Imkeren (ook) in Frankrijk

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door semar » vr 13 mei 2011, 12:20

volgens de boeken is een van de eigenschapen van somige franse ´bijenstammen´dan ook hun fele stekerigheid.
ej ja de eerste 20 jaar heb ik dan ook met de hollandse straatbij gewerkt.
Prima bij maar erg wisselvallig in haar humeur en ontwikkeling. had daar geen zin meer in.
En met het dikker worden over de jaren (meer zweten in het harnas) was het een verademing om de handel eens uit te laten.
Het enige nadeel is dat het niet stimuleerd om te stoppen met roken :whistle:

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door Franschman » vr 13 mei 2011, 13:09

Wel grappig je reactie. Ik herken wel een paar dingen zoals dat transpireren. Zo te zien heb je, zoals ik, niet veel haarbedekking meer :D Een steekje door de kap op je hoofd is erg 'onprettig'

Tegenwoordig zet ik eerst een bandana op dat werkt goed. Elastiek onderaan in mijn Sheriff bijenhemd ook vervangen en direct het hemd wat langer laten maken door handige naaister want een paar bijen in je kap , terwijl je handen niet vrij hebt ,is ook geen pretje ( neus en oortjes zijn uiterst gevoelig en over de oogjes zullen we het maar niet hebben )


Nog een tip:
Kijk eens naar Keyfuss in Toulouse. Hij heeft bijen die geen Varroabehandeling meer nodig hebben. heb hem eens bezocht. het is een Amerikaanse bioloog die tijdens zijn vakantie aan een Franse ( bijen) koningin is blijven hangen en er een teeltbedrijf 'made in USA is begonnen. Over de excursie naar zijn bedrijf kan ik je wel een verhaal vertellen. Hoe dan ook interessant.

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door Bijenhoudster » vr 13 mei 2011, 22:25

Leuk om de verschillen te lezen. Er zijn dus verschillende mensen in Frankrijk hier op de site. Waar wonen jullie in Frankrijk?
Belasting op je volken, 1 Euro per kilo honing, dan moeten ze wel veel halen, meer dan hier.

Ik hoop niet dat die indringers deze kant op komen.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door Franschman » za 14 mei 2011, 13:39

Ja dat wonen in Frankrijk heeft wel wat los gemaakt maar een paar dingen kan ik wel zeggen.
Je merkt dat dit zuidelijker deel van Europa met een prettiger klimaat en veel dracht veel prettiger is voor mensen en voor bijen.
Nederland is te dicht bevolkt geraakt en dat heeft zijn prijs ( bekijk site eens van 'De club van 10 miljoen ) Er zijn niet te weinig bijen maar teveel mensen ! Engelse dominee Malthus en onze eerste vrouwelijke arts Aletta Jacobs hadden dat wel door maar ik zal me tot de bijen beperken.

Ik bevind mij op ca 45 gr NB even ver van de Middelandse zee als van de Atlantische oceaan in het departement de LOT nr46 de departementen ( soort provincies) zijn genummerd op alfabet AIN = 01 , Corrèze 19, Lot 46 Parijs-> Marne la Valée 93 etc. Is nog te zien op Franse nummerborden ! Plateau de Valensole met Riez als imkershoofdstad is een bakermat voor imkers. Leuk vakantiedoel voo de Nederlandse imkers !!
Ze hebben er een heel goede mede die op een niveau staat van een Cognac !!! Blijf daar maar eens af :lol: Nederlandse mede is daar een kruidenierswijntje bij. Je struikelt er over kasten, bijenwinkels etc en lavendel natuurlijk. ( of je partner er nu zo blij mee is...nu gaan we eens wat anders doen :oops: )

Voor ' Googelaars': kijk maar eens onder 'Abeille de France', Apiculteur(s) Thomas apiculture, Leygonie Brive, Miel en Miellerie etc voor snuffelen bij de Franse imkerij. l'apiculture = imkerij, l'apiculteur= de imker, l'abeille= bij, bourdon = dar,
ruche = bijenkast, essaim =behalve 'bijenvolk' ook' zwerm'.
Googelen maar: allez les apiculteurs, au clavier ( aan de knoppen :D )

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door Franschman » do 26 mei 2011, 02:17

Honing en Heiligen

Ja beste bijenvrienden, het bestuderen van het etiket op een honingpotje is ook in Frankrijk de moeite waard.
Behalve naam en adres van de imker zijn gewicht, houdbaarheidsdatum en honingsoort verplicht.
Blijft over de fantasie van de versiering of de afbeelding.

Net op als wijnflessen kan je mooie ontwerpen en originele plaatjes tegenkomen. Fraaie kastelen en bijenkorven in een arcadische sfeer.
De tekst op etiketten uit de handel is wel geuniformeerd en schenkt aandacht aan de streek "Miel de Quercy"" of aan de landelijkheid "Miel de Pays'.

Frankrijk is in zijn ziel een landbouwland gebleven en de grote jaarlijkse Landbouwtentoonstelling in Parijs kent dan ook de president en belangrijke ministers en andere politici onder de duizenden bezoekers ( die ook huisjes hebben op het platte land).

De band met de hardwerkende boeren en hun smakelijke producten is in dit land van culinaire hoogstandjes een must voor media-aandacht.
Politici, artiesten en BF'en ( bekende Fransen)laten zich er dus graag zien. Ruimte natuurlijk ook voor de imkers met een grote stand .

Toen ik , als Nederlandse imker in Frankrijk, een etiket wilde ontwerpen, heb ik dan ook teruggegrepen op een merkwaardige 'etiquette' op voedingsmiddelengebied !!

Fransen zijn ondanks de Revolutie en het anti-clericalisme gek op Heiligen. `Jambon St.Hubert, Vin St Emilion, Petit Poids, St. Medard, Margarine St. Catharine,. Je kan zo gek niet bedenken of bij een product wordt een Heilige gehaald om smaak en kwaliteit te waarborgen ja van 'hogerhand' af te smeken. :o

Wat te doen met mijn honing-etiket ??
U raadt het al : '' Miel St. Ambroise" . Encore un pot s'íl vous plaît. Lekker moeder !! :lol:

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door Franschman » za 18 jun 2011, 09:38

Bonjour 'Goeiemoggel' ca va ? et les abeilles / il sont sage ?

Icowicz apiculture voor producten en spullen voor je bijen. Deze 'fournisseur' is betrouwbaar en verzendt door heel France.
In Frankrijk is het begrip 'afstand'even anders dan in Nederland dus als je geen bijenwinkel in de buurt hebt is dat een goede keus.

Belasting en registratie.
De Franse overheid die een sterk gecentraliseerd beleid voert laat zijn belastingarmen tot ver komen !
In dit land van Jacobijnse heersers is niet te spotten met de bureaucratie ( let op dat woord en misschien is het verschijnsel ook in Frankrijk 'uitgevonden' :D ) Leven als God in Frankrijk is een Nederlands gezegde maar de Fransen weten daar wel raad mee.
Gaat extra belasting op je tweede huisje weldra komen :(

Ter zake : Departementen hanteren een belastingbeleid voor imkers. Boven de tien 'ruches' gaat de kassa rinkelen. Blijf daar dus onder !
Het belastingtarief is afgesteld op wat er te halen is dus in geurbaniseerde regio's met weinig dracht is het b.v 1 euro, maar in aantrekkelijke bijenregio's gaat dat oplopen ! Elk jaar wordt dat in de bijenblaadjes getoond evenals de wetgeving t.av. bijenhouden, vervoer, ziekten, aansprakelijheid etc

Samengevat:
In dit land kan je vrij leven maar kom niet in bureaucratische problemen terecht want dan heb je een groot , héééeel groot probleem !! Registreren dus
Plaats een bordje bij je bijenkast met het nummer dat je krijgt ( is dus verplicht ! ) Je bijenstand heet 'rucher', weer wat geleerd !
De bordjes zijn ook te koop bij de bijenwinkels: Attentions Abeilles met daaronder ruimte voor dat befaamde (lange) nummer.

Hoe registreer je je: Bel de Prefecturein de hoofdstad van je departement en ze zullen je doorverbinden met de afdeling "Agricole'. Vraag om toezending registratieformulier.
Elk jaar aléén in december !!!! ( en geen maand later of vroeger), moet je weer aangeven hoeveel bijenkasten ( ruches) je hebt en wordt je weer ingeschreven met behoud van je nummer.

Ik ga een boekje schrijven "Bijenhouden in Frankrijk. Hoe doe je dat ?" :lol: Gaarne donatie :D

Au revoir et bon apiculture :be9:

Salut d"Antoine Seigneur de St. Saury
Laatst gewijzigd door Franschman op za 18 jun 2011, 22:44, 3 keer totaal gewijzigd.

agastache
Berichten: 179
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: France
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door agastache » vr 24 jun 2011, 01:24

kom, kom goeimoggel, zo moeilijk is het ook niet.Zelfs mij is het gelukt.
Als imker moet je eenmaal per jaar je declaration opsturen, in welke maand of datum is niet belangrijk
Je declaratie opsturen aan GDS, Groupement de Defense Sanitaire van je departement.
Je vult in declaratieformulier cerfa nr 13995*01 ( wat je toegestuurd hebt gekregen begrijp ik)
Op dit formulier vraagt men om je SIRET nummer, wat je hebt als je beroepsmatig iets agrarisch doet, dus bent ingeschreven bij de Chambre d'agriculture. Als je dit nr. niet hebt moet je je NUMAGRIT nr. invullen.(voor hobby imkers dus)
Dit NUMAGRIT nr. kun je verkrijgen door een brief te sturen (moet dus schriftelijk) aan
Direction Departementale de la Cohesion Sociale et de la Protection des Populations (DDCSPP)
voor jouw departement (Saone et Loire ?)bij deze brief een copie van je paspoort en je adres.

Deze nieuwe manier van registreren is pas per juni vorig jaar ingevoerd, vroeger liep de hele registratie via de Chambre d'agriculture. Vandaar dat veel ambtenaren zelfs op de Prefecture een beetje het spoor kwijt zijn. Overigens staat in het laatste nummer 728 van juni van Abeilles et Fleurs een uitgebreide uitleg over Procedure de declaration des ruches per internet.

sterkte en vr. groet
meindert

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door Franschman » vr 24 jun 2011, 08:47

Hallo Nederlandse Imkers in la douce France,

Ik dacht niet dat ik te weinig had gezegd over die 'administration' en de bureaucratie.
O.K, dat mag je niet weerhouden om leuk verder te gaan.
Bijlagen
Bac pour l'abeille.jpg
ook bijen in Frankrijk doen 'examen' blague/geintje
Bac pour l'abeille.jpg (43.81 KiB) 3778 keer bekeken

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door Franschman » vr 24 jun 2011, 09:02

Ik bemerk dat Meindert alias 'dropplant' Agastache ook goed op de hoogte is van het Franse gebeuren. Kan je, Meindert, iets vertellen over je ervaringen?

Wat heb je overigens met de dropplant ? Overigens bestaat er wel een blaadje "Drop of stroopwafels' voor Nederlanders met een (2e) huis in France.

Honing missen we hier ik Frankrijk niet, wel zoute haring, drop, loempia en een lekkere croquet.( :lol: Een boekje over ervaringen van expats heeft als titel"Ik mis de HEMA')
Bijlagen
Image27.gif
Kastonderdelen en hun Franse benaming
Image27.gif (20.61 KiB) 3777 keer bekeken

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door jomme » za 25 jun 2011, 02:08

goeienmoggel schreef: Voor insiders, doe het maar niet af met: je zult de taal wel niet spreken, want vloeiend.
Vloeiend ja maar met welk accent? :D
iedereen in Frankrijk kent toch een aantal mensen die 'a la région' werken en via hen kun je alles regelen want ze hebben meestal tijd zat :be5:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten