Bestrijdingadvies

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Bestrijdingadvies

Bericht door Jaap v.Popering » wo 25 mar 2020, 15:52

Ik zie hier het bestrijdingsadvies voor 2020 van onze zuiderburen .
Opmerkelijk dat zij een toelating voor ; Apivar ( Amitraz ) hebben .

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 2nJtCLDj8W

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Bestrijdingadvies

Bericht door Fish » wo 25 mar 2020, 16:25

Dat staat er al jaren in, ook in voorgaande versies. Noemen ze het cascadesysteem, omdat het in Frankrijk is toegelaten mag het in België ook.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bestrijdingadvies

Bericht door Jaap v.Popering » wo 25 mar 2020, 18:37

Fish schreef:
wo 25 mar 2020, 16:25
. Noemen ze het cascadesysteem, omdat het in Frankrijk is toegelaten mag het in België ook.
Nee dat is niet via het cascade systeem ...Ik lees verder en citeer ;....Er kunnen ook andere geneesmiddelen op basis van andere actieve substanties die niet geregistreerd zijn in België, bekomen worden door een verplichte tussenkomst van een dierenarts door toepassing van het cascadesysteem: - geneesmiddelen op basis van tau-fluvalinaat (bijvoorbeeld Apistan®);- geneesmiddelen op basis van coumaphos (bijvoorbeeld Checkmite®); - geneesmiddelen op basis van mierenzuur (bijvoorbeeld MAQS®, hierbij moet rekening gehouden worden met de grootte van de kolonie (minimumgrootte

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Bestrijdingadvies

Bericht door Gerard Boswinkel » do 26 mar 2020, 21:08

Ik ben nog steeds heel dankbaar dat deze rotzooi in Nederland niet is toegelaten. Finger weg von diesem Zeug!!!
We hebben het ook helemaal niet nodig!!!!!

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bestrijdingadvies

Bericht door Jaap v.Popering » vr 27 mar 2020, 08:14

Ik vind het op zijn minst opmerkelijk dat binnen de Europese grenzen zo verschillend geschreven , gedacht , en geadviseerd wordt , de een vind dit en de ander weer iets anders .
Om bij de bijengezondheid te blijven zijn in elk land de regeltjes en toelatingen weer anders . Het valt mij op dat in een groot deel van Europa Apivar een toegelaten middel is , zouden zij dan geen onderzoek gedaan hebben naar de voedselveiligheid voor zij die toelating verstrekt hebben . ?
Wanneer ik dan wat verder kijk worden de in Nederland ( gedoogde ) kwistig gebruikte middelen bij onze zuiderburen weer aan banden gelegd .

Ook ik ben voorstander van door de overheid goedgekeurde middelen , ik citeer ...Van de op EU-niveau vergunde geneesmiddelen is ..wanneer zij worden gebruikt zoals voorgeschreven door de bijsluiter ,de werkzaamheid en zuiverheid gekend en bewezen .
Dan kunnen ook wij gebruik maken van het door Europa ingestelde Cascadesysteem om middelen welke elders een toelating verkregen hebben volgens de gebruiksaanwijzing te gebruiken .

Tenslotte gaat het niet om wat een ieder ergens van vind of denkt, duizend imkers duizend meningen .

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Bestrijdingadvies

Bericht door jossmits » ma 30 mar 2020, 10:07

Ik denk dat je gelijk hebt dat wanneer een product in een ander Europees land is toegelaten, in dit geval apivar, je volgens het cascadestelsel het ook in Nederland mag gebruiken.
Overigens is Apivar zo ongeveer op de hele wereld toegelaten. Ik heb het zelf gedurende een jaar of 10 in Frankrijk toegepast. De veiligheid en effectiviteit is in Frankrijk uitgebreid getest. Het probleem met Apivar is dat met de werkzame stof - Amitraz- door hobbyisten eigen "middeltjes" in elkaar geknutseld worden, die absoluut niet veilig zijn, vooral omdat dan vaak de hoeveelheid Amitraz enorm is in vergelijking met de hoeveelheid Amitraz in Apivar. Dus Apivar is wel veilig (volgens de toelating), maar eigen "brouwseltjes" op basis van Amitraz niet.

Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten