Eind oktober, binnen 1 week mijn bijen weg/ dood

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Alexandra
Berichten: 3
Lid geworden op: di 02 jun 2020, 17:46
Imker sinds: Augustus
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Eind oktober, binnen 1 week mijn bijen weg/ dood

Bericht door Alexandra » zo 25 okt 2020, 23:53

Hallo allemaal,

Ik ben Alexandra en ik ben nog een echte beginner.
Ik ben in september begonnen met mijn eerste carnica volk in een segeberger kast.
Het ging heel erg mooi. De bijen haalde nog veel stuifmeel en ik heb ze suikerwater gevoerd.
Deze week merkte ik al dat het volk aanzienlijk begon te krimpen van 7 straatjes naar 3. Gisteren waren alle bijen weg op de koningin na die alleen nog amper levend op een raad te vinden was.
Op de gaasbodem lagen letterlijk 10 dode bijen en de rest was........ Joost mag weten waar.
In de kas zijn ruim 7 raten voer aanwezig en ongeveer een half raam gesloten broed.

Ik heb geen aanwijzingen gehad dat het volk ziek was (of ik heb het niet gezien).
Wat heb ik over het hoofd gezien. En hoe is dit te verklaren. Ik geef het niet op ik begin van het voorjaar weer opnieuw. Ik wil alleen voorkomen dat dit nogmaals gebeurd.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Eind oktober, binnen 1 week mijn bijen weg/ dood

Bericht door A.A. Staals » ma 26 okt 2020, 07:28

Alexandra schreef:
zo 25 okt 2020, 23:53
Hallo allemaal,

Ik ben Alexandra en ik ben nog een echte beginner.
Ik ben in september begonnen met mijn eerste carnica volk in een segeberger kast.
Het ging heel erg mooi. De bijen haalde nog veel stuifmeel en ik heb ze suikerwater gevoerd.
Deze week merkte ik al dat het volk aanzienlijk begon te krimpen van 7 straatjes naar 3. Gisteren waren alle bijen weg op de koningin na die alleen nog amper levend op een raad te vinden was.
Op de gaasbodem lagen letterlijk 10 dode bijen en de rest was........ Joost mag weten waar.
In de kas zijn ruim 7 raten voer aanwezig en ongeveer een half raam gesloten broed.

Ik heb geen aanwijzingen gehad dat het volk ziek was (of ik heb het niet gezien).
Wat heb ik over het hoofd gezien. En hoe is dit te verklaren. Ik geef het niet op ik begin van het voorjaar weer opnieuw. Ik wil alleen voorkomen dat dit nogmaals gebeurd.
Wat je verteld wijst op verdwijnziekte ten gevolge van varroa besmetting.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Eind oktober, binnen 1 week mijn bijen weg/ dood

Bericht door Jaap v.Popering » ma 26 okt 2020, 08:46

Alexandra schreef:
zo 25 okt 2020, 23:53
Ik ben in september begonnen met mijn eerste carnica volk in een segeberger kast.
Hallo .
Ik zie dat je pas in september met bijen begonnen bent .
Dan heb je deze waarschijnlijk ergens gekocht en zou ik de verkoper benaderen over de behandeling tegen de varroa .

Zelf verkoop ik na de zomer geen volken meer om zoiets te voorkomen en dat risico niet door te spelen naar een beginneling .

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Eind oktober, binnen 1 week mijn bijen weg/ dood

Bericht door Tieme » ma 26 okt 2020, 12:48

Hi Jaap,

Op welke manier helpt dat dan? Als iemand vroeg in het jaar een volkje koopt moet dat aan het eind van het jaar behandeld worden. Zo ook een laat in het jaar verkocht volkje. Ik denk wel dat het er altijd duidelijk bij gezegd moet worden.

groeten,
Tieme

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Eind oktober, binnen 1 week mijn bijen weg/ dood

Bericht door A.A. Staals » ma 26 okt 2020, 13:03

Tieme schreef:
ma 26 okt 2020, 12:48
Hi Jaap,

Op welke manier helpt dat dan? Als iemand vroeg in het jaar een volkje koopt moet dat aan het eind van het jaar behandeld worden. Zo ook een laat in het jaar verkocht volkje. Ik denk wel dat het er altijd duidelijk bij gezegd moet worden.

groeten,
Tieme
Volk moet eind juli/begin augustus behandeld worden. Door pas eind augustus/begin september te bestrijden zijn al veel volken te gronde gegaan.
Bij kopen in het voorjaar heb je een volk. En zoals nu blijkt bij kopen in het najaar niet altijd.
ad staals
Laatst gewijzigd door A.A. Staals op ma 26 okt 2020, 13:12, 2 keer totaal gewijzigd.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Eind oktober, binnen 1 week mijn bijen weg/ dood

Bericht door A.A. Staals » ma 26 okt 2020, 13:07

Alexandra schreef:
zo 25 okt 2020, 23:53

In de kas zijn ruim 7 raten voer aanwezig en ongeveer een half raam gesloten broed.

Zoek eens naar mijten in dat gesloten broed.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Eind oktober, binnen 1 week mijn bijen weg/ dood

Bericht door Jaap v.Popering » ma 26 okt 2020, 13:27

Tieme schreef:
ma 26 okt 2020, 12:48
. Zo ook een laat in het jaar verkocht volkje. Ik denk wel dat het er altijd duidelijk bij gezegd moet worden.
Ik denk dat begin september de behandelingen achter de rug moet zijn om een volk gezond de winter door te krijgen .
Dan zijn er niet veel beginnelingen die een probleemvolk nog op de been zullen houden .

Ik verkoop in de herfst ...geen ....volken omdat het dan niet te constateren is of een volk de winter door zal komen ...of niet .
Volken die maart gehaald hebben zullen de kopers meer zekerheid hebben dat zij een gezond volk gekocht hebben .

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Eind oktober, binnen 1 week mijn bijen weg/ dood

Bericht door Tieme » ma 26 okt 2020, 13:53

jullie hebben wel een punt hoor. Ik heb ook net een volkje gekregen ik middel verenigen heb moeten versterken omdat ze veel last hebben van de mijten. Zonder hulp zou dat volkje het denk ik niet redden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten