Rooflokkers of mijtbommen?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Rooflokkers of mijtbommen?

Bericht door Fish » di 11 feb 2020, 10:56

Ik kwam dit artikel tegen van o.a. Thomas Seeley, waarin wordt gekeken naar stervende, door varroa geplaagde volken en de verspreiding van deze mijten naar omliggende volken. Hoewel al van de zomer gepubliceerd was dit voor mij nieuws, vandaar dat ik het artikel even met jullie wilden delen.

Wat mij opviel:
  • Vervlieging van bijen en roof van (stervende) volken met mijt hebben wel degelijk een effect op het aantal mijten in omringende volken
  • Roof lijkt een groter effect dan vervlieging te hebben
  • Afstanden tussen volken van 300m was niet genoeg om te beschermen tegen roof
Helaas maar een kleine proefopstelling. Gezien er in mijn omgeving toch wel zeker een tiental volken zijn gesneuveld van de winter binnen die 300m (bijenpark), vrees ik dat ik even extra op moet letten in het voorjaar. Hoe doen jullie dat?

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Rooflokkers of mijtbommen?

Bericht door Jaap v.Popering » di 11 feb 2020, 11:25

Fish schreef:
di 11 feb 2020, 10:56
. Gezien er in mijn omgeving toch wel zeker een tiental volken zijn gesneuveld van de winter binnen die 300m (bijenpark), vrees ik dat ik even extra op moet letten in het voorjaar. Hoe doen jullie dat?
Hoelang denk jij dat varroa mijten nog leven in een dood volk .?
Ik denk niet dat je na enkele weken nog bevreesd moet zijn voor besmetting .

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Rooflokkers of mijtbommen?

Bericht door Fish » di 11 feb 2020, 12:10

Ja eerlijk gezegd geen idee, merk wel dat de kasten nu worden leeggeroofd. Maar het zal inderdaad zo zijn dat de volken die in september/oktober het loodje leggen een groter risico zijn.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Rooflokkers of mijtbommen?

Bericht door oldtimer » di 11 feb 2020, 12:46

Bij elk dood dier verlaat de parasiet direct na de dood zijn gastheer/voedingsbodem. Bijvoorbeeld, van een dooie hond die vlooien heeft, springen gelijk de vlooien eraf zodra de hond dood is. Dat is bij vogels in geval van mijten, en of luizen ook zo. Een teek bij een hond zal wat langer duren omdat hij vast zit, maar uiteindelijk verlaat ook de teek zijn gastheer.
Misschien is dat bij bijen anders maar ik denk niet niet.
Alexander (Lex)

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Rooflokkers of mijtbommen?

Bericht door tomer » di 11 feb 2020, 13:19

Volgens mij moet je voor herbesmetting door roverij en vervliegen vooral opletten in de nazomer en herfst. Dat kan dan echt problemen geven. Maar je kan zoiets niet tegenhouden. Als jouw bijen zwakke volken vinden in de buurt met een te grote vliegopening, dan roven ze.
Bij volken die na de winter dood zijn, zijn de mijten ook dood, daar hoef je niet voor te vrezen. Wel vervelend als zo'n dode kasten in het voorjaar worden leeggehaald en je wintervoer in de honingkamers krijgt.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Rooflokkers of mijtbommen?

Bericht door Jaap v.Popering » di 11 feb 2020, 13:29

tomer schreef:
di 11 feb 2020, 13:19
. Wel vervelend als zo'n dode kasten in het voorjaar worden leeggehaald en je wintervoer in de honingkamers krijgt.
Ik mag toch aannemen dat elke imker in de lente zijn kasten controleerd , bij dode volken de raten er uithaalt en zijn kast schoonmaakt .

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Rooflokkers of mijtbommen?

Bericht door tomer » di 11 feb 2020, 14:20

Spijtig genoeg zijn er ook andere imkers...
Ik kan hier een voorbeeld geven van een stand waar de imker maar een paar keer per jaar komt kijken.
Elk voorjaar opnieuw dode volken en die kasten blijven gewoon staan tot ver in april of zelfs mei. Het lijkt dan alsof er volken inzitten, maar het zijn gewoon rovende bijen.
Soms blijven de kasten het jaar rond staan om zwermen in te laten trekken... Het gevolg is dat de piepschuim kasten opgegeten worden door de wasmotrupsen en vol gaten zitten. :shock:

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Rooflokkers of mijtbommen?

Bericht door Fish » di 11 feb 2020, 16:10

Ja die andere imkers zitten hier ook wel. Wordt je vanzelf cynisch van.

Al eens eerder aangehaald, maar wat ik nog erger vind is dat het overtollig wintervoer niet wordt verwijderd. Bij uitbreiding van het broednest komt dat allemaal in de honingkamer en wordt geslingerd. Dode kasten tot mei laten staan is ook geen uitzondering. Maar goed ik dwaal af.

Als het nu begint op te vallen dat er dode volken zijn en er geroofd wordt, is het niet uitgesloten dat deze al in het vroege najaar zijn gestorven, toch? Zeker met de eerder genoemde nalatigheid in het achterhoofd. Ik denk dat het sowieso verstandig is om in mijn geval even een alcohol- of poedersuiker test te doen zodra het weer het toelaat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten