oxaalzuurbehandeling

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: oxaalzuurbehandeling

Bericht door Tieme » di 17 nov 2020, 16:02

Hi Jaap,

Dat broed uitsnijden is wat overdreven inderdaad. Ik zal bij de ergste volken dit weekeinde even kijken. Wellicht is er niet veel broed meer, dan zal sproeien best goed kunnen helpen.

groeten,
Tieme

Iwe
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 18:03
Contacteer:

Re: oxaalzuurbehandeling

Bericht door Iwe » di 17 nov 2020, 17:49

Waarom wil je ze behandelen? De schade door mijten is al toegebracht.
Als ze de winter niet overleven kunnen ze volgend seizoen hun genen ook niet verspreiden. :)
Als het een groot volk is gaan ze het wel redden. Misschien geen productievolk voor de lente, (misschien wel voor de zomer) en maak er dan ook geen afleggers van.
Maak volgend jaar een paar extra volkjes aan om zo'n winterverliezen te compenseren van volken waar weinig mijten uitvallen en goed uitwinteren.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: oxaalzuurbehandeling

Bericht door Tieme » wo 18 nov 2020, 14:04

Volken zijn broedloos. Ik heb ze gesproeid met een 3 procent oxaalzuur oplossing.

Iwe, het is zeker niet zo dat de schade door de mijten al is toegebracht. Het zijn mooie grote volken. Volgend jaar valt daar nog veel plezier aan te beleven. Zeker als ik nu de mijtpopulatie flink te pakken heb gehad.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: oxaalzuurbehandeling

Bericht door Tieme » do 19 nov 2020, 09:54

Het sproeien van oxaalzuur in November December als de volken broedloos zijn heeft een hoge werking. Uit een publicatie van het Schweizerisches Zentrum für Bienenforschung uit 2001 blijkt dat er gerekend mag worden op een gemiddelde mijtdoding van meer dan 95%. Nadelige effecten rapporteren ze niet.
Omdat je raam voor raam moet besproeien kost het iets meer tijd dan druppelen. Als je werkt met Dadant is dat niet eens heel veel tijd. Voor een spaarkast op twee bakken met chagrijnige volken zou ik er niet aan beginnen denk ik.

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe lang de volken al broedloos zijn en hoe lang ze dat nog zullen zijn. Tegenwoordig heb je daarvoor allerhande mooie gadgets. Misschien eens kijken of de Sint er een wil brengen...... :D

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: oxaalzuurbehandeling

Bericht door tomer » do 19 nov 2020, 13:59

Dit zal zeker een hoog percentage mijten doden, maar als iedereen straks in december kasten gaat openen om raam per raam te besproeien kan ik mij wel wat nadelige gevolgen voorstellen.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: oxaalzuurbehandeling

Bericht door Tieme » vr 20 nov 2020, 12:27

Welke dan? Er is al vaker aangetoond dat het niet echt kwaad kan. Ook onderzoek naar het sproeien met melkzuur heeft dat aangetoond. Punt is meer dat het veel werk is.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: oxaalzuurbehandeling

Bericht door tomer » vr 20 nov 2020, 12:54

Sproeien met oxaalzuur is niet het probleem. Ik bedoel de periode waarin dat hier gebeurt: november-december.
Nu de kasten openen en raam per raam besproeien geeft naar mijn mening teveel verstoring. De temperatuur viel eergisteren misschien wel mee (warmste 18 november ooit met 15 a 16 graden Celcius), maar toch lijkt mij dat er kans is op onderkoeling als de bijen besproeid worden (cold shock). Het grootste gevaar: als er deze periode iets met de koningin gebeurt (pletten, verloren raken,...) is het volk verloren.
Ik geloof wel dat jij het voorzichtig en goed gedaan hebt, wat ik bedoel is dat wanneer minder ervaren imkers hun kasten nu ook op deze manier gaan behandelen het hier en daar wel fout zal lopen.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: oxaalzuurbehandeling

Bericht door Tieme » vr 20 nov 2020, 13:04

dat kan natuurlijk

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: oxaalzuurbehandeling

Bericht door Tieme » ma 23 nov 2020, 10:37

Zaterdag weer even gekeken. Bij de volken, die ik heb behandeld, zijn veel mijten gevallen. Ik ben blij dat die nu weg zijn. Vooral als ik dit zie, verwonder ik me over dat er geen verkreukelde vleugels o.i.d. te zien zijn.
mijtval 21 nov.jpg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten