Chronisch Paralyse Virus

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Chronisch Paralyse Virus

Bericht door Jaap v.Popering » do 18 feb 2021, 16:29

Ik heb gisteren de volkjes kunnen bekijken .
Volk A zit op een straatje of vier bijen met broed in alle stadia .
Hier moet ik wel bij vermelden dat dit volkje vorige week in mijn garage gestaan heeft bij + tien graden .

AA-2-21-3.jpg
AA-2-21-4.jpg

Volk B heeft iets meer bijen maar minder broed . Dit volk heeft de vorstperiode wel buiten gestaan ..

BB-2-21-2.jpg
BB-2-21-3.jpg

Ik denk dat allebei de volken gezond zijn , nog even afwachten of zij een goede voorjaarsontwikkeling krijgen .

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: Chronisch Paralyse Virus

Bericht door sikkie68 » do 25 mar 2021, 10:02

hoi allen, Jaap,

tot mijn grote verdriet ben ik deze winter 2 volken verloren.
stonden naast elkaar en merkte na het inwinteren dat er bij 1 volk constant bijen 'afvlogen'' en binnen 20 cm van de kast neerstorten, bij het oxalen was het volk nog maar een handje vol bijtjes met een dode koningin boven op leeg dus. ik heb ze door de vrieskou laten inslapen en de kast geruimd schoongemaakt enz.
volk ernaast wat bij oxalen nog 8 straten vol was 2 bk, liet pas na 2,5 maand ,na het oxalen , dode bijen op de plank zien. Dit betrof veel donker gekleurde bijtjes niet veel maar wel elke dag stuk of 50 , vond het wel verdacht.
De andere 2 volken ook min. zo groot. met het zelfde oxaalzuuroplossing gedruppeld.. geen enkele dode bij op de plank. schone bodem
Gister vlogen deze kasten heerlijk en haalde stuifmeel en water; behalve dit volk, totaal geen activiteit, dus ik kijken is het nog maar een handje vol bijtjes trillend op raat.
q niet gevonden in de stapel dode veel zwarte bijen die op de bodem lagen, ruimschoots voer aanwezig, geen broed ,een hele trieste toestand bah grrrr
vraag me af of ik dit had kunnen voorkomen door het te zien voor het de winter in ging???????????????????????? :think: :?: :?:
ps de mijten val was matig bij dit volk na oxalen....
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Chronisch Paralyse Virus

Bericht door Jaap v.Popering » za 27 mar 2021, 21:08

sikkie68 schreef:
do 25 mar 2021, 10:02
hoi allen, Jaap,

.
q niet gevonden in de stapel dode veel zwarte bijen die op de bodem lagen, ruimschoots voer aanwezig, geen broed ,een hele trieste toestand bah grrrr
vraag me af of ik dit had kunnen voorkomen door het te zien voor het de winter in ging???????????????????????? :think: :?: :?:
ps de mijten val was matig bij dit volk na oxalen....
Het doodgaan van volken in de winter kan meerdere oorzaken hebben , er zijn meerdere vierussen die de volken belagen .
Daar de varroa de verspreider van deze virussen is zou ik dit als hoofdoorzaak zien wat dat betreft .
Het merendeel van de volken is dan helemaal leeg ( verdwijnziekte ) omdat er bij jou veel dode bijen nog in de kast zijn zou je deze kunnen laten onderzoeken om welke oorzaak zij doodgegaan zijn .
Normaal is het bij veel dode bijen in de kast verhongerd , bij een lege kast varroa . Maar zoals gezegd en zijn nu meerdere virussen die de oorzaak kunnen zijn .

Om dit te voorkomen is er slechts één manier ...Bestrijden ----en nogmaals bestrijden .

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: Chronisch Paralyse Virus

Bericht door sikkie68 » zo 28 mar 2021, 10:55

hoi jaap, bedankt voor jouw reaktie !
Ik heb de kast ontdaan van 7 1/2 volle voerramen waar de restant bijtjes opzaten dus verhongering is me bespaart gebleven! :hand: :neutral:
zal zeker mijn behandel plan onder de loep nemen ! :roll: :think:
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Chronisch Paralyse Virus

Bericht door Jaap v.Popering » zo 28 mar 2021, 11:08

sikkie68 schreef:
zo 28 mar 2021, 10:55

Ik heb de kast ontdaan van 7 1/2 volle voerramen waar de restant bijtjes opzaten dus verhongering is me bespaart gebleven!
Het gaat niet om hoeveel ramen voer er nog in waren , maar konden de bijen het voer nog bereiken .
In een vorstperiode kunnen de bijen verhongeren terwijl zij slechts enkele centimeters van het voer verwijderd zijn .
De tros krimpt terwijl zij het broed blijven verzorgen en kunnen daardoor van het voer vandaan krimpen en verhongeren .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten