winterbehandeling -NBV nieuws

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: winterbehandeling -NBV nieuws

Bericht door Hans van der Post. » zo 17 okt 2021, 14:38

tomer schreef:
zo 17 okt 2021, 13:30
Na het verdampen krab ik de witte neerslag via de onderkant van de rooster weg en giet water onder de kasten, zodat egels, vogels en andere dieren er geen last van hebben. Bij het controleren van de schuif ligt er soms nog wat poeder oxaalzuur op, dat moet je niet inademen of in je ogen krijgen (wind). De binnenkant van de kast wordt door de bijen schoongemaakt, tegen het voorjaar ga je daar volgens mij geen last van hebben. Of huidcontact met de handen echt zo gevaarlijk is...? Ik vernevel in de zomer steeds zonder handschoenen, maar spoel mijn handen wel tussendoor. Ik merk wel dat ik jeuk krijg wanneer ik het oxaalzuur aanraak, verder geen probleem... :whistle:
IK verdamp oxaal elke winter als de volken geen broed hebben. In het voorjaar is er niets van de witte neerslag terug te vinden.
Niet teveel aan de kast komen nog meer verstoring geeft problemen.
!Hans.

Marije_en_Bas
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 12 sep 2018, 16:08
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: winterbehandeling -NBV nieuws

Bericht door Marije_en_Bas » zo 17 okt 2021, 15:52

Wij verdampen ook middenin de winter als er geen broed is. Dit doen we inderdaad op het gemak, geen haast. De kier aan de achterkant van de kast en de vliegopening stoppen we dicht met een reep fleece doek.

We verdampen in de zomer ook een zwerm of veger als ze nog geen broed hebben.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: winterbehandeling -NBV nieuws

Bericht door tomer » zo 17 okt 2021, 17:32

Op deze site lees je meer over de gevaren van oxaalzuur. Ik ga toch maar handschoenen dragen in de toekomst...

https://honeybeevalley.eu/doit/veilig-v ... sche-zuren

"Niet alleen onmiddellijke blootstelling, maar ook chronisch contact met oxaalzuur kan zeer schadelijk zijn. Het meest voorkomende effect na blootstelling aan lichte dosissen van oxaalzuur is nierbeschadiging. Oxalaten worden door het darmstelsel nagenoeg niet geabsorbeerd en komen zo onveranderd in de nieren terecht. Daar kunnen zich onoplosbare kristallen vormen die nierschade veroorzaken. Het inademen van stoom met oxaalzuurkristallen dat gebruikt wordt om autoradiatoren te reinigen, heeft bij bepaalde patiënten gezorgd voor neusbloedingen, hevige hoofdpijn, herhaaldelijk overgeven, rugpijn, gewichtsverlies en anemie. Zelfs 3 maanden na stopzetten van de blootstelling werd weinig herstel ondervonden. Het gebruiken van een oxaalzuuroplossing zonder handschoenen heeft bij bepaalde personen geresulteerd in onbeweeglijke, gespannen, koude en gevoelloze handen.
Door dit alles is het als imker noodzakelijk de goede voorzorgsmaatregelen te nemen bij het behandelen van bijenvolkeren. Draag chemisch resistente handschoenen en een veiligheidsbril met zijbescherming om contact met de huid en de ogen te vermijden. Bij het druppelen en het vernevelen van een oxaalzuuroplossing is een FFP3 masker voldoende om inademing te voorkomen. Echter om oxaalzuur in zijn gasfase en de giftige mierenzuur en CO dampen die als bijproduct vrijkomen na sublimatie tegen te houden, is een halfgelaatsmasker met gasfilters noodzakelijk."

De Woldimker
Berichten: 119
Lid geworden op: di 08 mar 2011, 17:49
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Steenwijkerwold
Contacteer:

Re: winterbehandeling -NBV nieuws

Bericht door De Woldimker » ma 18 okt 2021, 09:31

Pia Aumeier en Gerard Liebig werkten in hun bijdragen van september en oktober met een omgebogen lepel met daarin 1 gram oxaalzuur en daar een waxine lichtje onder , het waxine lichtje doet het werk en de imker loopt weg en komt later terug , deze methode gebruikten ze om een eventuele aanraking met de damp te voorkomen

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: winterbehandeling -NBV nieuws

Bericht door Hans van der Post. » ma 18 okt 2021, 12:44

Woldimker doe je de zelfde werkwijze als Pia en Gerard?
In oktober zit in de volken nog steeds broed en dus varroa in het gesloten broed!
Dan helpt oxaal damp alleen op de varroa die op de bijen zitten.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten