Aziatische hoornaar

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Aziatische hoornaar

Bericht door A.A. Staals » wo 15 dec 2021, 10:20

https://omroepvenlo.nl/nieuws/artikel/k ... ijenkassen

Is dit niet typisch verdwijnziekte (varroamijt)?

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Aziatische hoornaar

Bericht door Jaap v.Popering » wo 15 dec 2021, 11:36

Volgens mij wel Ad .
Het tijdstip en beeld van het restant broed komen volgens mij overeen met de ; verdwijnziekte .
IMG_6742.jpg

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Aziatische hoornaar

Bericht door tomer » wo 15 dec 2021, 13:02

Hier in België heb ik ook verschillende geruchten gehoord over uitgemoorde bijenkasten door Aziatische hoornaars. Dat is iets wat niet overeenkomt met de werkelijkheid. De hoornaars vangen vóór de kast bijen weg, dat zijn er per hoornaar maar een 20 per dag. Meestal worden ze zelfs niet eens opgemerkt door imkers.
Enkel wanneer er met vele hoornaars tegelijk bijen weggevangen worden, ontstaat er bij de bijen stress waardoor ze niet meer naar buiten gaan om voedsel te halen en het volk verzwakt. Zo'n situatie hebben we in België en Nederland (nog) niet. Als een volk verzwakt is, gaan de hoornaars ook in de kast voedsel zoeken, net zoals wespen.
Imkers geven snel een oorzaak voor de dood van hun volk, terwijl de belangrijkste oorzaak nog steeds de imker zelf en de varroa (met bijhorende virussen) is: dus tijdig en correct mijten bestrijden en voldoende bijvoeren. In de zomer zijn blijkbaar ook vele volken verhongerd wegens schaarste na het slingeren. Als er dan ergens een nest Aziatische hoornaars in de buurt hangt zijn zij natuurlijk al snel de boosdoener...
Het is wel belangrijk ook de Aziatische hoornaar te bestrijden en nesten op te sporen, want ze zijn wel degelijk schadelijk en kunnen in de toekomst voor problemen zorgen. Elk nest dat niet tijdig gevonden wordt geeft 3 tot 5 nesten het jaar nadien.
Zelf heb ik dit jaar 13 nesten gevonden...helaas gemerkt dat niet veel andere imkers zich hiermee bezig houden.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Aziatische hoornaar

Bericht door Hans van der Post. » do 29 jun 2023, 22:29

Opmars Aziatische hoornaar zet door

De Aziatische hoornaar is dit jaar al meer dan 300 keer waargenomen in Nederland. De meeste hoornaars zijn (tot 27 juni) gezien in Zeeland (168), Brabant (79) en Limburg (36) maar zijn ook al veel noordelijker zoals in Hooghalen bij Assen, Nunspeet, Almere en Aalsmeer. Alleen in de provincies Friesland en Groningen zijn er nog geen Aziatische hoornaars waargenomen. De campagne over de exoot is succesvol. Dankzij alle aandacht over Aziatische hoornaars hebben we al een groot aantal kunnen bestrijden. Het gevaar is echter nog niet geweken.

Van selectieve val naar wiekpot

Vanaf nu is het advies om de selectieve vallen niet meer te gebruiken. Er zijn inmiddels voldoende werksters geboren en de koningin zal het nest niet meer verlaten om te foerageren. De selectieve vallen kunnen nu dus niet meer ingezet worden om de koninginnen weg te vangen. Bovendien worden nu de werksters van de Europese hoornaar actief en het is niet de bedoeling dat deze onbedoeld slachtoffer worden van de vallen. Om nesten van de Aziatische hoornaars op te kunnen sporen kun je nu wiekpotten inzetten. Zie hiervoor: https://www.bijenhouders.nl/ aziatische-hoornaar onder de kop ‘Wat kun je zelf doen?’

Presentatie en draaiboek

Verschillende imkersverenigingen hebben al informatiebijeenkomsten over de Aziatische hoornaar georganiseerd. Mocht je belangstelling hebben om ook in jouw vereniging een presentatie te houden neem dan contact op met Marianne Meijboom (marianne@bijenhouders.nl) of Leontine Uijthof (leontine.uijthof@gmail.com). Meer informatie over de Aziatische hoornaar is ook te vinden op: https://www.bijenhouders.nl/ themas/aziatische-hoornaar/ en het ledenportaal van de NBV: https://mijn-nbv.bijenhouders.nl/mijn-n ... e-hoornaar.

Ter herinnering: Wat jezelf kunt doen

Leer Aziatische hoornaars goed herkennen
Afbeelding herkenning aziatische hoornaar
Informeer je omgeving over de opmars van de Aziatische hoornaar en de schade die de soort geeft en vraag hen alert te zijn. We weten dat niet-imkers moeilijk soorten kunnen onderscheiden, maar met jouw hulp in hun achterhoofd willen ze vast een foto of filmpje maken zodat je even kunt meekijken welke soort er vliegt.

Maak altijd een foto en meld het op https://waarneming.nl/go/vespa-velutina/ als je een Aziatische hoornaar denkt te zien. Hiervoor is geen account nodig. Zodra de melding is geverifieerd wordt er contact opgenomen met de melder voor vervolgacties. Ook is het melden belangrijk om goed inzicht te verkrijgen in de opmars en verspreiding van de Aziatische hoornaar in Nederland.

Volg de Facebookgroep “Opsporing Aziatische hoornaar Nederland” en de waarnemingen op waarneming.nl om op de hoogte te blijven van waarnemingen en de meest recente ontwikkelingen rond de Aziatische hoornaar in Nederland.

Plaats van juni t/m september een wiekpot in je omgeving, zeker als er een Aziatische hoornaar is gespot bij je in de buurt. Sla in de zomer Aziatische hoornaars niet dood, zij kunnen namelijk ingezet worden bij het vinden van het zomernest hoog in de boom. Ook hier is het van belang de waarneming te melden. De provincies zijn verantwoordelijk voor het weghalen van de nesten.
Verder zijn we op zoek naar contactpersonen binnen elke vereniging die we eventueel kunnen benaderen als er een Aziatische hoornaar in de omgeving is gemeld. Hierover is vandaag ook een apart bericht naar de besturen van de lokale verenigingen gestuurd.

We blijven jullie informeren over ontwikkelingen op dit gebied via onze website en via Imkernieuws.

Fijne zomer!

Hartelijke groeten,

Marianne Meijboom

NBV Beleidsadviseur Bijengezondheid & Biodiversiteit
!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Aziatische hoornaar

Bericht door Jaap v.Popering » ma 28 aug 2023, 14:08

Deze morgen zat er een in mijn Vespa Catch . Ik ga zoeken .
IMG_9322.jpg
IMG_9318.jpg

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Aziatische hoornaar

Bericht door Hans van der Post. » ma 28 aug 2023, 17:19

Ook hier in Oegstgeest heeft de Aziatische-hoornaar een nest gebouwd en een week geleden gevonden door de selectieve val van de wiekpot en opgeruimd.
Er zijn foto`s gemaakt en vergeleken op de echtheid.
!Hans.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Aziatische hoornaar

Bericht door Hans van der Post. » ma 28 aug 2023, 19:57

!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Aziatische hoornaar

Bericht door Jaap v.Popering » zo 03 sep 2023, 08:48

Ik heb verder van de Aziatische hoornaars niets meer gezien . Wel zie ik dagelijks deze tafrelen ....Kan iemand mij uitleggen om welke reden wij wel achter de AH aan moeten ....en de Bijenwolf mag zonder er iets aan te mogen doen mijn volken opvreten . Bij allebei hangt er een honingbij onder .
Bijenwolf.jpg

Japs
Berichten: 33
Lid geworden op: do 30 jun 2022, 20:42
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Aziatische hoornaar

Bericht door Japs » ma 04 sep 2023, 08:56

Omdat de bijen wolf een inheemse, niet invasieve solitaire wesp is met neem ik aan natuurlijk vijanden om in evenwicht te blijven. Als de AH solitair zou leven en een kleinere impact zou hebben op het ecosysteem zouden we er absoluut niet zoveel aan doen.
Maar helaas gaat het met de AH vooralsnog explosief (5, 25, 125 nesten dat vanuit een volk per jaar kan ontstaan).
Als je dit jaar 10 bijenwolven ziet, zal dat aantal niet veel verschillen met volgend jaar.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Aziatische hoornaar

Bericht door Jaap v.Popering » ma 04 sep 2023, 09:54

Japs schreef:
ma 04 sep 2023, 08:56
Omdat de bijen wolf een inheemse, niet invasieve solitaire wesp is met neem ik aan natuurlijk vijanden om in evenwicht te blijven.

Als je dit jaar 10 bijenwolven ziet, zal dat aantal niet veel verschillen met volgend jaar.
Noem mij eens een natuurlijke vijand !

Jij hebt het over 10 bijenwolven ... Hier zie ik er duizenden per dag .. een ware plaag .

Ziehier .
IMG_7598.jpg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten