winterbehandeling -NBV nieuws

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

winterbehandeling -NBV nieuws

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 17 nov 2019, 13:34

Lees zojuist de informatie op NBV-bijennieuws mbt o.a. de winterbehandeling.

Er wordt daar teruggegrepen op informatie van imkers eind 2017, dan lopen we toch wel wat "achter", of ik zie het verkeerd? :o

Dan geen enkele informatie over het verdampen met oxaalzuur, wat steeds meer imkers uitvoeren in hun bedrijfsplan.
Althans dat verneem ik in de naBIJe omgeving van imkers en bijenhouders.

Over de manier, gebruik, voorzorgsmaatregelen, hoeveelheden oxaalzuur, beschermingsmaateregel(typemasker) is niet veel duidelijke informatie te vinden.
En wat er wel is, is onduidelijk of spreekt elkaar tegen. Zoals hoeveelheden oxaalzuur, tijdsduur van verdampen in de kast, plaats onder het volk, bescherming van type masker P2 voor zowel druppelen als verdampen.
Ook in het boekwerk : cursus bijengezondheid is die informatie niet geheel duidelijk/informatie/ontbrekend/niet beschreven.

Zou daar voor informatieverstrekking toch wat meer over melden als NBV-vereniging die ons imkers moet voorlichten en instrueren.

Een gemiste kans? kan ook zijn dat mijzelf eea is ontgaan :oops: .
In dat geval is dit bericht als niet geplaatst, en graag te verwijderen door beheerder van dit forum.
Ga komende week verdampen, weet nog niet precies hoe maar moet nu wel gebeuren!!
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: winterbehandeling -NBV nieuws

Bericht door Jaap v.Popering » zo 17 nov 2019, 20:57

gerard.b.w.vos schreef:
zo 17 nov 2019, 13:34

Ga komende week verdampen, weet nog niet precies hoe maar moet nu wel gebeuren!!
Ik ben bang dat al het broed nog niet uitgelopen is en raad dan ook aan om te wachten tot ongeveer de kortste dag .

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: winterbehandeling -NBV nieuws

Bericht door Bart de Coo » zo 17 nov 2019, 21:33

Zover ik weet, wordt die informatie niet verstrekt met het oog op de veiligheid van de imkers. Ik weet niet meer waar ik het vandaan heb. Met druppelen kan ‘s winters eigenlijk niks mis gaan; met verdampen wel.

Bart

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: winterbehandeling -NBV nieuws

Bericht door Jaap v.Popering » zo 17 nov 2019, 21:35

Bart de Coo schreef:
zo 17 nov 2019, 21:33
b. Met druppelen kan ‘s winters eigenlijk niks mis gaan; met verdampen wel.
Wat kan er met verdampen dan misgaan . ?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: winterbehandeling -NBV nieuws

Bericht door tomer » zo 17 nov 2019, 21:49

In België is oxaalzuur verdampen niet toegelaten. Daarom misschien dat er niet veel informatie over beschikbaar is. Er zijn uiteraard toch veel imkers die deze methode gebruiken, ook ikzelf. Het is zeer effectief, maar er bestaat een gezondheidsrisico bij inademen van de dampen. Daarom moet je voorzichtig te werk gaan en wordt een masker aangeraden. Zelf heb ik nog geen masker gebruikt, maar zorg dat de kast zo goed mogelijk is afgesloten (kieren met schilderstape afplakken) en ga dan een kwartiertje uit de buurt.
Hoe je de verdamper gebruikt en welke dosis je moet gebruiken staat in de gebruiksaanwijzing.
Voor een dadantkast wordt bvb 2g aangeraden, voor een zesramer 1g.
Bij de helft van mijn volken is momenteel zeker nog broed (jonge mijten op de schuif te zien).

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: winterbehandeling -NBV nieuws

Bericht door Hans van der Post. » zo 17 nov 2019, 23:33

Mocht je geen uitgebreide gebruiksaanwijzing hebben stuur mij een mail; j.vd.post apenstaart hccnet.nl
Print hem uit en neem deze mee naar je volken. Gebruik een tijdmeting. Alles MOET precies gebeuren.
Zoals Tomer schreef ga een kwartier van de kast afstaan.
De mentaliteit "dit doe ik wel effe" is bij oxaal verdampen een zeer onverstandige gedachte.
Laat je niet afleiden doe dit werkje met twee man!

Nog iets over accu's zet deze een paar dagen in huis. Een koude accu levert minder stroom.

Je moet mensen niet dom houden. :be5:
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: winterbehandeling -NBV nieuws

Bericht door tomer » ma 18 nov 2019, 01:14

Een stopwatch en een goed werkende autobatterij zijn inderdaad belangrijk. Evt een vlagje om de windrichting in het oog te houden.
Voor de verdamper die ik gebruik (varrox) geldt: gedurende 2 minuten en 30 seconden aansluiten, dan afkoppelen. Daarna wacht ik tot een kwartier om de verdamper te verwijderen en de vliegspleet te openen. Je kan via de schuiflade (onder de rooster) verdampen, als je voldoende ruimte hebt om de verdamper er tussen te schuiven en je de schuif goed kan afsluiten vooraan en achteraan. Anders via de vliegspleet, maar dan kunnen er wat bijen in het pannetje terecht komen.
Wees ook voorzichtig met de kristallen die zijn neergeslaan, achteraf hangt er onderaan de rooster en de ramen een wit poeder. Je mag dit ook niet inademen of in je ogen krijgen als het gaat vliegen. Ook bij aanraken nadien de handen goed wassen, je kan anders irritatie krijgen (jeuk).

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: winterbehandeling -NBV nieuws

Bericht door Jaap v.Popering » ma 18 nov 2019, 16:30

Voorop gesteld lees ik hier pag 25 .... https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... p-iiDkjpGO .......Varroabestrijding en wetgevingAlle bijenhouders in Europa zijn op grond van Euro-pese wetgeving verplicht varroa te bestrijden. Er is een toestemming voor het gebruik van thymovar en apiguard tegen varroa als diergeneesmiddel. Mierenzuur en oxaalzuur zijn niet toegelaten, maar het gebruik ervan wordt gedoogd.

Dan het verschil in oxaalzuur druppelen en verdampen .

Het druppelen kan slechts één keer in het leven van een honingbij omdat de monddelen snel schade oplopen .
Ook is het voor een goede behandeling in de ( winter ) noodzakelijk dat zij op de tros zitten .

Voor de verdamper is het niet noodzakelijk dat zij op tros zitten en zo nodig ( bij grote mijtval ) is dit enkele keren te herhalen .

De tijd dat onze bijen in de winter ( afhankelijk van strenge koude ) zonder broed zitten is meestal vrij kort .
Ik hou om die reden voor de behandeling meestal de tijd rondom de kortste dag aan .

t.giessen
Berichten: 2
Lid geworden op: do 07 aug 2008, 10:40
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 20
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: winterbehandeling -NBV nieuws

Bericht door t.giessen » zo 17 okt 2021, 12:04

Veiligheid bij het toepassen van oxaalzuur verdampen is vaak genoemd. Met name over de neergeslagen witte aanslag in de kast en op de varroabodem lees ik weinig. Loop je als imker na verloop van tijd geen risico daar alsnog mee in aanraking te komen?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: winterbehandeling -NBV nieuws

Bericht door tomer » zo 17 okt 2021, 13:30

Na het verdampen krab ik de witte neerslag via de onderkant van de rooster weg en giet water onder de kasten, zodat egels, vogels en andere dieren er geen last van hebben. Bij het controleren van de schuif ligt er soms nog wat poeder oxaalzuur op, dat moet je niet inademen of in je ogen krijgen (wind). De binnenkant van de kast wordt door de bijen schoongemaakt, tegen het voorjaar ga je daar volgens mij geen last van hebben. Of huidcontact met de handen echt zo gevaarlijk is...? Ik vernevel in de zomer steeds zonder handschoenen, maar spoel mijn handen wel tussendoor. Ik merk wel dat ik jeuk krijg wanneer ik het oxaalzuur aanraak, verder geen probleem... :whistle:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten