Overlevende bijen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Iwe
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 18:03
Contacteer:

Re: Overlevende bijen

Bericht door Iwe » do 05 dec 2019, 19:56


Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Overlevende bijen

Bericht door Hans van der Post. » do 05 dec 2019, 22:27

Schreef een tijd geleden op dit forum over bijen in een holle boom: viewtopic.php?f=4&t=13400&p=70812&hilit=Voorhout#p70812
!Hans.

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Overlevende bijen

Bericht door G,A3. » do 05 dec 2019, 22:40

Vertaling van het 2e art. van Iwe: https://translate.google.nl/translate?h ... rev=search G,A3.

Heemtuin
Berichten: 8
Lid geworden op: za 06 feb 2016, 12:18
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Overlevende bijen

Bericht door Heemtuin » vr 06 dec 2019, 09:18

Maar hoe zit het dan met de bijen die bewust in holle bomen zijn gehuisvest. Daar wordt de laatste tijd steeds meer aan gewerkt. Ook ik heb zo'n zelfgemaakte holle boom en drie jaar geleden heb ik daar een zwerm in laten lopen. Dit bijenvolk floreert goed zonder mijn ingrepen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Overlevende bijen

Bericht door Tieme » vr 06 dec 2019, 10:23

Jaap,

Hartelijk dank voor de foto's en bijgeleverde informatie. Het illustreert wat ik probeer aan te geven. Het feit dat een nest in een boom zit, betekent niet dat het er al lang zit en betekent dus ook helemaal niet dat het volk tegen varroa kan. Een zwerm kan het volgende jaar makkelijk een aantal zwermen uitsturen en vervolgens doodgaan. Echt lang hoeft een volk niet te overleven om zich toch te vermenigvuldigen. In veel holten blijven dan nesten beschikbaar. Het lijkt dan net of de bijen tegen varroa kunnen maar dat is feitelijk niet zo. Het wordt alleen onder controle gehouden door flink te zwermen. Dezelfde bijen gaan bij de imker zonder behandeling dood.
In die zin is het "Darwinian black box" artikel waar IWE mee komt een interessant artikel. Als je volken elk jaar flink opdeelt, houd je altijd volken. Het lijkt dan net of je resistentie hebt gekregen, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn (ik weet dat dit juist niet de strekking van het artikel is, maar wel een plausibele alternatieve hypothese).

groeten,
Tieme

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Overlevende bijen

Bericht door G,A3. » vr 06 dec 2019, 14:08

Zwerm van 2006, 2016, 2*2017, 2018 en 2019 leven alle 6 nog, nooit tegen varrao behandeld en er zijn uit zichzelf (roof?)mijten ingekomen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Overlevende bijen

Bericht door Jaap v.Popering » vr 06 dec 2019, 14:24

Heemtuin schreef:
vr 06 dec 2019, 09:18
Maar hoe zit het dan met de bijen die bewust in holle bomen zijn gehuisvest. Daar wordt de laatste tijd steeds meer aan gewerkt. Ook ik heb zo'n zelfgemaakte holle boom en drie jaar geleden heb ik daar een zwerm in laten lopen. Dit bijenvolk floreert goed zonder mijn ingrepen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Het lijkt zo,n gemakkelijke vraag maar het antwoordt is wat ingewikkelder .

Op het overleven van bijenvolken hebben meerdere factoren invloed op , ik zal wat antwoorden proberen te formuleren maar zal waarschijnlijk best factoren vergeten en iedereen zal het niet met mijn antwoorden niet eens zijn , :think: daar is het een discussie voor .

Ten eerste is het mogelijk dat een volk ten onder gaat aan een besmettelijke ziekte ( denk aan A V B en Nosema ) in je omgeving .

Om een volk te laten overleven zonder ingreep zal er specifiek in de nazomer/herfst rijkelijke dracht nodig zijn om voldoende voedsel te kunnen verzamelen om de winter door te komen . Ook voldoende stuifmeel is van essentieel belang , is dat er niet zal de koningin vroegtijdig stoppen met het leggen van eitjes met als gevolg te weinig winter bijen .
Zelf heb ik in het verleden vele jaren gekend dat ik geen honing kon oogsten en er tien kilo voer in moest stoppen om mijn volken te doen overleven.

De laatste jaren komt dit weinig voor , maar er kunnen winters zijn dat regen en vorst elkaar afwisselen en de bijen een maand of drie niet naar buiten kunnen om hun endeldarm te ledigen , en dan op honing ingewinterd kan Roer ..veroorzaken .

Dan krijgen wij de geschiedenis van de varroa .
Na de resistentie tegen Apistan en de overstap van de virussen op de varroamijt in het jaar (2000 ) is deze ellende met herfsverliezen begonnen .

Er schijnen tegenwoordig weer volken te zijn welke zonder ( extra ) behandelingen weer kunnen overleven .
De oorzaak van overleven zal heel divers zijn ...de een noemt roofmijt .....een ander resistentie ..... weer een ander zal methodes toepassen welke men niet noemt .
Ook als je bijen op een gewas gefoerageerd hebben welke behandeld is tegen Spint ....zijn ook je mijten verdwenen .

Vast staat dat een schone zwerm enige jaren zonder behandeling kan overleven . Zelf heb ik een keer een goede zwerm in een stam opgehaald en deze heeft het nog één jaar volgehouden .

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Overlevende bijen

Bericht door tomer » vr 06 dec 2019, 16:50

De omgeving is ook een belangrijke factor. Zit je ergens geïsoleerd met weinig volken en weinig andere imkers in de buurt, dan is besmetting met mijten die agressieve virussen overdragen kleiner.
Zit je ergens met veel volken en veel imkers in de buurt, of enkele die hun bijen niet behandelen, dan heb je meer kans op (her)besmetting en het binnenhalen van nieuwe virussen. Als ik een jaar niet zou behandelen (of tenminste mijten bestrijden door broedafname enz), dan weet ik dat mijn bijen allemaal dood zijn.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Overlevende bijen

Bericht door Jaap v.Popering » vr 06 dec 2019, 17:06

tomer schreef:
vr 06 dec 2019, 16:50
De omgeving is ook een belangrijke factor. Zit je ergens geïsoleerd met weinig volken en weinig andere imkers in de buurt, dan is besmetting met mijten die agressieve virussen overdragen kleiner.
Slechts één ziek ( besmet ) volk binnen ( darren kunnen 7 km gaan ) is voldoende voor een besmetting van je volk .

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Overlevende bijen

Bericht door Biodlarn » za 07 dec 2019, 08:05

Tieme schreef:
do 05 dec 2019, 11:15
Hi Fish,

Je betrapt me op een onvolkomenheid in mijn bericht. Ik bedoel niet dat de in het wild levende volken andere zijn dan die de imkers in de kasten hebben. Thomas Seeley zie zoiets wel, maar in België en Nederland is dat minder waarschijnlijk omdat we niet allemaal jaarlijks massaal overstappen op nieuwe pakketbijen / koninginnen. Ik ga er vanuit dat tussen de boomholtes en de bijenkasten vrije uitwisseling bestaat.

groeten,
Tieme
Thomas Seeley's nieuwste boek geeft antwoord op je vraag :-)

Groet, Han

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten