Oxaalzuurbehandelingen & kwakkelwinters

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Oxaalzuurbehandelingen & kwakkelwinters

Bericht door Bart de Coo » za 12 dec 2020, 14:54

Vanmorgen heb ik met een paar mensen een rij volken behandeld met oxaalzuur. Ik deed dat om 08.00 uur 's morgens. Dat lijkt goed gewerkt te hebben.

Mijn probleem was natuurlijk dat die volken zo vaak onrustig worden als je later op de dag druppelt, zelf als het een paar graden vriest. Een ander probleem is dat de volken geen mooie compacte tros vormen bij wat hogere temperaturen, waardoor de druppelmethode lastig uitvoerbaar wordt.

Hennie Kroese, de Apeldoornse koninginnenteler, lost dat op door met de plantenspuit te 'sproei-druppelen': hij zet de spuit op een stand die het midden houdt tussen sproeien en druppelen en gaat zo de straatjes af. Deze methode heeft volgens mij nog steeds twee nadelen: je moet wel een zeer ervaren druppelaar zijn, want je moet de dosis een beetje aanvoelen - een injectiespuit werkt veel nauwkeuriger natuurlijk - en je zit nog steeds met die onrustige volken, die soms flink in beweging kunnen komen, met alle nare gevolgen van dien.

Maar wat nu als je de kasten opent in de ochtendschemering, dus in deze tijd van het jaar zo om 08.00 uur 's morgens? Dan vormen de bijen een stevige tros - het is op een winterochtend al gauw lekker koud. En door de halve duisternis, veronderstel ik, hebben ze ook niet zo de neiging om op te vliegen of om zich te verroeren.

Het verliep zeer vlekkeloos allemaal. Ik denk dat dat komt door het vroege uur en ik denk dat ik dit vaker ga doen.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandelingen & kwakkelwinters

Bericht door Hans van der Post. » za 12 dec 2020, 23:38

In mijn omgeving is vrijdag oxaal gedruppeld was een uitgelezen dag. Tien dagen niet gevlogen, dekplank is koel geen broed.
Over een paar dagen de schuiflade "lezen".
Ook in mijn omgeving zijn er imkers die nu kasten vol voer en geen bijen hebben. Navraag in de broedloze tijd (juni) niet gedruppeld.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten