Imkeren (ook) in Frankrijk

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door m.kolsters. » di 20 nov 2012, 15:13

Dag Fransman, ik heb een fransbijen boek en ik kan dit niet lezen en vertalen wordt te duur.
Het op schrift is LA VIE DES ABEILLES schrijver M.Maeterlinck 1905
Ik heb al meerdere boeken van de schrijver dus dit kan je overnemen.
Tinus Kolsters

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door Franschman » za 08 dec 2012, 15:26

Hartelijk dank voor het aanbod. Dit boek heb ik reeds in mijn bezit.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door Franschman » za 08 dec 2012, 15:36

buzzer schreef:
Franschman schreef:Hier in midden Frankrijk is de herfst nu echt begonnen. Nadat de temperatuur zo'n 10 graden naar beneden is geduikeld van 20 naar 10 graden , heeft ook de nachtvorst zijn intrede gedaan. Vrijwel geen vlucht meer en enkele Frelons asiatique proberen hun leven te verlengen door op elkaar te kruipen in de wespenvanger. Altijd een triest gezicht waar ik, als dierenliefhebber, maar niet te lang naar blijf kijken. Dit doet me altijd denken aan de geschiedenis van het schip de 'Meduse'.
Schilder Gerricault maakte van dit drama een schilderij'le Radeau de Meduse' dat in het Louvre hangt. Bekijk dat schilderij en lees het verhaal eens van dit drama via Google en bedenk dan dat de slachtoffers van onze wespenvangers ook zo'n lot treffen. :?
Afbeelding
:whistle:
deze bedoel je toch??? :dance: :dance:
Dat is inderdaad een striptekening van het bewuste schilderij. Bekijk ook eens het echte schilderij van Gerricault. Als je de achtergrond kent van het werkelijk gebeurde rampzalige avontuur, dan lopen de rillingen over je lijf. Gerricault ging naar ziekenhuizen en executies om op een juiste wijze dode mensen te schilderen. De oorzaak van de ramp was te wijten aan het arrogante en weinig barmhartige gedrag van de onervaren kapitein van het moederschip dat voor de kust van Senegal op een zandbank liep en verging. De elite verliet het zinkende schip met een sloep de rest maakte snel een vlot. Dat vlot werd vastgemaakt aan de zeilsloep, maar de kapitein kapte de verbinding op volle zee. Hij wilde geen last hebben van het vlot.
Na vreselijke ontberingen spoelde het vlot op de kust aan met nog maar enkele overlevenden. Die klaagden de kapitein later in Frankrijk wel aan, maar vingen bot. Gericault werd met zijn geschilderde protest ook eerst geweerd van tentoonstellingen.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door buzzer » za 08 dec 2012, 19:14

Dank voor het achtergrondverhaal. Ik had idd het echte schilderij ook bekeken, steeds weer nieuwe details! Gelukkig hebben ze bot gevangen..............hadden ze in ieder geval geen honger!!! :whistle:
Alle begin is (bij) zonder honing.

frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door frank27 » wo 01 jan 2014, 13:55

Beste Franschman,
Je schreef in een van jouw bijdragen dat je regelmatig last hebt van de Frelon. Dat lijkt me inderdaad enorm lastig voor de gemoedsrust van de bijen en ze komen waarschijnlijk telkens terug als ze honger hebben. Moeilijk wat tegen te doen, schrijf je. Ik had de afgelopen zomer vrij veel last van wespen, waarschijnlijk een wespennest in de buurt van mijn stal. Ik heb op een gegeven moment een zogenaamd muggenracket gekocht (soort tennisracket met een batterijtje, EUR 2,50 bij Blokker/Marskramer) en daarmee telkens als ik bij mijn stal was een wesp of 20 geelectrocuteerd. Ze vallen neer en daarna kun je ze fysiek termineren. Ik heb de indruk dat ik mijn bijenvolken daarmee een prettige verlichting van de druk van deze wespenplaag heb kunnen bieden. De moeite waard om eens te proberen als je last hebt van Frelons?
Groet, Frank.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten