Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door vdiesveld » vr 24 jan 2020, 20:56

BenSDC schreef:Verenigen is niet het zelfde als sterfte, want alle bijen blijven leven.
Ik kan me wel vinden in wat Fish zegt. Je moet het niet op individueel niveau bekijken, maar op niveau van de kolonie. Zonder koningin sterft het bijenvólk. Als je verenigt leven de overgebleven werksterbijen inderdaad nog even, maar na korte tijd ben je dat volk gewoon kwijt, dat volk is gestorven. Met de koningin verdwijnt de genenpool en dus alle eigenschappen van dat specifieke volk.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door tomer » za 25 jan 2020, 17:42

0,5 x 2 = 1
Ofwel, met het verenigen van 2 halfdode volken verlies je 1 volk en hou je 1 volk over. Dan kan je over winterverlies spreken ipv wintersterfte... :whistle:

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door Fish » ma 27 jan 2020, 10:33

BenSDC schreef:
vr 24 jan 2020, 14:46
De definitie van sterfte ligt vast. Dood is dood. Geen discussie over mogelijk.

Ik zou het ook graag zo zwart wit hebben, maar toch is het nog subjectief. Alleen al de keuze verenigen of niet zorgt óf voor 0 wintersterfte, of potentieel voor 2 dode volken. Dan toets je eigenlijk "imkerfouten" of "imkersuccessen" met deze vraagstelling, en niet daadwerkelijke bijensterfte. Het vervuild eigenlijk een dergelijke enquête voor wintersterfte, althans als je menselijk handelen er zoveel mogelijk buiten wilt laten.

Het komt er eigenlijk op neer dat ik graag de "natuurlijke" bijensterfte zou willen weten; invloeden van het klimaat, verergering van mijtziektes en dergelijke. Verschillen per drachtgebied misschien. Invloed van nieuwe bestrijdingsmiddelen. Maar dat kan helemaal niet met deze wintersterfte cijfers, mede doordat de imker zo'n grote rol heeft met zijn handelingen (verenigen/behandelen/voeren e.d.). Wáárom zit iemand met twee halve volkjes die verenigd moeten worden?

Kijk ik naar de uitkomsten van bijvoorbeeld 2017-2018, dan rollen daar de volgende oorzaken uit:
1. Voergebrek
2. Koninginnenproblemen
3. Te klein ingewinterde volken
4. Stormschade
5. Nosema en kalkbroed
6. Te late inwintering i.v.m. balsemiendracht
7. Vervuilde kunstraat
8. Muizen

Maar dat is eigenlijk toch helemaal niet interessant? Wat betekent het nou als er het volgend jaar meer/minder sterfte is? Dat de imkers beter/minder hun best doen?

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door Jaap v.Popering » ma 27 jan 2020, 11:14

Fish schreef:
ma 27 jan 2020, 10:33


Kijk ik naar de uitkomsten van bijvoorbeeld 2017-2018, dan rollen daar de volgende oorzaken uit:
3. Te klein ingewinterde volken
6. Te late inwintering i.v.m. balsemiendracht
Mag ik mij verzetten tegen bovenstaande uitkomsten als oorzaak voor de wintersterfte .

Ik winter gezonde Apidae volkjes in op twee rompjes ( 6 raatjes ) en winter deze ook uit .
Het merendeel van kleine ingewinterde volkjes zullen ook ziek zijn .

Ik heb zelf in het verre verleden op zo,n soort dracht tot in de late herfst gestaan ( teunisbloem) en winterde ook deze zeer klein uit .
De oorzaak daarvan is dat in de herfst de volken het broed verzuipen en met zeer weinig winterbijen de winter ingaan ,
maar zullen daar niet aan dood gaan .

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door Fish » ma 27 jan 2020, 11:24

Daar doel ik wel op; als je twee kleine volkjes moet verenigen voor de winter, dan is er iets mee aan de hand. Ziek, mijten, wat dan ook. Maar om het vervolgens wintersterfte te noemen als je niks zou hebben gedaan? Beetje vreemd.

Wat vast staat is dat een klein, gezond volk niet per definitie dood gaat in de winter, is mij ook vaak gelukt in een miniplus of iets dergelijks. Broeder Adam winterde ook zeer klein in. Dus je mag het geen causaal verband noemen, tussen grootte en overlevingskans, zonder dat je de oorzaak van die grootte benoemd.

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door JanvdR » zo 26 apr 2020, 19:23

Er wordt iets duidelijk! Duitsland heeft momenteel ongeveer 150000 imkers. Slechts 12000 daarvan rapporteren over wintersterfte. Dat is minder dan 10%. Durven ze niet? Er is duidelijk iets mis. De enquête is anoniem maar dat schijnt niet te helpen. Om een betrouwbaar beeld te krijgen wordt de meldingstermijn met een week verlengd. Uit mijn omgeving weet ik dat de wintersterfte hoog is maar ik weet niet of ze dat ook melden. Ook de stal van onze vereniging heeft er flink onder geleden hoewel die stal door ervaren imkers gerund wordt. Als het zo doorgaat verwacht ik voor dit jaar ook niet veel goeds. Het is veel te droog waardoor er nauwelijks nectar binnenkomt. Op mijn grond heb ik beregend en zie nu dat bijen fourageren. We hopen er het beste van.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door JanvdR » do 30 apr 2020, 18:50

Er zijn getallen over wintersterfte gepubliceerd. Het valt lager uit dan de prognose. Zijn die getallen betrouwbaar gezien het aantal respondenten? Voor wie meer wil weten: https://www.bienenkunde.rlp.de/Internet ... trolle.pdf
Wat opvalt is dat Bremen weer zwaar getroffen is. Misschien moeten de Bremer stadsmuzikanten weer eens optreden.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten