darrensnijden niet nodig

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

darrensnijden niet nodig

Bericht door JanvdR » ma 09 dec 2019, 20:07

dk111.jpg
voeding
In de wintermaanden is het een mooie tijd om wat te knutselen. Deze keer heb ik iets gemaakt als alternatief voor het darrensnijden. Er bestaat in de USA de zgn. mitezapper. Een kunststofraampje met darrenraat en een verwarmingselement. Dit apparaat wordt op een spanning aangesloten en doodt de mijten. Niet alleen de mijten maar ook de darren. Daar kwam vooral het commentaar op dat ook de darren gedood worden.

Ik heb een systeem ontwikkeld waarbij de mijten gedood worden maar de darren gespaard worden.
Het doden van darren ontwricht het harmonieuze bestaan van een volk. Het volk zal steeds trachten het aantal gedode darren te vervangen. Het doden van darren is eigenlijk een castratie van het volk. En dat wil ik voorkomen want het steeds weer aanmaken van darren kost veel (onnodige) energie.

Ik hang in een volk een raampje met 11 draden zonder kunstraat. Het is een bouwraam met draadjes. Na enige tijd is het raampje uitgebouwd en worden belegd met eitjes waar darren uitkomen.
Zodra de cellen gesloten zijn sluit ik gedurende een uur 12 volt aan op de draadjes. Het raam gaat verwarmd worden. Bij een temperatuur van 42 graden worden de mijten gedood en de darren overleven. De temperatuur blijft gedurende een uur tussen de 41 en 42 graden.
De darren kunnen volgens mij gewoon bevruchten. Bij het uitlopen zijn ze nog niet geslachtsrijp, dat duurt een paar dagen.

Waar je bij de mitezapper ongeveer 100 euro kwijt bent voor één volk en voor ieder volk meer ongeveer 50 euro, kost mijn methode ongeveer 30 euro en de kosten voor meerdere volken zijn verwaarloosbaar. Ik noem mijn vinding: "Futschmite". Futsch is het Duitse woord voor foetsie (ik woon in Duitsland) en wat ik met mite bedoel zal wel duidelijk zijn.

Ik heb mijn inspiratie voor mijn apparaat niet van de mitezapper ik had al langer ideeën over hyperthermie.

In mijn vereniging in Duitsland kan ieder lid vrij beschikken over het apparaat. Het voordeel van dit apparaat is dat het gemakkelijk reproduceerbaar is. Het kan gebruikt worden met netspanning maar ook met 12 V (accu oid). Een accu met 27 Ah zal het zeker doen voor 10 volken. Ik werk aan een systeem waarbij zonnecellen zonder tussenkomst van een regelaar gebruikt kunnen worden.

De behandeling duurt ongeveer een uur (max 10 volken) en voor een goede effectiviteit 2 x per maand.

Iedereen is vrij dit concept te gebruiken. Voor meer informatie kun je contact met mij opnemen.

Ten overvloede: ik ga niet bouwen voor anderen. Ik heb meer te doen.

Het apparaat kan ook gebruikt worden om kunstraat in te smelten, sluit dan een weerstand van 10K aan op de sensoringang.
dk112.jpg
front
Bijlagen
schema.jpg
schema
schema.jpg (25.46 KiB) 4491 keer bekeken
dk115.jpg
raampje
dk114.jpg
dk113.jpg
Laatst gewijzigd door JanvdR op di 10 dec 2019, 17:05, 4 keer totaal gewijzigd.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: darrensnijden niet nodig

Bericht door Hans van der Post. » ma 09 dec 2019, 22:48

Hier is nu het forum voor o.a. voor uitvindingen zoals Jan deze bedacht en beschreef.
Dank JanvdR
!Hans.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: darrensnijden niet nodig

Bericht door oldtimer » ma 09 dec 2019, 23:05

Ja leuk is dit he :handgestures-thumbup: Top Jan!!
Alexander (Lex)

Iwe
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 18:03
Contacteer:

Re: darrensnijden niet nodig

Bericht door Iwe » di 10 dec 2019, 18:44

Dus als ik een verzegeld darrenraat uit de kast verwijder en een uurtje in de broedstoof plaats aan 41°-42° kan dit dan ook werken?

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: darrensnijden niet nodig

Bericht door JanvdR » di 10 dec 2019, 18:54

Dat gaat op die manier ook lukken. Het is een variant op de Oostenrijkse methode en die is succesvol. Het is wel arbeidsintensiever want het raampje moet uit de kast en weer terug. Het heeft overigens niet veel te maken met mijn methode want ik verwarm van binnenuit en jij vanaf de buitenkant. Belangrijkste is dat het werkt en dat doet het.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: darrensnijden niet nodig

Bericht door Fish » wo 11 dec 2019, 11:05

Je snijdt het zelf ook al aan, maar wellicht interessant om verder te onderzoeken of deze darren voor nageslacht kunnen zorgen.

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: darrensnijden niet nodig

Bericht door JanvdR » wo 11 dec 2019, 12:05

Fish schreef:
wo 11 dec 2019, 11:05
Je snijdt het zelf ook al aan, maar wellicht interessant om verder te onderzoeken of deze darren voor nageslacht kunnen zorgen.
Zo'n onderzoek zou ik zeker steunen. Moet niet moeilijk zijn met de huidige technieken.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

darrensnijden niet nodig

Bericht door vdiesveld » wo 11 dec 2019, 13:27

Fish schreef:
wo 11 dec 2019, 11:05
Je snijdt het zelf ook al aan, maar wellicht interessant om verder te onderzoeken of deze darren voor nageslacht kunnen zorgen.
Er zijn al veel onderzoeken gedaan naar de invloed van externe factoren (waaronder temperatuur) op de ontwikkeling van darren. Er blijkt dat de temperatuur, hoger of lager dan de ideale temperatuur, zeker van invloed is. Op de ontwikkeling van de dar zelf en op de kwaliteit van het sperma. Zie bijvoorbeeld onderstaande artikelen:

https://link.springer.com/article/10.10 ... 19-00684-x

https://academic.oup.com/beheco/article ... 192/255447

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: darrensnijden niet nodig

Bericht door Tieme » wo 11 dec 2019, 16:56

Inderdaad. Er is weinig voor nodig om de darren onvruchtbaar te maken. Het is dus wel interessant om te onderzoeken bij welke temperatuur dat gebeurt.

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: darrensnijden niet nodig

Bericht door JanvdR » wo 11 dec 2019, 18:09

vdiesveld schreef:
wo 11 dec 2019, 13:27
Fish schreef:
wo 11 dec 2019, 11:05
Je snijdt het zelf ook al aan, maar wellicht interessant om verder te onderzoeken of deze darren voor nageslacht kunnen zorgen.
Er zijn al veel onderzoeken gedaan naar de invloed van externe factoren (waaronder temperatuur) op de ontwikkeling van darren. Er blijkt dat de temperatuur, hoger of lager dan de ideale temperatuur, zeker van invloed is. Op de ontwikkeling van de dar zelf en op de kwaliteit van het sperma. Zie bijvoorbeeld onderstaande artikelen:

https://link.springer.com/article/10.10 ... 19-00684-x

https://academic.oup.com/beheco/article ... 192/255447
Heb met veel interesse de artikelen gelezen. Dank voor de links. Helaas staat er niet bij wat een een verhoging van de temperatuur in het darrenbroed doet. De metingen beginnen pas een dag of 12 na het uitlopen dus als de darren geslachtsrijp zijn. Wel staat in het eerste artikel dat onderkoeling tijdens de broedfase schadelijk is.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten