tieme » di 30 jul 2019, 10:56

Het is riskant om te vroeg te juichen.....

Maar er gebeuren mooie dingen door teelt en selectie.

Wat te denken van een volk dat vorig jaar is opgezet met bijen en broed van een volk dat in de zomer van 2017 voor het laatst tegen mijten behandeld is en ook nu nog ruim onder de schadedrempel blijft. (dat is 2 jaar niet behandeld) Behandelen is nog steeds niet nodig (al blijf ik dit wel goed monitoren). Het volk heeft geen enkele zwermneiging laten zien en ze zijn poeslief

En het gaat het volk goed. Zojuist heb ik er 21 kilo zomer honing van geslingerd en in het voorjaar had het 3 kilo.

Ik moet dan toch even juichen want ik weet nu zeker dat door alle werk wat er wordt gedaan aan varroaresistentie er een tijd aan gaat komen dat we de "gifspuit" niet meer nodig hebben. Maar misschien juich ik te vroeg.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Niet behandelen?

Bericht door tomer » di 30 jul 2019, 12:30

Hopelijk zullen er binnen een aantal jaren overal VSH bijen rondvliegen.
Heb je een idee van hoeveel mijten er in het volk zitten? Monitor je door regelmatig de mijten te tellen op de schuif, of doe je ook de spoelmethode?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Niet behandelen?

Bericht door Tieme » di 30 jul 2019, 13:34

Ik doe alleen spoelmethode in deze tijd van het jaar. Op 1% van de bijen zit nu een mijt. Bij een aantal van 40000 bijen zijn dat 400 mijten in totaal.

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Niet behandelen?

Bericht door roelof1945 » wo 31 jul 2019, 15:58

Vorig jaar heb ik 2 volken alleen 1 x behandeld met oxaalzuur omdat er weinig mijten in zaten.
Volk 1 staat nog in de tuin bij deze heb ik een nassenheider verdamper in gezet 3 dagen geleden, iedere dag tel ik 100 mijten.
Dat viel wat tegen, het andere volk is via het fruit naar een vaste standplaats gegaan hier vielen per dag 2 of 3 per dag heb alleen
de laatste dagen van juli geteld en vandaag de nassenheider geplaatst nog even afwachten wat er de komende dagen gaat vallen.
Dit volk had na het fruit last van CBPV en verloor veel bijen tijdens de lindenbloei, op dit noment is het volk weer op sterkte.
Niet behandelen is nog niet aan de orde.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Niet behandelen?

Bericht door Tieme » do 01 aug 2019, 08:23

Inderdaad zijn niet alle volken hetzelfde.

Het blijkt al wel vaker mogelijk volken niet te behandelen die een jaar er voor nog een behandeling hebben gehad. Maar in dit geval is het al 2 jaar. En dat maakt het extra spannend.

Andere volken zullen wel behandeld worden. De besmetting is niet bij allemaal zo laag. Bij eentje zit de moer nu al twee weken in een scalvini kooitje. Over week is daarin alle broed uitgelopen. Dan oogst ik de mijten met poedersuiker en doe ik vervolgens denk ik een nabehandeling met oxaalzuur.

Maar zoals het nu lijkt zijn er twee volken die dus al twee jaar geen behandeling hebben gehad en ook nu niet zullen krijgen. Eens kijken of dat goed gaat. Ik houd het in de gaten door wel elke drie weken een nieuw monster bijen te nemen en uit te spoelen. Als ze op enig moment boven de kritische grens komen, behandel ik alsnog. Ook moet je goed kijken of het volk wel flink sterk blijft.

Lippe

Re: Niet behandelen?

Bericht door Lippe » vr 02 aug 2019, 12:51

Hey Tieme dat is geweldig nieuws, heb je ook al specifiek van deze volken nageteeld? Zou jammer zijn dat ze de winter niet zouden doorkomen zonder de genen te hebben doorgegeven.
Zelf stel ik eigenlijk nooit de besmetting vast en behandel gewoon. Heb te weinig tijd om zelf verder te selecteren, dat laat ik aan gasten van Arista en Beebreed over.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Niet behandelen?

Bericht door Hans van der Post. » vr 02 aug 2019, 19:45

Lippe schreef:
vr 02 aug 2019, 12:51
Hey Tieme dat is geweldig nieuws, heb je ook al specifiek van deze volken nageteeld? Zou jammer zijn dat ze de winter niet zouden doorkomen zonder de genen te hebben doorgegeven.
Zelf stel ik eigenlijk nooit de besmetting vast en behandel gewoon. Heb te weinig tijd om zelf verder te selecteren, dat laat ik aan gasten van Arista en Beebreed over.

Heb je dit niet gelezen in Thieme zijn avarar? Carnica (beebreed 55-2)
!Hans.

Lippe

Re: Niet behandelen?

Bericht door Lippe » za 03 aug 2019, 12:27

Dat vraag ik niet

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Niet behandelen?

Bericht door G,A3. » wo 07 aug 2019, 21:29

Berichtdoor Tieme » do 01 aug 2019, 07:23
Inderdaad zijn niet alle volken hetzelfde.

Het blijkt al wel vaker mogelijk volken niet te behandelen die een jaar er voor nog een behandeling hebben gehad. Maar in dit geval is het al 2 jaar. En dat maakt het extra spannend.

Andere volken zullen wel behandeld worden. De besmetting is niet bij allemaal zo laag. Bij eentje zit de moer nu al twee weken in een scalvini kooitje. Over week is daarin alle broed uitgelopen. Dan oogst ik de mijten met poedersuiker en doe ik vervolgens denk ik een nabehandeling met oxaalzuur.

Maar zoals het nu lijkt zijn er twee volken die dus al twee jaar geen behandeling hebben gehad en ook nu niet zullen krijgen. Eens kijken of dat goed gaat. Ik houd het in de gaten door wel elke drie weken een nieuw monster bijen te nemen en uit te spoelen. Als ze op enig moment boven de kritische grens komen, behandel ik alsnog. Ook moet je goed kijken of het volk wel flink sterk blijft.
[/quote

Thieme, hebben die volken op de grond gestaan en heb je ze gekontroleerd op roofmijten? G,A3.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Niet behandelen?

Bericht door Tieme » do 31 okt 2019, 07:45

Hallo allemaal,

Het is me niet gelukt een betrouwbaar beeld te krijgen van de mijt besmetting op het laatst.
Er zijn op de stand twee volken heel hard gekrompen door een hoge besmetting. De andere volken die tot dan toe een lage besmetting hadden, hadden toen opeens een hoge. Dit kan liggen aan uitlopend broed of herbesmetting. Ik denk dat dit herbesmetting is geweest want er zijn nog steeds geen misvormde bijen te zien.

Maar nu zijn de cijfers dus niet meer zo betrouwbaar en ik heb er begin september toch maar wat mierenzuur op gezet. Het aantal mijten wat er uit kwam viel op zich nog mee.

Uiteindelijk is alles dus toch behandeld omdat ik het nog niet aandurf.....

groeten,
Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten