Zelfbouw oxaalzuurverdamper (met foto's)

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Zelfbouw oxaalzuurverdamper (met foto's)

Bericht door LWPisa » za 03 jan 2009, 13:06

L.S.,

Met onderdelen en hulp uit de stal van "schoonvader" heb ik met de Kerst een oxaalzuurverdamper gemaakt. Geschatte materiaalkosten inclusief luchtpomp op batterijen zijn een euro of 60. Exlusief 20 euro aan 2 x 4 dikke D batterijen.

Laden gaat door het losschroeven van de krimpkoppelingsring in het midden. Bij het testen in de tuin bleek dat er vrij veel oxaalzuur condenseert in de "top" waar de luchtbuis is aangesloten, bij het verdere gebruik is dit ondervangen door dit gedeelte te verhitten voordat de vlam op de "zuurhouder" wordt gezet. Het verwarmen van de top duurt een dikke minuut, daarna komt met ongeveer 4 minuten verwarmen alle oxaalzuur uit de verdamper. Als de verdamper begint met dampen zet ik de luchtpomp aan. Ook strijk ik met de vlam even langs de uitlaatpijp van de verdamper om condensatie in de pijp tegen te gaan.

Het gebruik ervan was een koude klus, de verdamper moet met water worden afgekoeld om ze te herladen. Per keer verdamp ik ongeveer 3 ml oxaalzuurdihydraat wat overeenkomt met ongeveer 2.5 gram vaste stof. Ik vermoed dat er ongeveer 0.5 gram toch neerslaat in de buizen ondanks het voor/bij warmen. Zeker weet ik dit niet want gecondenseerd vast oxaalzuur is veel fluffier (wolliger) dan het gekochte poeder. Laden, opzetten, opwarmen, verdampen en koelen koste ongeveer 15 minuten per volk toen ik het in de vingers kreeg.

Ik ben razend benieuwd wat er gaat vallen. 30Dec08 heb ik behandeld.

Het apparaat
Afbeelding

Testen op minivolk in de tuin
Afbeelding


In gebruik op mijn bijenstand
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zelfbouw oxaalzuurverdamper (met foto's)

Bericht door Jaap v.Popering » za 03 jan 2009, 19:26

Ik heb even een vraagje .

Denk je niet dat het op 30 Dec een beetje te koud was voor een behandeling .
Ik bedoel dat je damp niet binnen in de tros gekomen is omdat die te compact was vanwege de temperatuur ?
Ten tweede de bijen die met zulke temperaturen van de tros loskomen ,hebben grote kans dat zij verkleumen en de tros niet meer terug kunnen bereiken .

Jaap v P

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Zelfbouw oxaalzuurverdamper (met foto's)

Bericht door LWPisa » zo 04 jan 2009, 22:35

We gaan het zien Jaap, het is een test.
Volgens duitse data kan je bij temperaturen rond het vriespunt oxaalzuur verdampen zonder noemenswaardige schade. Mogelijk is het wel wat minder effectief maar er zijn weinig data over het verdampen bij vrieskou.
De damp is met vrij veel kracht de kast in geblazen, of die tot in de trossen is doorgedrongen weet ik niet maar er zal zeker oxaalzuur op de bijen terecht zijn gekomen.

Of sommige van het voer af zijn geraakt ga ik ook zien, de volken bleven vrij rustig na het verdampen, ze maakten wel iets meer geluid na het verdampen maar het volk in de tuin (waar een plexiplaatje op ligt) bewoog niet meer of anders dan voor het verdampen.

Morgen of dinsdag rep ik me erheen. Wordt vervolgd.

L

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Zelfbouw oxaalzuurverdamper (met foto's)

Bericht door LWPisa » ma 05 jan 2009, 12:57

Update 05jan09:
Er zijn variabel veel mijten gevallen, in de 10-ramers tussen de 100-200 mijten en in de 6-ramers tussen de 10-100.
De volken leven allemaal nog en bruisen normaal op als ik erop klop. Er liggen weinig dode bijen op de bodems (voor zover ik dat kan zien) en de 10-raams volken hebben 5-6 straatjes wasmul op de lade.

L

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Zelfbouw oxaalzuurverdamper (met foto's)

Bericht door martin b » ma 05 jan 2009, 21:04

Of je nu voor of tegen het verdampen van oxaalzuur bent, ik denkt(en dat is misschien een fout[:I]) dat de meesten forum bezoekers die dit zien, het een slimme hollandse ozaalzuurverdamper vinden. TOP.

martin

dar
Berichten: 92
Lid geworden op: di 15 jan 2008, 20:44
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zelfbouw oxaalzuurverdamper (met foto's)

Bericht door dar » ma 05 jan 2009, 23:05

Volgens Zwitserse onderzoekingen zou je op deze manier
niet ver genoeg onder de tros komen als deze wat verder zit,
en daardoor tot een lager resultaat leiden.
Groeten Ad

ad van meurs

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Zelfbouw oxaalzuurverdamper (met foto's)

Bericht door LWPisa » ma 05 jan 2009, 23:24

Merci Martin. Het is wel een primitief ding er valt niks aan te regelen of meten, je moet er mee spelen. Maar het werkt zeker.

Ik had m eigenlijk anders gepland met een ventilator aan de verdampbuis verbonden zonder slang maar ik kon geen geschikte ventilator vinden. De luchtbedpomp die er nu aanhangt blaast vrij hard maar je kan m regelen door de instroom verkleinen. De lange koperen "aanvoerbuis" houd de constructie in evenwicht en is koel genoeg om plasticslang op aan te sluiten.

Na een paar keer proberen en timen blies ie een fraaie wolk damp uit. 2.8 gram is best veel, het had iets weg van een gasaanval in de windstille achtertuin. Adem inhouden en snel maskers gehaald.

L

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Zelfbouw oxaalzuurverdamper (met foto's)

Bericht door LWPisa » ma 05 jan 2009, 23:29

Ja die heb ik gezien. We gaan het zien. Een verschil met de veel gebruikte Varrox op een accu is wel dat deze verdamper de damp vrij hard naar binnen blaast, het komt uit alle kieren van de kast zetten. De bijen hebben in ieder geval wel een portie gehad, de mijtenval van de laatste dagen is veel groter dan de natuurlijke val.

L

dar
Berichten: 92
Lid geworden op: di 15 jan 2008, 20:44
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zelfbouw oxaalzuurverdamper (met foto's)

Bericht door dar » di 06 jan 2009, 11:50

Kun je niet aan een ventilator van een oude computer
komen, of zijn die te zwak ?
groeten Ad

ad van meurs

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Zelfbouw oxaalzuurverdamper (met foto's)

Bericht door LWPisa » di 06 jan 2009, 13:46

Computerventilatoren heb ik genoeg, alleen...de lucht moet door een buis en de ventilator evt aan de buis vast. Voor een pc fan moet ik een soort van huis bouwen waardoor ik een luchtpomp maak. Dit was simpeler. Er zijn wel hele kleine luchtpompjes in de handel (computerstofzuiger) alleen kon ik die niet vinden. Ik heb er nu wel een alleen vind ik de blaaskracht ervan erg gering om snel een grote wolk naar buiten te blazen.

L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten