verdwijnziekte en broedbeperking

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

verdwijnziekte en broedbeperking

Bericht door Jaap v.Popering » ma 14 mar 2022, 20:59

Ik vraag mij af of er een relatie is tussen broedbeperking in de zomer en de verdwijnziekte .?

Nu ik weer lees over grote winterverliezen gaan mijn gedachten wat terug in de tijd , bestuiving in diverse afdelingen onder glas .Ik heb veel aan bestuiving in afgesloten ruimtes met achtramers onder glas gedaan . Deze stonden dan in kleine compartimenten met meestal 1 a 2 soorten bloemen waar zij meestal weinig of geen stuifmeel op kunnen halen .
Met wat bijsturen van voeding en stuifmeel bleven die volken tot eind juli in de kas en gingen dan naar buiten op te sterken voor de winter .
Deze volkjes komen in de regel een of twee keer zonder broed te zitten omdat de koningin het af laat weten zodra het stuifmeel op is , een behoorlijke broedbeperking met als gevolg dat er behoorlijk wat langlevende bijen in deze volken zitten .
Bij het inwinteren waren dat weer leuke volkjes maar in januari was het merendeel van de volken verdwenen , ik denk dat er teveel oude , maar geen winterbijen zaten.
Tegenwoordig lees ik vaak over het gebruik van een kleine broedruimte ( Rensonmethode ) of op een klein aantal ramen en dat het overgrote deel van de drachtperiode . Het voordeel van een broedbeperking is ook het gebruik maken van langlevende zomerbijen .

De oorzaak is het niet , maar kan volgens mij wel een nadelige invloed op de verdwijnziekte hebben .

33.jpg

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: verdwijnziekte en broedbeperking

Bericht door tomer » ma 14 mar 2022, 23:18

Ik heb ook gehoord over de grote winterverliezen, tot gemiddeld 29% hier in België...een triestig cijfer, die tienduizenden dode bijenvolken.
Er wordt veel verkondigd, mensen lijken allerlei redenen te noemen om de oorzaak van de verdwijnziekte aan te wijzen. Bvb de vele groenbemesters zoals mosterd in het najaar, waardoor bijen de harde gekristalliseerde honing niet zouden kunnen eten, of de boer die gif spuit.
Volgens mij is het grootste deel van de wintersterfte perfect te voorkomen door tijdig (juli) en effectief tegen varroa te behandelen en door de volken goed op te volgen.
Er zijn er velen die zeggen dat het niet aan varroa ligt, want...ze hebben behandeld! Als je dan vraagt hoe, wanneer en met wat dan wordt het verhaal duidelijker.
Door allerlei omstandigheden kan een behandeling niet effectief zijn (verkeerde moment, resistentie, niet voldoende werkend product, temperatuur, herbesmetting,...)
Er zijn natuurlijk andere oorzaken dan varroa, zoals bvb een koninginnenprobleem.
Of broedbeperking er mee te maken kan hebben...
Als de bijen in jouw voorbeeld na juli uit de kas komen, zonder stuifmeel zitten en dan nieuwe gezonde langlevende generaties moeten grootbrengen, dan lijkt me dat aannemelijk. De Renson broedbeperking eindigt rond 1 juli. Zolang er in augustus-september geen tekorten zijn en er is niet teveel varroa die virussen injecteert, denk ik dat er geen probleem is om gezonde winterbijen te vormen.
Volgens mij zijn er ook vele imkers die onvoldoende kennis van zaken hebben en zomaar wat doen (of niet doen), of bewust varroa niet bestrijden omdat ze geen "gif" willen gebruiken of van horen zeggen hebben dat de bij met varroa moet leren omgaan.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: verdwijnziekte en broedbeperking

Bericht door Jaap v.Popering » di 15 mar 2022, 09:46

Op Facebook lees ik van een persoon 5 volken over van de 70 erg triest .
Dat er erg veel oorzaken genoemd worden is niet nieuw sinds het jaar 2000 zijn er tientallen voorbij gekomen . Door tijdig behandelen kan er inderdaad veel leed voorkomen worden je noemt de punten die van belang zijn precies op .

Ik denk ook niet dat een normale korte broedbeperking een probleem is , maar ik lees soms dat men van april tot juli aan broedbeperking variërend van Renson tot slechts enkele ramen voor broed beschikbaar stellen doet , die bedoel ik . Zelf imker ik zonder problemen op een BK en HK ( simplex )
Hier hebben wij in de open lucht ook na juli geen gebrek aan stuifmeel , de groenbemesters staan er in grote getale .
Ik ben het met je eens dat er veel imkers onvoldoende opgeleid en begeleid zijn , vroeger noemde men dat : een blinde de blinde geleiden .

Maar wat ik bedoel is zoals ik geschreven heb veel langlevende bijen in de zomer in je volken komen zij in de herfst ook niet goed meer op gang met als gevolg dat zij eerder het omslagpunt bereikt zullen hebben . ( zie bijdrage Wageningen .)

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... NQg1Rk8YQf

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten