Vraagje over Varromed

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Vraagje over Varromed

Bericht door Biodlarn » za 25 jan 2020, 10:18

Het antwoord van BeeVital op de vraag of Hive Clean en Varroamed de zelfde werking hebben: Ja.

Verder geen reaktie op verdere vragen over de werking en de hoeveelheid oxaalzuur in vergelijking tot een normale oxaalzuur behandeling.


Groet, Han

H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Vraagje over Varromed

Bericht door H.J.Booij » za 25 jan 2020, 12:29

Varroamed is de opvolger van Hiveclean volgens mij.

Hiveclean was de "niet officiele" hulpmiddel en formeel niet als medicijn gekeurd en Varroamed is de gekeurde en formeel als "medicijn" toegelaten.

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Vraagje over Varromed

Bericht door Biodlarn » ma 03 feb 2020, 16:06

Bee Vital:

"...VarroMed is the successor of HiveClean. But now as a VMP and therefore due to the special manufacturing process as an Medicine mor expensive.
The way of using is in principal the same as for HiveClean.

Both Acids have an influence on the mites. Oxalic by direct contact to the mite, Formic to the mitochondrien ( Cells ) and prolongate the duration of efficacy of VarroMed in the Hive.
Also Propolis has an positive influence to the bees by acceptance of the product, bees stay quiet and calm...."

Het verhaal van BeeVital dat ik 4 jaar geleden van ze kreeg over Hive Clean gaan ze niet meer op in. Broodjeaapverhaal of een leuk verkooppraatje waarschijnlijk.

/Han

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Vraagje over Varromed

Bericht door bazzel » wo 05 feb 2020, 15:25

Volgens mij klopt dat verhaal wel!
Om het een medicijn te noemen tegen de mijten moet je aan allerlei richtlijnen en eisen voldoen. Dat kost geld en daarom is dat spul ook wat duurder.
Om opeens de hiveclean duurder te maken zal er protest komen en geef je het een andere naam maar nu met wel aan de juiste eisen voldaan om het te verkopen als medicijn


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vraagje over Varromed

Bericht door tomer » wo 05 feb 2020, 15:40

Gewoon een andere naam voor hetzelfde product inderdaad. En toch zijn er mensen die zeer tevreden waren over Hiveclean en nu zeer ontevreden met Varromed (wat betreft de werking van het product). :lol:

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Vraagje over Varromed

Bericht door Fish » wo 05 feb 2020, 17:16

1 seizoen Hiveclean gebruikt en was prima, 1 seizoen Varromed en was waardeloos. Kleine steekproefomvang natuurlijk. Er was vast iets met de batch of iets was mogelijk veranderd aan de omstandigheden. Of de Hiveclean was toch niet zo efficiënt. Wat dan ook, voor mij genoeg reden om verder te kijken. Ik zou iedereen aanraden om zelf de volken goed in de gaten te houden bij behandelingen, meer kan je toch niet doen.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Vraagje over Varromed

Bericht door Tieme » do 06 feb 2020, 07:30

Hi Allemaal,

Het afgelopen jaar en het jaar ervoor heb ik als zomerbehandeling Varromed gebruikt voor de volken waarbij dat nodig was. In het algemeen zie ik dat het bij de 6-ramers / miniplus veel beter heeft gewerkt dan bij de volken op 2 bakken. Het lijkt me dan ook dat de dosering hier het probleem is. De grote volken krijgen niet gauw genoeg (en misschien ook niet gauw te veel).

groeten,
Tieme

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Vraagje over Varromed

Bericht door BenSDC » do 06 feb 2020, 10:44

Zijn de sommige mijten misschien ondertussen beter opgewassen tegen het middel?
Bij een behandeling van een groot volk met 30 cc constateerde ik een effectiviteit van 81% wanneer ik de mijtenval in de maand na de behandeling toereken aan de toepassing van VarroMed.

Fondebeaux
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 23:38
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Vraagje over Varromed

Bericht door Fondebeaux » do 06 feb 2020, 22:32

Biodlarn schreef:
ma 03 feb 2020, 16:06
Bee Vital:

Both Acids have an influence on the mites. Oxalic by direct contact to the mite, Formic to the mitochondrien ( Cells ) and prolongate the duration of efficacy of VarroMed in the Hive.
Also Propolis has an positive influence to the bees by acceptance of the product, bees stay quiet and calm...."

Het verhaal van BeeVital dat ik 4 jaar geleden van ze kreeg over Hive Clean gaan ze niet meer op in. Broodjeaapverhaal of een leuk verkooppraatje waarschijnlijk.

/Han
Wat me opvalt als ik het forum zo lees, is dat het lastig blijkt om effectiviteit goed te meten. Temperatuur, luchtvochtigheid, concentraties, varroa druk en volken zijn elke keer anders en het aantal "controle experimenten" gering, waardoor je toch vaak op je gevoel af moet gaan.

Ik vind het wel opvallend dat de mierenzuur dat gebruikt wordt in Varromed (in combinatie met Oxaalzuur en suikerwater) in opgeloste vorm wordt toegediend (4,88g per liter). Wat ik tot nu gelezen heb over het gebruik van mierenzuur is dat het in gasvorm (via verdamping) wordt gebruikt. Heeft iemand ooit geprobeerd om het "recept" van Varromed na te maken en te gebruiken? Wat was het effect?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Vraagje over Varromed

Bericht door Fish » vr 07 feb 2020, 10:17

Laten we er 5 gram mierenzuur van maken, dan is het 0,5% van de oplossing. Volgens mij hoef je zo'n hoeveelheid bijna niet eens te vermelden op een etiket, zo verwaarloosbaar is het. Als je kijkt naar hoeveel organische zuren er in honing zitten bijvoorbeeld, dan is dat al ergens tussen de 0,1 en 1,1%. Verder is een sterkere oplossing aan mierenzuur simpelweg vervelend/schadelijk voor bijen, wat de reden is dat je normaal gesproken met oxaalzuur druppelt en zeker niet met een equivalent aan mierenzuur.

Ik kan bijna niemand vinden die mierenzuur in oplossing toedient en kan nog minder bronnen vinden waar de werking wordt uitgelegd/vastgesteld.

Er even vanuit gegaan dat de propolis en andere etherische oliën niet zoveel uithalen en dat de mierenzuur eigenlijk verwaarloosbaar is, maken ik en vele imkers met mij zowat ieder jaar het recept van Varromed na, en het werkt dan ook prima. Bij deze het recept.
Laatst gewijzigd door Fish op vr 07 feb 2020, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten