Hyperthermie

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door JanvdR » di 10 mar 2020, 08:48

Uit onderzoekingen van o.a. Tautz is gebleken dat bij een hogere temperatuur de larven meer gevoerd worden. Mogelijk is dat de oorzaak.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door Fish » di 10 mar 2020, 09:15

Een langere levensduur van bijen bij een varroa-behandeling lijkt mij niet meer dan logisch, maar dit wordt niet zo expliciet vermeld of tegengesproken in dit onderzoek. Althans heb het niet terug kunnen vinden, en dat begrijp ik niet. Nu lijkt het te worden bestempeld als een effect van de warmtebehandeling. Maar dat de mijten dood gaan door de behandeling en ten gevolge de bijen langer leven is toch juist waarom je de behandeling toe past? Kan je dan toch niet negeren?

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door JanvdR » di 10 mar 2020, 12:19

https://www.researchgate.net/publicatio ... evelopment

Bovenstaand artikel gaat in op temperatuur van het broed en de invloed daarvan op de volwassen werksters. Op grond van dit artikel kan je voorspellen dat hyperthermie een positief effect heeft op de larven.
Volgens mij zijn de conclusies van Kablau correct.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door Fish » di 10 mar 2020, 13:17

Dat onderzoek gaat onder andere niet over hyperthermie want ze blijven met 36 graden aan de bovenwaardes van wat er natuurlijk in een volk voorkomt. En dansen/reukvermogen lijkt mij geen correlatie tot leeftijd te hebben. Snap de link tussen de onderzoeken niet.

Even een kromme vergelijking, als ik de bijen nat maak met Varromed zullen ze gemiddeld langer leven dan een controlegroep, maar dan kan je niet zeggen dat dat komt doordat de bijen nat zijn gemaakt, dan komt het bijvoorbeeld door een verminderde mijtbesmetting. Of was de mijtbesmetting niet significant in het experiment, dat zou ook nog kunnen. Maar ik lees er niks over terug, blijf ik raar vinden.

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door JanvdR » di 10 mar 2020, 15:42

Er staat inderdaad niet duidelijk dat het control broed tegen varroa behandeld was.

After hyperthermia treatment,
treated brood combs and control brood
combs were placed in a foster colony for rearing.
Foster colonies were treated against Varroa
destructor in advance tomake sure that afterwards
dead mites only came from heat-treated brood.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door JanvdR » vr 20 mar 2020, 18:22

Dat hyperthermie werkt tegen de varroamijt is nu wel bekend. We weten ook dat de de varroamijt virussen kan overdragen. Ik ben benieuwd wat hyperthermie doet met virussen. Volgens mij moet een verhoging tot 42 graden ook schadelijke gevolgen hebben voor virussen. Met hyperthermie introduceren we dan koorts in het broed die niet alleen de mijten maar ook ziektekiemen bestrijdt. Ik zou graag de resultaten van een onderzoek naar deze hypothese willen zien.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door bazzel » za 21 mar 2020, 00:22

Virussen gaan niet dood met 42 graden.
Het zorgt er wel voor dat ze minder efficiënt functioneren en het afweer systeem van zoogdieren beter functioneert. Dus het zoogdier verhoogt temperatuur zodat het een voordeel heeft ten opzichte van het virus.
Werkt nog niet bij bijen/insecten.

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door JanvdR » za 21 mar 2020, 10:38

Ik kreeg van diverse kanten een link. Hartelijk dank daarvoor. Het geeft een goed antwoord op mijn vraag. Ik concludeer dat een behandeling van twee uur bij 42° te kort is voor een efficiënte behandeling van virussen. Langer mag het niet duren omdat het dan de bijen zou beschadigen. Er treedt wel even een remmend effect op maar dat is niet voldoende.
Voor geïnteresseerden volgt de link: https://reader.elsevier.com/reader/sd/p ... 84A91B177D
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door JanvdR » di 21 apr 2020, 19:49

Uit diverse reacties uit sociale media is mij gebleken dat veel imkers tegenwoordig raampjes kopen die al bedraad zijn. Ik doe dat niet zo omdat ik hergebruik beter voor het milieu vind. Iedereen is echter vrij om dat op eigen manier te doen. Het zette mij wel tot denken. In mijn hyperthermiemethode gebruik ik raampjes met 11 draden. Dat betekent meer gaatjes boren en meer draad trekken. Nu denk ik dat dat misschien helemaal niet nodig is. Ook een raampje met slechts 3 of 4 draden zouden heel goed kunnen werken. De frequentie en de tijdsduur van behandeling moeten dan wel aangepast worden. Ik ga dat in de komende tijd berekenen maar ik denk dat het leidt tot een positief resultaat.
Ik vermeldde eerder dat een project zou starten in Duitsland. Door het coronavirus ligt dat stil. Ik ga echter onverdroten voort.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door JanvdR » do 23 apr 2020, 20:07

Helaas, het werken met voorbedrade raampjes gaat niet. Het rendement is veel te laag. In voorbedrade raampjes, simplex of DN, kun je een mijtensterfte verwachten van 30% tot 40%. Dat is veel te laag. Alleen bij een raampje waar de draadafstand minimaal 2 cm is kun je een positief resultaat verwachten.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten