Niet behandelen?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Niet behandelen?

Bericht door szx2js » do 31 okt 2019, 11:23

Tieme, mocht je geïnteresseerd zijn in de hoeveelheid mijten, die eind september nog op de bijen zitten, dan kan ik je wel helpen. Al drie jaar onderzoek ik de mijtenbesmetting op de bijen rond september. De overlevingskansen heb ik ook aardig in beeld bij onbehandelde volken. De komende winter gaan er een aantal grote volken hun derde winter onbehandeld in en zelfs eentje de vierde winter. Groet, Ben
Zie o.a.: https://www.bijenhouders.nl/blog/de-mij ... -1-oktober

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Niet behandelen?

Bericht door Fish » do 31 okt 2019, 13:44

Geheel off-topic, waarvoor mijn excuses, maar ik zie hier dat Raymond (Lippe) volledig is verwijderd van het forum. Ik ben benieuwd naar wat hier is voorgevallen, heb ik iets gemist?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Niet behandelen?

Bericht door Tieme » do 31 okt 2019, 14:59

Hi Ben,

Ik meet ook al een tijdje de opzittende mijten op mijn testvolken na de zomeroogst. Ik doe dat dan in juli, augustus, september en soms nog in oktober. De keren na augustus vooral bij volken die dan nog geen of zeer weinig opzittende mijten hebben. Het blijkt wisselend. Volken houden lang een lage besmetting en die kan dan opeens hard stijgen door het laatste uitlopende broed of herbesmetting. Volken die al vroeg een hoge besmetting hebben gaan er vaak al vroeg aan.
Het is wel interessant om je gegevens te zien. De link die je stuurt is van vorig jaar. Toen heb ik een aantal volken onbehandeld de winter door gehaald. Dit jaar lijkt het anders te zijn.

Wat er met Lippe is gebeurd weet ik niet. Het zou jammer zijn als hij niet meer meedoet.

groeten,
Tieme

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Niet behandelen?

Bericht door tomer » do 31 okt 2019, 15:47

Ik merk het ook bij enkele jonge volken van dit jaar: in september een gemiddelde natuurlijke mijtenval van 1 tot een paar mijten per dag en tegen half oktober 10 of meer per dag. Op de andere stand blijft het laag, dus ik vermoed herbesmetting, uit mijn eigen hoofdvolken of uit de buurt.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Niet behandelen?

Bericht door szx2js » do 31 okt 2019, 17:01

Tomer, bij mij piekten de volken ook in de mijtenval in de periode van 8 tot 16 oktober. In die week was de temperatuur gemiddeld hoger dan ervoor en erna (zie KNMI statistieken). Ik zie altijd met een stijging van de temperatuur de mijtenval toenemen.
Vermoedelijk zorgt de hogere temperatuur voor meer activiteit in de volken, hetgeen begrijpelijk is.
Groet, Ben

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten