Imkeren (ook) in Frankrijk

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
emiel
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 20:12
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door emiel » do 13 sep 2012, 22:35

Beste Fransman zo ken ik je weer. Ga zo door. Dat is kracht putten uit Positief Denken. H/G

agastache
Berichten: 179
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: France
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door agastache » vr 14 sep 2012, 00:56

"boven de 45 graden"
mijn moeder die uit west friesland kwam ( enkhuizen), zei altijd als je zulke dingen beweerde :
" je komme zeker van Grootebroek ??? " :lol: misschien moet de uitdrukking iets gewijzigd worden
" uit Hoorn ??"
a plus meindert

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door semar » vr 14 sep 2012, 10:12

sukses met de doorstart fransman,

en laat je niet teneerslaan.

Vriendelijke groet
Sermar(Dominique)

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door Franschman » do 04 okt 2012, 23:30

Bedankt voor jullie reacties mensen,
We gaan niet bij de pakken neerzitten en we zetten de boel weer netjes op.
Bijhet forumoverzicht ' algemene berichten' kun je zien dat ik hier een ontmoeting heb gehad met een enorme nachtuil die luistert naar de naam Doodshoofdvlinder ( Acheriaontia atropos)

Het is een soort pijlstaart die ook kan piepen als een muis. Ik heb enkele foto's van het apparaat op het forum gezet. Kijk bij Algemene berichten.
Het is een grote, trage vlinder die makkelijk te fotograferen is.
Je zou echt bij-gelovig worden als je deze grote vlinder tegenkomt met een doodskop op zijn borststuk dat doet denken aan het embleem van de gevreesde en beruchte SS Totenkopf divisie. Laten we positief blijven en het niet zien als een slecht omen maar als een mooi schepsel en verre familie van ons insect de honingbij :D Het dier schijnt ,zoals wij ,gek op honing te zijn en schijnt in bijenkasten voor te komen. Die moeten dan wel een heel groot vlieggat hebben want het dikke beest wat ik aantrof past niet in een spaarkastvlieggat ! :lol:

Voor Agastache: ik komme van Bovenkarspel ! :Daar daar liegen ze niet .
De temperaturen waren hier echt zo hoog. Men spreekt dan van een Çanicule, een extreme hittegolf. Zelf zwembaden werden gesloten omdat men voor de gezondheid van zijn gebruikers niet meer kon instaan ( zonnesteek etc) We moesten naar binnen omdat het felle licht en de hoge temperatuur je gewoon ziek maken.Wel een leuk gezegde van je moeder.Ik zal het even testen in Stede-Broec :D Puur best said.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door Franschman » vr 12 okt 2012, 21:35

Colchiques dans les près= is een bekend Frans kinderliedje dat verhaalt over het bloeien van herfstcrocussen die de aankondiging vormen van de herfst en het einde van de zomer betekenen. Weemoed doorklinkt in dit lied maar ook de imker moet voor langere afscheid nemen van zijn bijen ! U kunt de melodie horen op You tube
Vraag een Fransman ernaar en hij zal het U zeker voorzingen :P
Met de Franse colchiques wordt mijns inziens, de colchicum autumnale bedoeld. Zou het interessant zijn dit bolgewas aan te planten als late dracht voor onze bijen ??

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door maartenkleijne » vr 12 okt 2012, 21:55

We hadden het er eerder over en met colchiques jaune wordt dacht ik Sternbergia lutea bedoeld.
Er zijn trouwens nog meer geelbloeiende stenbergia's dus zeker is het niet, dat t lutea is.
Eerdere opmerkingen over droog kweken blijven ongewijzigd.
Colchi(c)um autumnale is (meestal) paarse herfsttijloos.
gr,
m

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door Hans van der Post. » vr 12 okt 2012, 23:54

Franschman schreef:Colchiques dans les près= is een bekend Frans kinderliedje dat verhaalt over het bloeien van herfstcrocussen die de aankondiging vormen van de herfst en het einde van de zomer betekenen. Weemoed doorklinkt in dit lied maar ook de imker moet voor langere afscheid nemen van zijn bijen ! U kunt de melodie horen op You tube
Vraag een Fransman ernaar en hij zal het U zeker voorzingen :P
Met de Franse colchiques wordt mijns inziens, de colchicum autumnale bedoeld. Zou het interessant zijn dit bolgewas aan te planten als late dracht voor onze bijen ??
Gevonden met zoeken.nl: http://www.lirecreer.org/biblio/comptin ... index.html
Colchicum autumnale je ziet daar soms een bij op. In de heemtuin van Leiden staat dit najaarbolgewas al jaren.
!Hans.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door Franschman » za 13 okt 2012, 18:28

O.K Hans en Maarten ,
Leuk dat jullie zo trouw reageren . Ik doe er mijn voordeel mee en hou er plezier in mijn wetenswaardigheden met jullie te delen. :)
Wat ik trouwens "( via Google) las over saffraan; "Saffraan heeft een bittere smaak met een aangenaam aroma dat doet denken aan honing !

Ondanks deze vreemde contradictie(bittere smaak-aangenaam aroma ?) moeten we dit gele spul toch eens testen op dat honingaroma :think:

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door Franschman » ma 29 okt 2012, 21:24

Hier in midden Frankrijk is de herfst nu echt begonnen. Nadat de temperatuur zo'n 10 graden naar beneden is geduikeld van 20 naar 10 graden , heeft ook de nachtvorst zijn intrede gedaan. Vrijwel geen vlucht meer en enkele Frelons asiatique proberen hun leven te verlengen door op elkaar te kruipen in de wespenvanger. Altijd een triest gezicht waar ik, als dierenliefhebber, maar niet te lang naar blijf kijken. Dit doet me altijd denken aan de geschiedenis van het schip de 'Meduse'.
Schilder Gerricault maakte van dit drama een schilderij'le Radeau de Meduse' dat in het Louvre hangt. Bekijk dat schilderij en lees het verhaal eens van dit drama via Google en bedenk dan dat de slachtoffers van onze wespenvangers ook zo'n lot treffen. :?

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door buzzer » di 30 okt 2012, 17:22

Franschman schreef:Hier in midden Frankrijk is de herfst nu echt begonnen. Nadat de temperatuur zo'n 10 graden naar beneden is geduikeld van 20 naar 10 graden , heeft ook de nachtvorst zijn intrede gedaan. Vrijwel geen vlucht meer en enkele Frelons asiatique proberen hun leven te verlengen door op elkaar te kruipen in de wespenvanger. Altijd een triest gezicht waar ik, als dierenliefhebber, maar niet te lang naar blijf kijken. Dit doet me altijd denken aan de geschiedenis van het schip de 'Meduse'.
Schilder Gerricault maakte van dit drama een schilderij'le Radeau de Meduse' dat in het Louvre hangt. Bekijk dat schilderij en lees het verhaal eens van dit drama via Google en bedenk dan dat de slachtoffers van onze wespenvangers ook zo'n lot treffen. :?
Afbeelding
:whistle:
deze bedoel je toch??? :dance: :dance:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten