Nu al DWV in volk wat nu?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Marijnkl
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 11:47
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Nu al DWV in volk wat nu?

Bericht door Marijnkl » vr 18 mar 2022, 11:22

Goedemorgen,

afgelopen week zag ik een aantal jonge bijen uit de kast lopen met misvormde vleugeltjes. Als ik van bovenaf in de kast kijk (heb een plexiglas plaat op de kast) dan zie je daar niets van).

Wat kan ik nu het beste doen om problemen te voorkomen? Er is dus broed dus oxaalzuur zal niet effectief zijn? maar werkt mierenzuur ook op mijten die op de bijen zitten?

iemand dit eerder aan de stok gehad?

alvast bedankt voor jullie reacties!
Hartelijke groet,

Marijn

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Nu al DWV in volk wat nu?

Bericht door Jaap v.Popering » vr 18 mar 2022, 11:59

De oplettende imker zal dat bij meerdere volken waar kunnen nemen .
Ik zou het volk tot eind April laten doen en de eerste week van mei een veger met enkel open broed maken en deze gelijk behandelen .
Het hoofdvolk een nieuwe koningin laten kweken en zodra deze aan de leg is ook dat volk behandelen tegen de vorroa .

succes .

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Nu al DWV in volk wat nu?

Bericht door tomer » vr 18 mar 2022, 20:00

Goed advies. Nu hoef je niets te doen, het volk zal er niet van ten onder gaan zoals wel gebeurt in het najaar. Er worden veel nieuwe bijen geboren (maar ook veel nieuwe mijten). Je kan wel darrenraat laten bouwen en dit enkele keren wegsnijden, dan vang je al een deel van de mijten weg en heeft het werksterbroed er minder last van.
Dus nu een bouwraam (leeg raam zonder kunstraat of honingkamer raam) inhangen naast het broed.
Eind april begin mei een veger, of het omgekeerde kan evt ook: vlieger (deze dan onmiddellijk behandelen en de "afvlieger" op dag 24).
Bij het hoofdvolk kan je ook de eerste 2-3 ramen nieuw gesloten broed wegnemen (vangramen waar de meeste mijten inzitten) als je niet wil behandelen met een honingkamer erop. Met die ramen kan je een aflegger maken (en ook op dag 24 behandelen).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten